Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam Forumowiczów!

 

Problem zauważyłem gdy pękł zbiorniczek wyrównawczy kilka dni temu. Para spod maski, ale wskaźnik temperatury w pionie, od razu zgasiłem auto, zjechałem na pobocze,chwilę później po włączeniu zapłonu wskaźnik na czerwonym polu i kontrolka o braku płynu w układzie, a potem na hol do domu.

Po rozebraniu wymieniłem zbiorniczek, korek i termostat na nowe oryginały.

Po zalaniu i odpowietrzeniu układu temperatura podczas normalnej jazdy oscyluje w granicach 93-95 stopni wg testu 7.0, termostat się otwiera wydawało mi się, że wszystko ok.

Problem zauważyłem podczas jazdy w korku. Cały czas jeżdżę na włączonym teście 7.0 aby upewnić się, że wszytko jest ok.

Temperatura wzrastała do 116 stopni, ale wskaźnik w pionie po czym z przezorności ogrzewanie na maksa i szyby w dół i zastanowiło mnie dlaczego wentylator się nie włączył.

Gdy auto ostygło powrót do domu.

 

Sprawdziłem czujnik na wężu do chłodnicy po lewej stronie - rezystancja w temp. 25 stopni 2k4 Ohm i poniżej 140 Ohm przy temp 100 stopni. Nie jestem pewien czy to są prawidłowe wskazania.

Zasilanie na wtyczce wentylatora jest, a na przewodzie sterującym nie udało mi się zmierzyć żadnego regularnego sygnału.

Wymontowałem wentylator ( auto z jednym wentylatorem elektrycznym ) i zabrałem do domu na testy. Na forach znalazłem sprzeczne informacje, że wentylator jest sterowany sygnałem PWM albo analogowym. Po podłączaniu zasilania i sygnału PWM o maks amplitudzie 5V i różnych częstotliwościach wentylator nie startował, po podaniu sygnału analogowego 0-5V również, ale przypadkowo przy przetłaczaniu przewodu sterującego do masy wentylator uruchomił się i działał z maksymalną prędkością. Okazało się, że chaotyczne podawanie masy powoduje włączenie wentylatora i utrzymanie stałej prędkości do ponownego przyłączenia przewodu do masy. Stąd mój wniosek, że wentylator jest sterowany jakimś interfejsem typu K - Line lub podobnym, ale nie mam pewności.

 

Ostatni test jaki zrobiłem to po zamontowaniu wentylatora to zwarcie wcześniej opisanego czujnika, ale przez potencjometr. Przy odpalonym aucie zmniejszałem rezystancję z 2k do 0 Ohm i nie wywołało to włączenia wentylatora. Co ciekawe test wykonany przy wyłączonej klimatyzacji bo po jej włączeniu wentylator się włącza i kręci ale nie z pełną prędkością.

 

Teraz mam kilka pytań:

- co w moich ustaleniach jest prawidłowe

- jaką rezystancję powinien mieć czujnik temperatury przy chłodnicy

- kiedy powinien włączać się wentylator, przy jakiej temperaturze

- w jaki sposób jest sterowany wentylator, jakim sygnałem

- jaki jest dopuszczalny zakres temperatur silnika

 

Ostatni pomysł jaki przychodzi mi do głowy to jednak uszkodzony sterownik wentylatora albo uszkodzony przewód od czujnika temperatury przy chłodnicy. I przy okazji kolejne pytanie w którym miejscu ten czujnik podłączony jest do komputera?

 

Z góry serdeczne dzięki za pomoc :)

Opublikowano

tak jest sterowany

 

The electric fan is activated based on the ECM calculation (sensing ratio) of:

 

• Coolant outlet temperature

• Calculated (by the ECM) catalyst temperature

• Vehicle speed

• Battery voltage

• Air Conditioning pressure (calculated by IHKA and sent via the K-Bus to the ECM)

 

podmien czujnik i bedziesz wiedzial czy jest ok

Opublikowano
tak jest sterowany

 

The electric fan is activated based on the ECM calculation (sensing ratio) of:

 

• Coolant outlet temperature

• Calculated (by the ECM) catalyst temperature

• Vehicle speed

• Battery voltage

• Air Conditioning pressure (calculated by IHKA and sent via the K-Bus to the ECM)

 

podmien czujnik i bedziesz wiedzial czy jest ok

 

Yyveel dzięki za odpowiedź, ale wiem że wentylator jest sterowany tylko nie wiem w jaki sposób aby go sprawdzić. Jak pisałem czujnik zastąpiłem potencjometrem i nie było żadnej reakcji po sztucznej zmianie temperatury, ale nie mam pewności, że odczyt z tego czujnika bezwzględnie włącza wentylator skoro temperatura silnika zależy od tak wielu czynników.

Opublikowano

tu masz dwa watki o tym

 

http://www.e46zone.com/forum/topic/7655-radiator-electric-fan-not-working/

 

http://www.e46fanatics.com/forum/showthread.php?t=857543

 

generalnie przyczyny moga byc dwie, czujnik albo wentylator (bo bezpieczniki pewnie masz ok)

 

w drugim watku opisuja nietypowa sytuacje, ze wentylator działa ale nie zawsze, bo w nim jest zamontowany jakis przekaznik i on jest problemem, w tym przypadku potrzebujesz nowy wentylatorek

Opublikowano
tu masz dwa watki o tym

 

http://www.e46zone.com/forum/topic/7655-radiator-electric-fan-not-working/

 

http://www.e46fanatics.com/forum/showthread.php?t=857543

 

generalnie przyczyny moga byc dwie, czujnik albo wentylator (bo bezpieczniki pewnie masz ok)

 

w drugim watku opisuja nietypowa sytuacje, ze wentylator działa ale nie zawsze, bo w nim jest zamontowany jakis przekaznik i on jest problemem, w tym przypadku potrzebujesz nowy wentylatorek

 

Yyveel dzięki, drugi wątek rzuca pewne światło na uszkodzony wentylator.

Byłbym wdzięczny, aby jeszcze ktoś potwierdził, że wentylator włącza się po zwarciu styków od czujnika temperatury przy chłodnicy bez względu na temperaturę silnika.

Opublikowano

Ile odpowietrzników jest w M52B28TU? Tylko jeden przy zbiorniczku czy jest gdzieś drugi?

Pytam bo na forum znalazłem taką wypowiedź na forum http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=703844:

I decided to go against taking the coolant plug out from the passengers side exhaust manifold area. That left one bleeder screw, 2 inches to the right of the main coolant fill hole in the top of the radiator reservoir.

 

I looked at the coolent level, which was full to the brim, and then loosened that screw. Within seconds, the level dropped down with a noticeable air purge coming out of the bleeder screw hole.

  • 3 tygodnie później...
Opublikowano

Problem z niesprawnym układem ochłodzenia pokonany - spowodowany był, źle działającym wentylatorem któremu zdarzało się nie włączyć.

Generalnie wentylator włączał się po włączeniu klimatyzacji, bywało, że działał przez kilkanaście kilometrów w mieście, aż zatrzymywał się całkowicie.

Moim zdaniem następstwem niedziałającego u mnie wentylatora było zbyt duże ciśnienie w układzie chłodzenia co doprowadziło do pęknięcia zbiorniczka wyrównawczego - zaznaczam,że temperatura na desce była w pionie.

Dlatego polecam sprawdzenie wentylatora przy ewentualnych problemach z układem chłodzenia.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się

Komentowanie zawartości tej strony możliwe jest po zalogowaniu



Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.