Skocz do zawartości

Złącze do HeadUnit w nowych autach z Base Stereo


pascal_poznan

Rekomendowane odpowiedzi

Hej,

zamierzam zamontować porządne audio w F25 z 2016 roku, które w oryginale ma zwykłe base stereo i navi professional.

Nie chciałbym modyfikować oryginalnej instalacji, więc chciałbym przygotować odpowiednią wtyczkę, którą pobiorę sygnał z jednostki centralnej i po wzmocnieniu poślę potem do głośników.

Cały proces, potrzeba kodowania na HIFI itd jest mi znany.

Pytanie do Was:

Czy ktoś dysponuje zdjęciem złacza "radia" (lub schematem), czyli jednostki centralnej w nowych samochodach bmw z systemem base audio?

Chciałbym to porównać z oferowanym na allegro złączem, które w podstawowej funkcji ma służyć do podłaczenia systemu głośnomówiącego parrot, ale ja przy drobnej modyfikacji chciałbym go wykorzystać do podłączenia wzmacniacza.

 

Efektami prac podzielę się na forum, tak jak wcześniej opisywałem audio, jakie rozbudowywałem w E60 LCI, E90 i E81.

Teraz zależy mi tylko na obejrzeniu tego złącza bez rozbierania auta.

 

pozdrówka

Adrian

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Hej,

 

Udało Ci się zdobyć jakieś informacje ?

Ja kilka lat temu w E90 zamontowałem sobie 2 wzmacniacze + procesor AUDISON BIT 1 + wymiana wszystkich głośników na AUDIO SYSTEM.

Tu niestety obciąłem wtyczkę wchodzącą do standardowego wzmacniacza i dolutowałem sobie czincze do wejścia do procesora.

Teraz w nowym wozie mam dokładnie taką samą konfigurację jak Ty - navi prof. i basic audio tyle, że to F10.

 

Wspominałeś, że trzeba coś kodować, po co ?

Operujesz jakimiś diagramami połączeń ? Nie mam pojęcia, czy u mnie teraz też wzmacniacz jest w jednym miejscu w bagażniku, z którego prowadzą kable do wszystkich głośników. Taki układ byłby najlepszy, bo nie trzeba by montować dodatkowych kabli wzdłuż kabiny !

 

Pozdro.

Michał

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wspominałeś, że trzeba coś kodować, po co ?

Opisałem to chwilkę temu w Twoim poście.

 

Operujesz jakimiś diagramami połączeń ? Nie mam pojęcia, czy u mnie teraz też wzmacniacz jest w jednym miejscu w bagażniku, z którego prowadzą kable do wszystkich głośników. Taki układ byłby najlepszy, bo nie trzeba by montować dodatkowych kabli wzdłuż kabiny !

Nie masz wzmacniacza. We większości BMW od co najmniej 10 lat system audio ma takie same podstawowe założenia.

 

Ustaliłem, że gniazdo wchodzące do radia można dokupić i z niego zrobić odpowiednie połączenie, które pozwoli zasilić sygnałem wzmacniać i potem wrócić ze wzmocnionym sygnałem do głośników.

Niestety taki sposób ma dwie wady:

1) powoduje, że kable trzeba ciągnąć przez całe auto

2) w bazowym audio sygnał płynący do głośnika niskotonowego pod siedzeniami i szerokopasmowego w drzwiach nie jest w żaden sposób rozdzielony. Te głośniki są połączone równolegle bez żadnej zwrotnicy. W efekcie i tak trzeba ciągnąć dodatkową parę kabli do głośników pod siedzeniami.

 

W powyższych rozważaniach biorę pod uwagę system bez stosowania procesora dźwięku.

 

Ad.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej,

 

Jeśli wiesz, podzieliłbyś się informacją, gdzie można kupić wtyczkę do radia w wersji podstawowej do wyjścia głośnikowego (tą którą Ty kupiłeś) ?

Czy masz jakieś zdjęcie, linka, jak taka wtyczka wygląda ?

 

Dzięki,

Michał

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja to robiłem z dwa lata temu w E81 z 2009 roku (CIC Professional z bazowym stereo), ale poza szczegółami tak samo będzie i w F10, F30, F25...

