Skocz do zawartości

Dołożenie pamięci do elektrycznie sterowanego, sport fotela


Szmal

Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich:)

 

Od wczoraj jestem posiadaczem BMW, wcześniej tylko przeglądałem forum szukając informacji o awaryjności, wadach i zaletach poszczególnych modeli...a dokładnie wersji silnika, bo wybór od razu padł na e92 :) I tak trafiła do mnie 325i w automacie z bardzo zacnego źródła :) I jedynie czego mi w niej brakuje to właśnie pamięci ustawienia fotela kierowcy (tak, żeby nie było problemu jak wymieniamy się samochodem z żoną).

 

Poniżej podaje co to dokładnie za fotel z wykazu wyposażenia:

S481A SPORTSITZE FUER FAHRER/BEIFAHRER Fotel sportowy

S494A SITZHEIZUNG FUER FAHRER/BEIFAHRER Podgrzwanie fotela kierowcy/pasażera

S4UAA SITZVERSTELLUNG TEILELEKTRISCH F/B Regulacja fotela półelektryczna

 

 

I teraz moje pytanie i prośba! Jak zrobić, żeby dołożyć pamięć i czy w ogóle się uda taka sztuka? Czy może powinienem poszukać takiego fotelu już pamięcią i przełożyć tapicerkę? jeśli tak to jakiego dokładnie fotelu i czy powinien on posiadać jakiś dodatkowy moduł? Jest kilka porozpoczynanych na forum wątków o podobnym temacie (z tym, że dotyczą one zupełnie manualnych foteli i tam wiadomo, że jedyną radą jest przełożenie fotela z instalacją), jednak żaden z nich niczego nie wnosi do mojej sprawy, bo ich autorzy nawet nie napisali, czy cała operacja się powiodła... a zapewnienia innych użytkowników, że daje 80% że coś zadział są dla mnie nie wystarczające :)))

 

Dlatego jeśli ktoś ma wiedzę w w/w temacie byłbym bardzo wdzięczny jeśli podzieliłby się nią własnie w tym temacie.

Z góry dzięki i jeszcze raz pozdrawiam użytkowników forum:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Członkowie klubu

Niestety jedyną opcją moim zdaniem jest poszukanie foteli z pamięcią - mechanika jest inna gdyż dołożone są dwa silniczki (przesuwanie fotela przód tył i pochylanie całego fotela) czego nie ma w półelektrykach.

Proponuje poszukanie w wersji E92 jaka posiadasz czyli E92 albo E92LCI - to ważne gdyż parę rzeczy się różni i jest trochę zabawy w dostosowaniu instalacji i innych rzeczy (np. zmiana modułów).

Fotele od E90/91 dało by się od wielkiej biedy przerobić ale to jeszcze większa dłubanina (różni się nie tylko oparciem ale także są różnice w dolnej części) - jednym słowem odpadają.

 

Zamiana tapicerki to nie jest wielki problem i przy odrobinie wprawy można to zrobić w 30 minut - dwa fotele.

Pozdrawiam

Matrix2013

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za informację. Poszukałem trochę foteli i znalazłem coś takiego:

 

http://allegro.pl/fotel-kierowcy-bmw-e92-e93-igla-skora-z-pamiecia-i4646852684.html

http://allegro.pl/tapicerka-skora-bmw-3-e92-e-92-coupe-i4681117859.html

 

Z tego co piszesz, to rozumiem, że wystarczy przełożyć tapicerkę i fotel powinien śmigać od kopa :) ? Nie trzeba dokupić jeszcze jakiegoś dodatkowego modułu? I czy jeśli wezmę E92 bez LCI (bo mam rocznik 2006), to nic nie będzie trzeba przerabiać i wszystko wepnę w kostki elegancko?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Członkowie klubu

Obydwa linki są przed LCI i powinny dać się przełożyć bez żadnych poprawek w instalacjach foteli. Są dwa problemy do ogarnięcia - dociągnięcie sygnałów K-CAN (Hi i Lo) do obydwu foteli oraz problem zasilania, które masz w kostkach po stronie auta - można zrobić to na 2 sposoby:

a) zgodnie z technologią - dołożenie oddzielnego zasilania do sterowania foteli z oddzielnego bezpiecznika każdy z foteli (proste kabelki tylko trzeba się wpiąć w skrzynkę bezpieczników we właściwy bezpiecznik) lub

b) "pożyczenie" zasilania z grzania, które już posiadasz.

