Skocz do zawartości

M47 sprzęgło samonastawne, jak wyregulować docisk SAC?


DejayPablo

Rekomendowane odpowiedzi

Witam serdecznie jestem posiadaczem BMW E46 320D 136KM silnik M47

 

Ostatnio byłem zmuszony do wymiany tarczy sprzęgła prawdopodobnie przez element zwany zawór "CDV" który niepodważalnie pali tarcze sprzęgłowe, lecz zdjąłem docisk SAC (Luk) bez wstępnego napięcia go, po czym napiąłem go na prasie hydraulicznej cofnąłem pierścień regulacyjny na maxa ile się dało i zdjąłem docisk z prasy, moje pytanie brzmi czy muszę teraz te słoneczko czymś zablokować przed przykręceniem do dwumasy? czy mogę zostawić w takim stanie napiętym jak jest teraz? i dokręcać do dwumasy?

Podejrzewam że jeśli tego słoneczka nie zablokuję to sprzęgło będzie się ślizgało po dokręceniu? jeśli się mylę, proszę o poprawienie mnie.

Skąd wiedzieć ile napiąć słoneczko oraz ile cofnąć pierścień regulacyjny w docisku SAC?

Dodam że tarcza nie będzie nowa, lecz używana w stanie bdb -

Może ktoś kto już to robił pomóc w tym temacie?

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tarcze oddaj do okucia grubszym kevlarem. Max cofniety ( zcisniety ) docisk SAC naloz na kołki ustalające zamachu i delikatnie dokrec palcami śruby mocujące. Dzięki temu wstępnie podtrzymasz tarcze i będziesz mógł ją wycentrowac. Jeśli nie będziesz mógł nią poruszyć to delikatnie popsuć śruby. Jak juz wycentrujesz tarcze, teraz naprzemiennie dokręc śruby, a sam klin SAC zablokuj jakimś małym śrubokrętem, bo dokręcanie docisku spowoduje odpuszczenie naprezenia klinu i jego powrót do całkowitego rozwarcia i znowu bwdziesz musiał wrzucac docisk na prase.

 

Kiedy już dokrecisz śruby docisku możesz zabrać blokadę klina. Pozostanie on w pozycji max scisku i zostanie rozprezony kiedy będziesz zakladal skrzynie na silnik. Może nawet usłyszysz metaliczny "trzask" tego momentu.

 

Nie siluj się ze skrzynią, aby doszła do krawędzi. W tym przypadku montażu sprężyna talerzowa mocno prezy na łożysko dociskowe. Nałóż skrzynie na dwie boczne tuleje prowadzące i dokręc śrubami. Skrzynia zejdzie się z silnikiem i będzie git :8)

 

Przed montażem zabiel drobnym papierem sciernym powierzchnie kola zamachowe i docisku, oraz dokladnie je odpyl powietrzem i przetrzyj szmatką z benzyną.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tarcze oddaj do okucia grubszym kevlarem. Max cofniety ( zcisniety ) docisk SAC naloz na kołki ustalające zamachu i delikatnie dokrec palcami śruby mocujące. Dzięki temu wstępnie podtrzymasz tarcze i będziesz mógł ją wycentrowac. Jeśli nie będziesz mógł nią poruszyć to delikatnie popsuć śruby. Jak juz wycentrujesz tarcze, teraz naprzemiennie dokręc śruby, a sam klin SAC zablokuj jakimś małym śrubokrętem, bo dokręcanie docisku spowoduje odpuszczenie naprezenia klinu i jego powrót do całkowitego rozwarcia i znowu bwdziesz musiał wrzucac docisk na prase.

 

Kiedy już dokrecisz śruby docisku możesz zabrać blokadę klina. Pozostanie on w pozycji max scisku i zostanie rozprezony kiedy będziesz zakladal skrzynie na silnik. Może nawet usłyszysz metaliczny "trzask" tego momentu.

