Skocz do zawartości

E90 320i wymiana tarcz i klocków przód i tył


adrianmiszczyk

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

 

Dzisiaj wymieniłem komplet tarcz i klocków w mojej E90 320i 150 KM.

 

Fotorelacja z wymiany :) części TRW

 

Zacząłem od przodu strona od pasażera bez czujnika. Czujnik znajduję się po stronie kierowcy.

 

Oczywiście po ściągnięciu koła wyciągam sprężynę trzymającą klocek zewnętrzny.

http://naforum.zapodaj.net/thumbs/11dd41056ee3.jpg

 

Z tyłu zacisku znajdują się gumowe kapturki 2 szt. pod nimi są śruby TORX. Nie pamiętam jaki rozmiar. Należy je odkręcić aby zwolnić zacisk i wyciągnąć klocki.

 

http://naforum.zapodaj.net/thumbs/bcabe4ed7433.jpg

 

Zacisk podwieszamy na drucie lub ściągaczu aby nie uszkodzić węża hamulcowego poprzez zwisanie swobodne zacisku. Odkręcamy śrubę mocującą tarczę widoczną na foto i ściągamy tarczę. U mnie nie były wymieniane od nowości :) Czas najwyższy :) Tarcza może wychodzić ciężko przez korpus od zacisku ale da radę wyciągnąć.

 

http://naforum.zapodaj.net/thumbs/783e18e5f210.jpg

 

Czyścimy piastę ze wszystkich zanieczyszczeń, szczotką drucianą, papierem ściernym następnie nakładamy smar i nową tarczę.

 

http://naforum.zapodaj.net/thumbs/c93e38555773.jpg

http://naforum.zapodaj.net/thumbs/09e9b69c4d42.jpg

 

Następnie czyścimy zacisk ze starych osadów po klockach ostrożnie aby nie uszkodzić gum wokół tłoczka. Tłoczek wciskamy za pomocą specjalnego klucza lub swoim patentem. Ważne aby tłok wchodził równo. Warto wyczyścić krawędź tłoczka która styka się z klockiem. Wkładamy nowe klocki i montujemy zacisk skręcając dwie śruby typu TORX z tyłu zacisku.

http://naforum.zapodaj.net/thumbs/b44b40f9de47.jpg

 

http://naforum.zapodaj.net/thumbs/4f987cb074cb.jpg

 

Zakładamy blaszkę trzymającą klocki zewnętrzne zaczynając od otworów.

 

i gotowe :)

 

Druga strona od kierowcy dokładnie tak samo tylko trzeba wyciągnąć czujnik delikatnie pomału zanim odkręcimy zacisk. Nie ciągnąć za kabelek!!!

http://naforum.zapodaj.net/thumbs/4d800fd08f9b.jpg

 

Jeżeli czujnik nie jest przetarty tzn. komputer nie pokazał że klocki są do wymiany to nie ma konieczności wymiany czujników!!! Śmiało można później zresetować komputer hamulców. Filmik jak to zrobić znajdziecie na Youtube.

 

Tak wygląda stary czujnik , nieprzetarty na nowym klocku.

http://naforum.zapodaj.net/thumbs/ace7ecd5efb4.jpg

 

Tył robimy podobnie jak przód. Tylko przy wymianie tarcz trzeba odkręcić zacisk + korpus bo tarcza inaczej nie wyjdzie.

 

Aby odkręcić korpus trzeba z tyłu od strony przegubu odkręcić dwie śruby rozmiar 16 mocno trzymają warto psiknąć WD40. Przy zacisku odkręcamy dolną śrubę rozmiar 13 znajduje się z tyłu zacisku. Odchylamy zacisk od góry i wyciągamy klocki z blaszek trzymających.

Oczywiście zacisk z korpusem również podwieszamy aby nie uszkodzić węża. Odkręcamy śrubę mocująca i wyciągamy tarczę. Jeżeli nie chce zejść popukać gumowym młotkiem aż odskoczy. Po zdjęciu tarczy ukażą nam się szczęki od ręcznego. Warto przeczyścić mechanizm i popsikać WD40 (nie psikać warstwy ściernej okładzin :) ).

Czyścimy piastę, zakładamy nową tarczę. Używając specjalnego klucza wciskamy tłok w zacisku zakładamy na korpus nowe blaszki trzymające klocki i montujemy korpus razem z zaciskiem do piasty bez klocków. Klocki wkładamy dopiero jak dokręcimy dwie śruby 16 od korpusu. Śruby od zacisku 13 nie przykręcamy jeszcze! Dopiero gdy włożymy nowe klocki. Łatwiej jest włożyć nowe klocki przy zamontowanym korpusie! Zakładamy zacisk przykręcamy śrubę 13. Zarówno przy odkręcaniu i wkręcaniu tej 13 musimy trzymać kontrować kluczem 16 płaskim przy prowadnicy zacisku ale uwaząjąc aby nie uszkodzić gumki!

Zdjęcia poniżej.

