Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Witam,

1. Jak zdemontowac tylny wahacz w całości, zeby nie było trzeba odpowietac?

2. Wymieniać wszystkie tuleje wahacza oraz jak sprawdzić czy sa wybite?

3. Jakie polecacie tuleje wahacza?

 

tuleja wóżka

1. Tuleje wóżka słynna 9 da rade wymienic bez sciagania całości?

Edytowane przez matilapy
Opublikowano
Ja wymieniałem tuleje nr 9 przy ściągniętych sankach.Powiem,że lekko nie było :(
never again N46
Opublikowano

Ale który wahacz, bo jest ich tam kilka?

 

Jeśli ten największy to na początku ściągasz dekielek na feldze (jeśli alu) odginasz zabezpieczenie i popuszczasz nakrętke na piaście, o ile pamiętam to chyba 32 podwójny sześciokąt (320d, ale w mniejszych modelach np. 316 może być mniejsza). Możesz też tą nakrętke odkręcić póżniej ale bedziesz musiał wbić bieg i hamulec, albo użyć klucza udarowego, jeśli masz. A jak koło nie jest ściągniete to łatwo można ją popuścić bo jest ona dosyć mocno dokręcona.

 

Następnie ściągasz koło i zacisk hamulca (podwieszasz go np. do amoryzatora więc płyn się nie wyleje i nic nie zapowietrzy). Bedziesz też musiał odkręcić jażmo zacisku i ściągnąć tarcze aby dostać się do linki ręcznego. Póżniej odkręcasz śrubke przy czujniku ABS i go wyciągasz – z tym może być mały problem bo czujnik potrafi się zapiec, wiec czasem łatwiej jest go wybic od tyłu – po ściągnięciu piasty.

 

Następnie odkręcasz amortyzator na dole i wyciągasz sprężyne. Kolejno, 6 śrub od półosi przy dyfrze. Dostęp do tych śrub jest lepszy gdy wahacz jest w górze więc podnosisz go np. ręką (sprężyny nie ma) i czymś podpierasz. Jak się uporasz ze śrubami od półosi to wybijasz półoś. Są takie specjalne ściągacze które przykręca się na śruby od koła, a jak nie masz to bierzesz duży młot i wybijasz półoś, można poświęcic starą nakrętke żeby gwintu na półosi nie poobijać.

 

Jak już wyciągniesz półoś to pozostnie odkręcic trzy śruby co trzymają przednią tuleję i dwie śruby od wahaczy poprzecznych; górny i dolny.

 

Jak czegoś nie przeoczyłem to wahacz powinnien już wyjść.

 

Zakładam że wymieniasz na używkę więc dobrze by było żeby nowy(stary) wahacz był już razem z łożyskiem i piastą. A jak nie to czeka cię dodatkowa robota z wymianą łożyska. Starego łożyska nie przełożysz. Nie wolno też ‘rozdzielać’ łożyska (jest dwubieżniowe), np wyciągać piastę (połowa bieżni zostanie na piaście) gdy reszta łożyska jest w wahaczu- takie łożysko jest do wymiany.

Podczas montażu przednią tuleje wahacza należy ustawić tak aby płaszczyzna jej obudowy (co przylega do podwozia) pokrywała się z osią koła. W TIS’ie jest wszystko opisane, jak ci się nie chce poszukać to może znajdę czas i ci to podeślę, podaj tylko mail. W ‘sam naprawiam’ na pewno tez jest instrukcja co i jak. Dolną śrubę od amortyzatora dokręcamy gdy koło jest pod obciążeniem.

Zaopatrz sie w dużą breche i jakis dobry klucz dynamometryczny bo ta nakrętka na piaście jet mocno dokręcona, 300-400Nm, nie pamiętam, ale w TISie wszystko jest opisane. I na koniec ustawienie geometri.

 

Mi cała operacja zajęła parę godzin na placu pod domem i podnośniku.

Opublikowano
Myslę nad zmiana wszystkich tulei wahaczy + łozyska, byc moze takze tarcze klocki i amortyzatory.Tylko nie wiem dokladnie jak sprawdzic czy sa wybite. Byłem u 3 roznych mechaników jeden tylko wspomniał o tulejach wahacza przy piascie. Dwóch pozostałych amortyzatory i łozysko. Juz sam nie wiem co mam wymieniac :)

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się

Komentowanie zawartości tej strony możliwe jest po zalogowaniu



Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.