Kable ciągnąłem od tego miejsca, o którym wspominałem, czyli z okolic głośników pod siedzeniem. Po jednym kablu na kanał w kierunku wzmacniacza i wracałem w dwoma parami na kanał do głośników (osobno drzwi i osobno głośniki pod siedzeniami). Dzięki temu można swobodnie rozdzielać poziom wzmocnienia. Nie przejmowałem się głośnikami z tyłu. Zrobiłem sobie też instalację pod dodatkowy wzmacniacz (mam 1kW monoblock Alpine i subwoofer Rockforda), ale poza eksperymentami nie używam tego, bo zajmuje miejsce, a głośniki pod siedzeniami zasilane dobrze wzmocnionym sygnałem mi wystarczają.

 

Sygnał sterujący załączaniem wzmacniacza pobrałem ze sterowania wzmacniaczem anteny, który idzie w kierunku anteny na dachu. Czarny cienki kabelek w okolicach oparcia tylnego fotela. Do tego właśnie przydałby się schemat, bo w jednych modelach jest to z prawej, a w innych z lewej strony auta - nie wiem, od czego to zależy.

 

Sam przekodowałem na HiFi. Miałem wcześniej małe doświadczenie w kodowaniu, ale na podstawie wiedzy powszechnie dostępnej w sieci zrobiłem to sam. Dlatego, że szybciej sam się tego nauczyłem niż znalazłem kogoś w okolicy.

 

Mam jeszcze to auto i dźwięk mnie satysfakcjonuje mimo, że załatwiłem to budżetowo. Dźwięk jest mocny, czysty, nie ma zniekształceń, ale też nie ma finezji głównie przez przeciętne głośniki.

 

W niedługim czasie zabieram się do zrobienia tego w F25 z 2016 roku. Zbieram maksymalnie dużo informacji głównie po to, żeby zrobić to porządnie i zminimalizować elementów, które muszę rozebrać. Chciałbym, żeby to była instalacja jak najbardziej niewidoczna. Teraz na pewno to auto będę mieć dłużej i jest to auto na dłuższe trasy dlatego bardziej zależy mi na jakości dźwięku niż na niskiej cenie komponentów. Zależy mi też na kupieniu jak najlepszych głośników, a trudno mi znaleźć sensowne porównanie głośników pasujących pod BMW. Ciekawi mnie, jak grają głośniki Focala. Może znajdzie się tu ktoś, kto takie ma i może napisać o tym kilka słów? Możliwe też, że zastosuje głośniki Morela, mimo, że nie będą plug and play, ale może to będzie warte większego nakładu pracy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli wiesz, podzieliłbyś się informacją, gdzie można kupić wtyczkę do radia w wersji podstawowej do wyjścia głośnikowego (tą którą Ty kupiłeś) ?

Czy masz jakieś zdjęcie, linka, jak taka wtyczka wygląda ?

 

Nie kupiłem jeszcze.

Przesyłam aktualny link, ale traktuj to jako przykład. Nic nie wiem o sprzedawcy ani o jakości tego połączenia:

http://allegro.pl/adapter-parrot-bury-bmw-5-e60-f07-f10-x5-e70-i6678132749.html

Sprzedawców jest więcej.

 

Sprawdzałem u siebie w "radiu" i ta wtyczka pasuje. Jedyne, co trzebaby zrobić, to przełożyć połączenie światłowodowe z oryginalnej wtyczki do tej kupionej, ale to żadnen problem.

 

Za to problem jest w tym, że zastosowanie myku z wtyczką do radia powoduje, ze kable trzeba ciągnąć przez całe auto i tak trzeba jeszcze ciągnąć dodatkowe kable, żeby puścić osobną linię na drzwi/pod siedzenie. Za to zastosowanie wtyczki umożliwia uzyskanie sterowania +12V.

Przy tworzeniu systemu na głośniki przednie i tylne ma to większy sens.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki !

Nieźle, bo właśnie znalazłem tą samą wtyczkę i chciałem podać linka.

Tutaj okazuje się, że radio się wyciąga bardzo łatwo:

 

 

Oczywiście, zdecydowanie największy problem jest z przeciągnięciem kabli i przez to szczerze mówiąc nadzieja mnie opuszcza.

W 3 miałem Profesional i tam wszystkie kable dochodziły do bagażnika do wzmacniacza i ja po prostu wymieniłem wzmacniacz z tyłu - bajka.