Do sprawdzenia jest czy fotele mają na sobie duże moduły. Jakby co to chyba coś niedrogiego wygrzebię u siebie do foteli przed LCI.

Pozdrawiam

Matrix2013, jakby co to pisz na PW

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Członkowie klubu
Faktycznie, zasilanie już jest w półelektrykach, to podciągnij K-CAN w dowolne miejsce instalacji (skręcone przewody) i gotowe do przekładki. Chyba że w E92 już masz podciągnięte sygnały CAN... wszystko zależy jakie masz zabudowane moduły (małe czy duże). W dużych sterowanie grzaniem idzie po CANie a w małych steruje tym bezpośrednio J-BOX.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Wiec tak :)

Jestem już po przekładce i pojawił sie problem - fotel jest martwy.

Kostka była identyczna (wchodza do niej 3 osobne wtyczki od strony fotela: napinacze, poduszka i moduł) dlatego nic nie dokladalem ani nie przerabiałem. Czy taki fotel trzeba najpierw zaprogramować? A jeśli tak to jakim programem, bo kabel rozumiem pod odb2 np elm327? A może powiniennem przerobić kostkę bo piny są inaczej poprowadzone?

 

Z góry dzięki za dalsza pomoc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok już sobie poradziłem - fotel po podciągnięciu przewodów k-can ożył :)

Dla potomnych można skorzystać z wiązki która idzie pod dywanikiem fotela (trzeba odkręcić osłonę głośnika i podważyć dywanik. Wiązka k-can to 2 skręcone przewody - jeden zielony, drugi pomarańczowy z cienkim zielonym paskiem.

 

Co dziwne - działa wszystko, nawet pamięć, za wyjątkiem pompowania, zarówno boczków jak i środka. Czy to kwestia odpowiedniego zaprogramowania, czy może czego innego i powinienem prześledzić kable idące od pompek?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dużym żółtym złączu połącz z sobą cienki czerwony przewód z grubym czerwonym, oraz gruby brązowy z cienkim czarnym o ile dobrze pamiętam.

Pompki powinny zacząć działać, nie mają one żadnego czujnika i działają bez can.

Edytowane przez lopico
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Członkowie klubu

A to mam pytanie dodatkowe: czy w ogóle nie działa Ci pompowanie? Czy tylko nie pamięta ustawień boczków i lędźwi?

Przypomnij jeszcze czy podmieniłeś całe fotele na elektryczne z pamięcią i z pompowaniem czy pompowanie masz ze starego. W pierwszym przypadku musi działać pompowanie bo jest zasilane z tego samego źródła co silniczki i moduł a w drugim przypadku powinieneś podpiąć wiązkę pompowania tak jak w starym fotelu czyli plus na pin 7.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A to mam pytanie dodatkowe: czy w ogóle nie działa Ci pompowanie? Czy tylko nie pamięta ustawień boczków i lędźwi?

Przypomnij jeszcze czy podmieniłeś całe fotele na elektryczne z pamięcią i z pompowaniem czy pompowanie masz ze starego. W pierwszym przypadku musi działać pompowanie bo jest zasilane z tego samego źródła co silniczki i moduł a w drugim przypadku powinieneś podpiąć wiązkę pompowania tak jak w starym fotelu czyli plus na pin 7.

 

Pompowanie jest zasilane innymi przewodami stąd nie działa po podłączeniu. Są 4 przewody zasilania fotela (2 do dużego modułu, oraz 2 do pompki).

Mam rozebrane 2 fotele, oraz zamontowałem fotele od m3 z zachowaniem wszelkiej funkcjonalności.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Ok, chwilę mnie tu nie było generalnie temat zamknięty - wszystko działa.

