Skocz do zawartości

Naprawa odmy


flamaster09

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć,

 

chciałbym się od Was dowiedzieć jaki są typowe objawy padającej "odmy". Zauważam ubywanie oleju w silniku i doradzono mi, że jedną z przyczyn tego może być padnięta odma.

Jakie wobec tego jest działanie odmy?

 

Na forach czytałem też o innym określeniu odmy, które oznacza zapowietrzenie silnika i nie wiem czy "obie" odmy są ze sobą jakoś powiązane...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odma jest tylko jedna i odpowiada ze odpowietrzenie skrzyni korbowej. Odmę wymieniasz z tego co wiem co drugą bądź trzecią wymianę oleju.

Były dwa rodzaje odmy: na początku produkcji został wstawiany papierowy filterek, zaś później montowali plastikowy separator.

 

Ale o tym wszystkim było już wiele razy :search:

http://images.spritmonitor.de/575756.png
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dam Ci wklejkę co było wyjaśnione o działaniu Odmy w dislu ale w benzyniakach jest podobnie:

 

Podczas pracy turbodoładowanego diesla który ma z racji konstrukcji wysoki stopień sprężania zawsze pojawiają się przedmuchy do skrzyni korbowej ,im bardziej wyeksploatowany silnik tym większe . Sprawa oczywista.

W związku z tym w skrzyni korbowej przy wyższych obrotach pojawia się nadciśnienie wymuszone przez gromadzące się w niej gazy spalinowe.

Poprawne odpowietrzenie skrzyni korbowej jest niezbędne do tego aby nie było nadciśnienia.

BMW w modelu m47 jak również w m47n zastosowało sznurkowy filtr 9filtr odmy -potocznie) Celem tego było ograniczenie przedostawania się oleju do dolotu. Gazy spalinowe z skrzyni korbowej miały przelecieć przez filtr a zawarty rozpylony w nich olej miał skroplić się i pozostać w filtrze.

Czynności serwisowe przewidywały i przewidują wymianę tego filtra.

 

Okazało się jednak że społeczeństwo ma to w du..e . Nie wymieniany filtr zapycha się ,uniemożliwia turbinie odessanie gazów (zatyka odpowietrzenie)

 

Skutkiem tego jest pojawienie się nadciśnienia w skrzyni korbowej podczas pracy silnika. Skrzynia korbowa nie jest balonikiem , nadciśnienie musi siłą rzeczy znaleźć ujście.

W takiej sytuacji zaczyna wypychać olej , najsłabszymi miejscami w rejonie uszczelnień np. skrzyni biegów. Potrafi wypchać z gniazda bagnet i upaćkać silnik olejem.

 

BMW w 2003 roku zrezygnowało z szmacianego filtra w m47n i zaczęto zamiast niego montować separator oleju.

Jego zadanie jest identyczne jak filtra. Konstrukcja labiryntowa pozwala odsysanym gazom oddać (skroplić zawarty w nich olej) a następnie swobodnie przemieścić się do kolektora dolotowego.

 

Turbina podczas pracy zasysa powietrze z dolotu (filtra powietrza ) jak również z odmy.

Obrazowo powiedzmy..... 95% masy powietrza z filtra powietrza 5% gazów z odmy. Bilans może uleć zmianie jeśli filtr powietrza jest przytkany, wtedy wzrasta Procentowe zasysanie z odmy maleje z filtra powietrza. (działa to również w drugą stronę kiedy filtr odmy jest zatkany) Wtedy turbo zasysa więcej powietrza, mniej gazów co powoduje wytworzenie szkodliwego nadciśnienia w skrzyni korbowej.

Przepływomierz nie widzi zasysanych gazów !

Gazy spalinowe to tlenki... które są niepalne nie biorą udziału w procesie spalania mieszanki.

Celem przepływomierza jest ustalenie wartościowej masy powietrza celem dopasowania właściwej ilości paliwa.

 

Kolega szukając usterki odłączył ,jak sądzę przewód odmy od dolotu. Gazy spalinowe wydostają się wtedy swobodnie jak z komina .Turbina wtedy zasysa część powietrza z filtra powietrza (przez przepływomierz i część powietrza z nieszczelnego dolotu za przepływomierzem. Takie zjawisko powoduje nieprawidłowy pomiar masy powietrza, jest go więcej tak naprawdę w kolektorze niż to widzi komputer. Mały pomiar przepływki powoduje obcięcie dawki paliwa w celu zachowania proporcji w stosunku do masy zmierzonej.

Silnik w takiej sytuacji nie będzie osiągał swoich parametrów fabrycznych (moc ,moment obrotowy)

Ponadto gdy układ odmy jest drożny przy wysokich prędkościach obrotowych silnika, turbina wytwarza w skrzyni korbowej nieznaczne podciśnienie. Wtedy nie ma mowy o wypychaniu uszczelnieniem silnika oleju.

Olej który dostaje się do dolotu wraz z gazami (mgiełka olejowa z odmy) osadza się w dolocie ,kolektorze ,intercoolerze i w niewielkich ilościach podlega spaleniu . Zjawisko nieuniknione i bardzo naturalne.

Dlatego w każdy dieslu w kolektorze znajdziemy śladowe ilości oleju. Stąd również się wzięło , między innymi pojęcie zużycia oleju.

 

Odpowietrzenie w (swobodny sposób) czyli zrobienie potocznego komina nie jest wystarczające przy większych obrotach. Ponadto spaliny które miały wrócić do kolektora ulatują pod maskę a olej z mgiełki olejowej skrapla się i kapie gdzie popadnie.

Od siebie dodam że post jest autorstwa forumowicza pod nazwą Roger-Nysa który już wiele napisał dobrych postów.

viewtopic.php?f=69&t=142224

Pozdrawiam

Ps

Tak czy tak to wymień tą odmę bo powinno się ja czyścić co 50tys km i wymieniać co 100tys km .

Nie igraj bo jeszcze Ci w zimie zamarznie.

..........................................................................................

Generalnie to na privy nie prowadzę korespondencji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.