Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Witam zainteresowanych.

 

Uklad, ktory tutaj przedstawie, popelnilem pod wplywem zdenerwowania wynikajacego z glupoty inzynierow BMW - braku sensownej/wygodnej mozliwosci sprawdzenia aktualnej temperatury plynu chlodniczego/silnika.

 

Sklada sie z:

1. Chinskiego klona ELM327, ktory kosztuje 11$ z przesylka z Chin,

2. Ukladu na Atmedze 8, ktory odpowiedzialny jest za komunikacje z ELM'em.

3. Elementu wyswietlajacego.

 

Atmega za posrednictwem ELM'a komunikuje sie sie z komputerem samochodu i wysyla co 1 sek zapytanie o aktualna temperature plynu chlodniczego (dowolnie konfigurowalne, maks. czestotliwosc 100 Hz).

Odpowiedz jest przeliczana na jednostki *C i wyswietlana (w tym konkretnym przypadku) z wykorzystaniem 2-kolorowej diody.

 

Atmega8 posiada w tej konfiguracji duzo wolnych portow, ktore mozna wykorzystac do obslugi dowolnego wyswietlacza, np graficzne, LCD, OLED, Ledowe segmentowe.

Ponadto, w moim przypadku ELM posiada modul Bluetooth, ktory mozna wykorzystac do komunikacji z bezprzewodowym wyswietlaczem (jesli ktos nie lubi ciagnac masy przewodow).

Ja zdecydowalem sie na prosta diode, ktora mozna wygodnie zainstalowac w panelu pod radiem (panel z przyciskami ogrzewania foteli, PDC, etc.).

 

Wtyczka diagnostyczna ELM'a przerobiona zostala tak, aby zasilanie pojawialo sie na nim dopiero po wlaczeniu zaplonu.

Przez co nie ma koniecznosci wyjmowania modulu na noc w celu ochrony akumulatora przed dodatkowym uplywem pradu.

 

Na obudowie ELM'a zamontowalem przelacznik, ktory wylacza zasilanie Atmegi, dzieki czemu mozna z ELM'a korzystac rowniez przy wykorzystaniu aplikacji na Androida (Torque, etc.).

 

http://s28.postimg.org/grgewbc25/DSC04787.jpg

 

http://s28.postimg.org/lywwn139p/DSC04785.jpg

 

http://s28.postimg.org/5ql9rajt9/DSC04783.jpg

 

Dioda podlaczona jest do modulu przy wykorzystaniu zlacza micro-jack (nie mialem nic lepszego w labie pod reka :? ).

 

http://s24.postimg.org/kjgv5zxid/IMAG0228.jpg

 

Dioda zamontowana zostala w panelu pod radiem (panel z przyciskami ogrzewania foteli, PDC, etc.).

Wywiercilem w obudowie oraz plytce drukowanej 2 mm otwor dokladnie w miejscu gdzie pod warstwa plastiku znajdowal sie oryginalny swiatlowod.

 

http://s24.postimg.org/4qgi39zz9/IMAG0216.jpg

 

http://s24.postimg.org/b2vnd431h/IMAG0217.jpg

 

http://s24.postimg.org/5joii5gmd/IMAG0226.jpg

 

W otworze umiescilem 2mm okragly swiatlowod plastikowy.

 

http://s24.postimg.org/xmchp9nqd/IMAG0221.jpg

 

http://s24.postimg.org/mujinwxnp/IMAG0222.jpg

 

http://s24.postimg.org/sdm254up1/IMAG0223.jpg

 

Dwukolorowa dioda wklejona jest w obudowe w taki sposob, aby dotykala swiatlowodu.

 

http://s24.postimg.org/co6br6nvp/IMAG0229.jpg

 

Schemat polaczenia Atmegi z ELM'em wyglada nastepujaco:

 

http://s24.postimg.org/eqbej6b8l/Schemat_ukladu_temperatury_ELM.png

 

Ponizej film obrazujacy dzialanie mojego ukladu.

Uklad po pojawieniu sie zasilania (zaplonu) konfiguruje ELM'a i rozpoczyna prace (okolo 8 sekund).

Dla temperatur silnika ponizej 50*C swieci sie czerwona dioda.

Dla temperatur 50 - 85 *C pala sie zielona oraz czerwona - dajac kolor pomaranczowy.

Dla temperatury powyzej 85*C swieci sie dioda zielona.

 

 

 

Progi sa dowolnie konfigurowalne poprzez edycje programu Atmegi.

 

Tak jak wspominalem, temperature w razie potrzeby mozna wyswietlic na malym wyswietlaczu.

Ja zdecydowalem sie na diode bo nie mam zdolnosci plastycznych (wycinanie otworow w plastikach samochodu pod wyswietlacz) ani pomyslu, gdzie taki wyswietlacz zamontowac, aby nie wygladalo to jak AGRO-tuning.

Jesli ktos ma pomysl to prosze go podac :D .

 

Majac podlaczony do ukladu wyswietlacz, moj uklad moze dzialac analogicznie do programu uruchamianego na telefonie.

Mozna wyswietlac wszystkie newralgiczne wartosci - cisnienie doladowania, obroty, predkosc - po prostu wszystko, co oferuje program Torque.

 

Projekt uznaje za udany.

Bede go w wolnych chwilach udoskanalal, m. in. o bezprzewodowy wyswietlacz.

 

Czekam na pytania :)

Edytowane przez zetro
Mam angielsko-jezyczny system = brak polskich znakow diakrytycznych - przepraszam :(
Opublikowano

Bardzo fajna sprawa.

Fajnie by bylo zdublowac wtyczke OBD, zeby ta, ktora przekazuje sygnal do tej diody, gdzies kompletnie schowac.

Niestety nie widze obrazkow (zablokowane z pracy), ale jak bede w domu to ogladne. Jak znalazlbym miejsce na taka diode, zeby nie byla tak w 100% widoczna (tylko dla kierowcy), to chetnie bym przygarnal takie rozwiazanie od Ciebie :)

 

Pozdrawiam

Opublikowano

Przy okazji przy montazu przenioslem zlacze OBD.

Dzieki temu uklad wpiety w OBD nie wystaje i nie zaburza wygladu samochodu.

Mam angielsko-jezyczny system = brak polskich znakow diakrytycznych - przepraszam :(

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się

Komentowanie zawartości tej strony możliwe jest po zalogowaniu



Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.