Tutaj myślę, że zanim się za cokolwiek zabiorę, to poszukam dokładnie jak się zdejmuje tapicerki itp.

 

Tutaj koleś opisał masę rzeczy jak sam robił, tyle że to E90, to nie wiele mi pomoże:

http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=540954&highlight=Focal+100KRS

 

Michał

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zbieram maksymalnie dużo informacji głównie po to, żeby zrobić to porządnie i zminimalizować elementów, które muszę rozebrać. Chciałbym, żeby to była instalacja jak najbardziej niewidoczna. Teraz na pewno to auto będę mieć dłużej i jest to auto na dłuższe trasy dlatego bardziej zależy mi na jakości dźwięku niż na niskiej cenie komponentów. Zależy mi też na kupieniu jak najlepszych głośników, a trudno mi znaleźć sensowne porównanie głośników pasujących pod BMW. Ciekawi mnie, jak grają głośniki Focala. Może znajdzie się tu ktoś, kto takie ma i może napisać o tym kilka słów? Możliwe też, że zastosuje głośniki Morela, mimo, że nie będą plug and play, ale może to będzie warte większego nakładu pracy.

 

Wychodzę dokładnie z takiego samego założenia jak Ty. Też planuję pojeździć dłużej tym autem (F10). Poprzednio miałem głośniki AUDIO SYSTEM.

Niskie tony były bardzo dobre, bardzo silne. Zasilałem je naprawdę dużą mocą. Co do wysokich, to już trochę gorzej, czegoś mi brakowało. Ale nie wiem, czy to radio, czy głośniki. Wzmacniacz miałem bardzo dobry.

Acha, a co do procesora dzwięku to bardzo polecam. Trochę zabawy jest ze strojeniem i nie jest to proste, ale są sposoby. W każdym razie po pierwsze można sobie minimalnie skorygować zakres, który jest bardzo nieprzyjemny przy dużych głośnościach, czyli okolice 1-4 kHz. Po drugie można doskonale wyregulować niskie tony. Ja zrobiłem sobie 3 setupy. 1 do muzyki techno z podbiciem 80-120 Hz. Doskonały kickbass ! Drugi standardowy, do muzyki rockowej, soczysty mocny bas z podbiciem 50-60 Hz. Ale najlepsze ustawienie zrobiłem sobie podbijając 30-40Hz. Przy umiarkowanej głośności naprawdę można było uzyskać super niski drżący bass jak z olbrzymich głośników, np. drganie przy muzyce organowej itp...

 

Co do głośników, teraz wyszły nowe AUDIO SYSTEM

http://www.hifitest.de/images/testbilder/big/audio-system-audio-system-x-200-bmw-plus-car-hifi-lautsprecher-fahrzeugspezifisch-24122.jpg

 

Podobne do earthquake.

 

Ale co do wysokich to też myślę o jakiejś innej firmie.

 

Szczerze mówiąc specjalnie jeszcze nie szukałem, bo wybrać i kupić głośniki to chyba najmniejszy problem w tym wszystkim (i chyba najprzyjemniejszy).

 

Michał

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W E90 też mam AudioSystem. Auto zaraz będę sprzedawać, ale głośniki zostawię w aucie, bo nie były czarujące. Głównie z powodu właśnie tylko wyższych częstotliwości. Są tylko poprawne. Tam jest HiFi Pro, więc wzmacniacz jest oryginalny (do tego wzmacniacza sygnał dochodzi cyfrowo, ale jak na pewno doskonale wiesz jest dość słaby i nie można w nim niczego ustawiać).

 

 

 

Myślalem nad procesorem. Choćby z tego powodu, że lubię takie eksperymenty i zabawy, ale jeszcze nie wiem, czy go zastosuje, bo wszystko musi się zmieścić pod płytą bagażnika i nie wiem, czy wszystko tam pomieszczę. H800 Alpine wygląda dobrze.

 

Na tym opisie instalacji E90, który przesłałeś jest taki sam konektor, jaki widzimy tutaj na Allegro. I też jest pokazane, jak człowiek przekłada złącze światłowodowe. W przypadku auta tego gościa z e90post są dwa światłowody, ale to banał.