 

Robiłem to pierwszy raz w życiu i się udało :) Byłem na stacji kontroli się upewnić czy wszystko gra :) i jest elegancko :) Pozostaje lekka regulacja ręcznego bo nowe tarcze to wymusiły. Pamietajcie aby gwałtownie nie ruszać zaraz po wymianie hamulców :) oraz o tym aby otworzyć zbiorniczek od płynu hamulcowego gdy zabierzecie się za pracę gdyż w innym przypadku nie wciśniecie tłoczków w zacisku. Gdy już wszystko wymienicie należy zakręcić zbiorniczek i wsiąć do auta odpalić i pompować pedał hamulca aż się zrobi twardy.Płynu w zbiorniczku może przybyć gdyż wymuszają to nowe klocki i tarcze także spokojnie.

http://naforum.zapodaj.net/thumbs/c8b6f8ba64f6.jpg

http://naforum.zapodaj.net/thumbs/b11ede3bcfcd.jpg

http://naforum.zapodaj.net/thumbs/3e1c4db40044.jpg

http://naforum.zapodaj.net/thumbs/0de238a1d53c.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fajnie, że piszesz poradniki jak co zrobić samemu :cool2: . Ale przyczepię się trochę albo inaczej mówiąc zapytam:

Już widziałem kilka instrukcji postępowań i to nie tylko takich pisanych w internecie ale też takich od producentów ATE czy Zimmermann, i z tego co widziałem to smar na piasty nie jest najlepszym rozwiązaniem, jest chyba "za gruby". W instrukcji ATE chyba pisali o jakimś oleju w sprayu - chodzi o to, żeby ta warstwa była bardzo cieniutka. Inni pisali, żeby zdecydowanie nic nie nakładać a jeszcze inni żeby jakieś specjalne pasty, inni żeby pastę miedzianą a kolejni, że kategorycznie nie pastę miedzianą.

(ja bym zwykłego smaru nie dał sobie nałożyć).

Piastę właściwie każą czyścić na lustro no i prowadnicę klocka też by wypadało czymś nasmarować.

 

Co więcej ostatnio wymieniałem całe hamulce z przodu i z tyłu i po pierwsze to nie trzeba było odkręcać korka od zbiorniczka, a po drugie to akurat u mnie tył nie poszedł tak łatwo i mechanik coś grzebał śrubokrętem przez otwór na śrubę w tarczach tylnych, żeby coś tam z tą sprężynką od bębna zrobić bo cały czas trzymała tarczę - więc tak profilaktycznie piszę, że może nie pójść tak łatwo i trzeba będzie wiedzieć o co chodzi.

Na koniec to nie ten dział, ale mod pewnie przeniesie.

http://www.otofotki.pl/obrazki/wqdz690429546a.GIF
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dałem smar miedziowy. No czasami ręczny może trzymać mimo że nie jest zaciągnięty wtedy tarcza nie zejdzie i trzeba przez otwór w piaście ząbki przestawić. Ile poradników tyle metod :) W książce Sam naprawiam BMW serii 3 E90 jest napisane aby posmarować niektóre elementy od układu hamulcowego nie koniecznie smarem miedziowym ale z tego co się dowiadywałem też jest dobry.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 miesięcy temu...
a ja mam pytanie jak wypiąć czujnik zużycia klocków (tylna oś)? Czy konieczne jest zdejmowanie nadkola. Nie widziałem bowiem żadnego łączenia. Muszę go wypiąć bo wymieniłem klocki, a na desce rozdzielczej dyskoteka :/
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja dojechałem klocek do zera. Ale przetoczyłem tarczę i jeżdżę. Nie dajcie się zwariować. Tarcza teraz ma bodajże 18,5mm. Gość który przetaczał powiedział, że posłużą nie krótej jak nowe ATE. Ważne jest tylko żeby tarcza nie była rozwarstwiona - wtedy KONIECZNA jest już wymiana. Do tego klocki ATE i hamowanie jest bardzo dobre.

Teraz mam tylko problem ze święcącą się kontrolną czujnika. Na tygodniu odłączę go i spróbuję wykasować błąd. Szkoda mi kasy na nowy - u mnie nie zadziałało. Czujnik jest na kole prawym (tył), a klocek skończył się na lewym kole :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
robota ok, do tego smaru też bym się przyczepił, ale skoro to miedziany to grubo się nie da go nałożyć... Co do TRW to uważam że to bardzo dobry wybór i tutaj bym się nie czepiał zupełnie... Fajnie że nie oszczędzasz i robisz cały komplet. Z ciekawości ile zapłaciłeś za cały komplet? I przy jakim przebiegu zmieniałeś? Ja u siebie mam 150tys km i klocki za jakieś 2-3 miesiące z przodu się skończą, myślałem też o tarczach bo wiadomo nie są nowe, ale chyba na razie tylko klocki zmienię - myślę o Boschu, meyle...
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może klocki ATE ceramic- nie pylą, a więc alufelgi czyste.

http://www.ate-hamulce.pl/www/ate_pl_pl/allgemein/20_presseservice/hidden/pr_2011_03_23_ateceramic_markteinfuehrung_pl.html

 

Przy takiej wymianie, warto zadbać o odnowienie zacisków.

http://images67.fotosik.pl/842/b1d25fded20d2cd4med.jpg

-----///Moja galeria- BMW E90- M Pakiet LCI///------

http://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic.php?f=158&t=146363

Klik by powiększyć


e34a03810f04.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do montażu tarcz, to nie powinno się dawać żadnego smaru pomiędzy piastę a tarczę. Ja ostatnio prysnąłem jedynie WD40. Miałem kiedyś specjalny spray na piastę do montażu tarczy - niebieski kolor (ale nie pamiętam nazwy). Śrubę zabezpieczająca (na imbus) dokręca się bardzo delikatnie.