 

Nie siluj się ze skrzynią, aby doszła do krawędzi. W tym przypadku montażu sprężyna talerzowa mocno prezy na łożysko dociskowe. Nałóż skrzynie na dwie boczne tuleje prowadzące i dokręc śrubami. Skrzynia zejdzie się z silnikiem i będzie git :8)

 

Przed montażem zabiel drobnym papierem sciernym powierzchnie kola zamachowe i docisku, oraz dokladnie je odpyl powietrzem i przetrzyj szmatką z benzyną.

 

Dziękuję za odpowiedź, czyli rozumiem że słoneczko mam wcisnąć do samego końca ile się tylko da?

Tak też zrobiłem na prasie.

teraz tylko pozostaje problem w ktorym miejscu mam dokładnie zablokować śrubokrętem? aby te słoneczko wróciło do tego momentu co potrzeba podczas przykręcania go do koła (zaznaczam że mam je wciśniete do końca czyli docisk wysuniety na maxa).

tu mam przykład docisku nie mój, w którym miejscu to zablokować śrubokrętem?

http://autokasacja.rzeszow.pl/images/aukcje/5A3CA46C-68CB-4B14-B831-DA19C7525791.JPEG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tzn na tyle je nacisnąć, aby było możliwe obrócenie klinu SAC do pełnego ścisku jego 3 widocznych sprężynek. Klin SAC cofasz do samego końca i na tym cofnięciu odpuszczasz nacisk prasy. Dzięki temu masz cofnięty i zablokowany SAC.

 

Przy montażu na zamach przytrzymujesz śrubokrętem w miejscu zaznaczonym żółtą strzałką. Możesz z pomocą drugiej osoby, tj pomocnik przytrzymuje klin aby się nie cofnął przy dokręcaniu, albo wbijasz mały śrubokręt pomiędzy obudowę docisku a klin SAC i tak pozostawić do max dokręcenia docisku do koła zamachowego. Po prostu SAC musi pozostać w tej ściśniętej pozycji. Kiedy zaczniesz dokręcać docisk do zamachu w połowie dokręcania pojawi się luz na słoneczku i bez przytrzymania klinu SAC po prostu jego 3 sprężynki go rozprężą i wycofają... i znowu będzie trzeba wrzucić docisk na prasę, cofnąć SAC i zablokować. W fazie dokręcania ostatecznego możesz odpuścić przytrzymywanie klina lub wyjąć śrubokręt z pomiędzy obudowy docisku, gdyż już będzie zablokowany siłą docisku (przy dokręcaniu do zamachu będzie widoczne jak słoneczko zaczyna się "chować"). Jeśli jednak chcesz mieć pewność to pozostaw do ostatniego dobicia śrub.

 

Po montażu skrzunki biegów klin regulatora zostanie rozprężony i jego ustawienie dostosowane do grubości nowej tarczy sprzęgła. Przy demontażu 3 sprężynki docisku będą już rozprężone co oznacza, że SAC się nastawił. No i to tyle. Najważniejsze to ten moment przy dokręcaniu docisku do zamachu, aby za nic nie pozwolić klinowi się cofnąć.

 

Nie obawiaj się, że dysk docisku jest wysunięty poza obrys krawędzi obudowy. Jeżeli masz cofnięty i zablokowany SAC to dysk będzie się chował co zauważysz po wcześniej opisywanej obserwacji chowania się słoneczka. Dysk docisku poprzez wywierany opór od tarczy sprzęgła, a stałym równomiernym naprzemiennym dokręcaniem śrub zostanie "schowany" w obudowie docisku, a sama obudowa ładnie się zejdzie z kołem zamachowym. Problem jest zawsze kiedy próbują na SIŁĘ dokręcać ROZPRĘŻONY klin SAC. Dochodzi do jego odkształcenia i taki docisk jest do wyrzucenia, bo SAC już nie będzie spełniał funkcji samoregulatora zużycia sprzęgła... dlatego też powtarzam, że najważniejsze w TEJ metodzie jest dokręcanie docisku na cofniętym (wyzerowanym) klinie SAC.

Foto:

http://images75.fotosik.pl/338/ce85866c0b2a8654.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 lata później...

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.