 

Dla mnie kluczowe jest znalezienie drogi dla kabli, żeby wszystko złożyć, jak w oryginale.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też będę sprzedawać niedługo moje E90, ale planuję wymontować głośniki, wzmacniacz i procesor i wrócić do standardowego Hi Fi Professional.

Ktoś napisał, że w BMW dość łatwo jest zdejmować tapicerkę i elementy plastikowe bez uszkodzenia, więc pojawia się szansa.

 

Natomiast co mnie ciekawi, to czy z tego radia Base Audio te światłowody idą do sterowania z resztą systemu ?

Tak zrozumiałem z tego posta:

 

 

I then unplugged the cars harness from the back of the head unit. Be sure when you remove the original harness plug from the rear of the head unit and before plugging in Technics harness you remove the fibre optic cables (seen here with the green wire and circular pins) and transfer them into Technics or else none of your Nav/Telephone/Bluetooth etc. will work!

http://i1111.photobucket.com/albums/h475/scoobystuff/Stereo/S1090073.jpg

 

A czy sygnał audio też wychodzi optycznie ? Bo procesor, który używam, AUDISON BIT ONE ma wejście optyczne.

Więc jeśli sygnał miałby iść cyfrowo/optycznie do procesora, zostać tam przetworzony a następnie tylko przy pomocy jednego porządnego przetwornika D/A byś skonwertowany na analogowy tuż przed wzmacniaczem ... hmm to dodaje smaczku.

Tylko czy właśnie HU nadaje sygnał optycznie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Członkowie klubu

A czy sygnał audio też wychodzi optycznie ? Bo procesor, który używam, AUDISON BIT ONE ma wejście optyczne.

Więc jeśli sygnał miałby iść cyfrowo/optycznie do procesora, zostać tam przetworzony a następnie tylko przy pomocy jednego porządnego przetwornika D/A byś skonwertowany na analogowy tuż przed wzmacniaczem ... hmm to dodaje smaczku.

Tylko czy właśnie HU nadaje sygnał optycznie.

 

Strumień cyfrowy (w tym dźwięk) przesyłany jest przez złącze MOST w przypadku systemów H/K i DSP Professional. Jeśli masz BASE_STEREO lub HIFI to konieczne będzie przekodowanie jednostki aby skierować strumień audio do złącza MOST.

 

Abyś mógł z niego skorzystać i tak konieczny będzie konwerter D2D z MOST do standardu np. S/PDIF.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...
Hej,

zamierzam zamontować porządne audio w F25 z 2016 roku, które w oryginale ma zwykłe base stereo i navi professional.

Nie chciałbym modyfikować oryginalnej instalacji, więc chciałbym przygotować odpowiednią wtyczkę, którą pobiorę sygnał z jednostki centralnej i po wzmocnieniu poślę potem do głośników.

Cały proces, potrzeba kodowania na HIFI itd jest mi znany.

Pytanie do Was:

Czy ktoś dysponuje zdjęciem złacza "radia" (lub schematem), czyli jednostki centralnej w nowych samochodach bmw z systemem base audio?

Chciałbym to porównać z oferowanym na allegro złączem, które w podstawowej funkcji ma służyć do podłaczenia systemu głośnomówiącego parrot, ale ja przy drobnej modyfikacji chciałbym go wykorzystać do podłączenia wzmacniacza.

 

Efektami prac podzielę się na forum, tak jak wcześniej opisywałem audio, jakie rozbudowywałem w E60 LCI, E90 i E81.

Teraz zależy mi tylko na obejrzeniu tego złącza bez rozbierania auta.

 

pozdrówka

Adrian

 

NIe będzie tanio ale jest idealny zestaw którego szukasz https://technicpnp.com/product/stereo-44-harness/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 miesiące temu...

Gwoli wyjaśnienia, ostatecznie zainstalowałem sobie zestaw Bang & Olufsen i nie narzekam !

1. Mocy piekielna

2. Dźwięk tak wyrównany, że przy max głośności w ogóle nie drażni

3. Brak możliwości przesterowania przy max głośności - cały tor cyfrowy aż po same głośniki !

4. Integracja z IDRIVE, dodatkowe sterowanie, korekcja, poszerzenie sceny dźwiękowej, które daje nadzwyczaj przyjemny efekt - dosłownie dźwięk wychodzi poza samochód i staje się jeszcze przyjemniejszy !

 

Pozdro,

Michał

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.