 

Co do klocków zwykłych, to nie polecam ATE, brudzą felgę na maxa, ale hamują ok.

 

Co do czujników z tyłu, to trzeba tylko lekko z tyłu odkręcić nadkole i będzie dostęp do wtyczki.

Ja ostatnio urwałem gdzieś czujnik z tyłu (zauważyłem że nagle bardzo spadł przebieg do wymiany klocków). Skasowałem (na urwanym czujniku) przebieg do wymiany na 60 tyś km, ale miałem ciągle komunikat "auto na podnośniku". Przyłożyłem urwane kabelki do metalowego zacisku, zamknąłem drzwi auta i skasowałem ponownie - udało się. Nic nie świeci, kabelki od czujnika złączone razem i zaizolowane. Zawsze sam kontroluję stan klocków i nie lubię komunikatów o konieczności wymiany, gdy jest jeszcze prawie połowa okładzin.

BMW E36 1991 Limuzyna 325i 2005↔2007

BMW E46 2002 Touring 320d Lift 2007↔2010

BMW E91 2006 330d 2010↔2018

BMW E81 2007 118d 2015→

BMW F31 2014 325d 2018→

icon1.png

F31-C-HRj_qqhnpsx.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

moje zdanie odnośnie czujników zużycia jest takie samo ale skoro jest.... Czujnik jest podpięty, błąd się świeci. Moje pytanie jest teraz takie: Jak wygląda recepta na jego skasowanie (najlepiej w punktach). Zaznaczam, że chciałbym nie wyjmować czujnika z klocka gdyż go do niego przykleiłem :). Da się skasować błąd na odpiętym (tam w nadkolu) czujniku ?

 

I jeszcze jedno. Ja przy inspekcji kloców nie mam wypisanych kilometrów tylko ----------. Czy jest to jakaś różnica z tym co u Ciebie ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
Tarcze TRW z przodu się pokrzywiły :/ złożyłem reklamację po przejechaniu 5000 km :/ założyłem stare tarcze których nie wyrzuciłem i jest 100 razy lepiej :) teraz planuję zakup BOSCH na przód. Klocki zostają bez zmian. Komplet kosztował ok. 1000 zł. (tarcze + klocki) tył + przód
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

moim zdaniem TRW jest jak się trafi

ja raz miałem OK, a raz mi się pokrzywiły w drodze na urlop (2000km po wymianie)

Bosch zawsze trzy jakość

 

a pytanie, czy ktoś testował takie tańsze budżetowe tarcze?

pytam, ponieważ polecałem koledze boscha a on widzę skałania się ku Kraftom czy tam Mg....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolega założył Boscha do Volvo V70 (2,5TDI) i po miesiącu się pokrzywiły. Dał do przetoczenia i jeszcze gorzej mu zepsuli - założył z powrotem stare tarcze.

 

Zakładałem TRW wszystkie 4 tarcze (z klockami ATE) w E46 320d, i wytrzymały kilka lat, a tył już chyba nawet siedzi z 6 lat.

 

Prawie 2 lata temu do E91 założyłem na tył tarcze i klocki Textar - jest dobrze, pylenie na niezłym poziomie.

 

Kiedyś na prawie nowych tarczach OEM zaczęło się nagle bicie (w E91). Zaryzykowałem przetoczenie i od tego momentu jeżdżę już 4,5 roku...

BMW E36 1991 Limuzyna 325i 2005↔2007

BMW E46 2002 Touring 320d Lift 2007↔2010

BMW E91 2006 330d 2010↔2018

BMW E81 2007 118d 2015→

BMW F31 2014 325d 2018→

icon1.png

F31-C-HRj_qqhnpsx.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyszczenie to podstawa, ale te moje były montowane przez serwis bmw w DE, a zaczęły bić po co najmniej roku od montażu. Bicie zaczęło się nagle po 10 dniowym postoju auta. Dziwna sprawa. Przetoczyłem u doświadczonego z tarczami tokarza (miałem do stracenie wtedy co najwyżej 40-50zł) i tarcze sprawują się ok. Jak się skończą, to z przodu chyba założę Textar Pro (jak na tylnej osi).

BMW E36 1991 Limuzyna 325i 2005↔2007

BMW E46 2002 Touring 320d Lift 2007↔2010

BMW E91 2006 330d 2010↔2018

BMW E81 2007 118d 2015→

BMW F31 2014 325d 2018→

icon1.png

F31-C-HRj_qqhnpsx.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.