 

Problem poległa na tym, że plus do pompowania boczków jest osobno (zasilenie boczków i sterowania fotela odbywa się na innych pinach), jak z resztą zauważył lopico. Także trzeba było zrobić mostek. (niestety nie wystarczy jedynie przełożyć pinu, ponieważ jest on innego wymiaru). Poniżej zamieszczam zrobiony przez siebie "pinout" wtyczki pod siedzeniem kierowcy. Także jeśli ktoś inny chciałby się za taką operację brać, to będzie miał wszystko jak na tacy.

 

Poniżej pewne podsumowanie.

 

 

Czas wykonania operacji:

- Zdjęcie tapicerki z fotela nr 1 => 2,5h

- Zdjęcie tapicerki z fotela nr 2 => 1,5h (powiedzmy, że po pierwszym fotelu nabraliśmy wprawy)

- Założenie tapicerki na fotel nr 2 => 1h

- Podciągnięcie CAN'a i zamiana pina plusowego => 1h

 

Także powiedzmy, że z całością można się uwinąć w około 6h.

 

 

Na co zwrócić szczególną uwagę:

- linki od składania fotela. Należy użyć tych z fotela docelowego w przeciwnym wypadku będą spadać, ponieważ konstrukcja zaczepów jest trochę inna. Dlatego jeśli mamy inny kolor rączki do składania fotela, należy o tym pamiętać przekładając starą.

- da się wyjąć tuleje zagłówka nie uszkadzając ich - musicie jednak wcześniej wysunąć z nich tapicerkę fotela - da się to zrobić nie uszkadzając tapicerki. (dla zainteresowanych mogę zrobić foty jak to dokładnie wygląda)

- u mnie nie trzeba było nic programować - fotele działają idealnie (od momentu podciągnięcia cana) aczkolwiek nie wiem jakby to wyglądało w momencie, gdy zakładałbyś taki fotel do auta, które w ogóle nie miało elektrycznego sterowania.

- CAN do foteli najprościej podciągnąć spod fotela. W tym celu odkręcamy siatkę maskującą głośnika pod fotelem, odciągamy dywanik i z wiązki która idzie w poprzek auta (wzdłuż belki poprzecznej), znajdujemy 2 skręcone ze sobą kabelki CAN (kolory jak poniżej w "pinoucie").

 

 

Poniżej pinout wtyczki pod fotelem kierowcy.

http://szmalu.pl/bmw/siedzenia/wtyczka_kierowcy_bmw_e92.jpg

 

Jeśli ktoś miałby jakieś pytania, to śmiało.

Oraz jeszcze jedna sprawa - na tym forum nie pamiętam gdzie (jak przymierzałem się do wymiany fotela) wyczytałem, że "śmiało można zmienić tapicerkę w e92/e90 z jednego fotela na drugi w przeciągu 30 minut". Od razu gratuluję tej osobie :) Kolega chyba, żyje w innej czasoprzestrzeni, albo takie fotele widział jedynie na zdjęciach, lub zza szyby na parkingu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Członkowie klubu
Oraz jeszcze jedna sprawa - na tym forum nie pamiętam gdzie (jak przymierzałem się do wymiany fotela) wyczytałem, że "śmiało można zmienić tapicerkę w e92/e90 z jednego fotela na drugi w przeciągu 30 minut". Od razu gratuluję tej osobie :) Kolega chyba, żyje w innej czasoprzestrzeni, albo takie fotele widział jedynie na zdjęciach, lub zza szyby na parkingu.

 

Zmieniłem jedynie 3 komplety czyli 6 foteli. Ale tylko jedną skórę malowałem to może mam niewielkie doświadczenie. Ostatnie manuale z E91 rozebrałem do stelaży w 20 minut dwie sztuki bo mi się śpieszyło. Skóry w stanie idealnym do wglądu, nieuszkodzone, beżowe, może ktoś reflektuje? Aha, były z pompowaniem lędźwi, może dlatego tak długo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 6 miesięcy temu...
Witam. Czy jak ja mam u siebie fotle sport z pamiecia to tez da rade podlaczyc zeby pamietalo pompowanie boczkow......albo zeby jak w e60 po odpaleniu auta automatycznie pompowalo do ustawionej pamici a po wyjeciu kluczyka zeby wygodnie sie wysiadalo odpompowalo powietrze...
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.