Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam,

 

Postanowiłem podzielić się problemem (i jego rozwiązaniem) z którym borykałem się od zakupu mojej E81. Pacjent to dokładnie E81 120d N47 z 2007 roku, 40k km oryginalnego przebiegu.

 

Problem dotyczył automatycznej skrzyni biegów 6HP19TU (zwanej również 6HP21 według nomenklatury ZF) i obajawił się następująco: podczas jazdy na zimnym silniku - po nocy lub po pracy - przy dojeżdżaniu do świateł i trzymaniu hamulca, przy puszczeniu hamulca skrzynia szarpała. Było to pojedyncze szarpnięcie po którym skrzynia zachowywała się już normalnie. Objaw występował do momentu rozgrzania skrzyni (czyli osiągnięcia temperatury oleju w okolicach 55 - 60 stopni Celsiusza). Co symptomatyczne, objaw występował również na zimnej skrzyni przy przytrzymanym hamulcu i przełączeniu z D na DS.

 

W celu usuięcia usterki wykonałem następujące czynności (chronologicznie):

- Sprawdzenie stanu i wymiana wszystkich elementów układu hamulcowego (klocki, tarcze, płyn). Było to moje pierwsze podejrzenie, gdyż objaw na początku wskazywał na zablokowany hamulec.

- Wymiana oleju w skrzyni biegów wraz z miską i filtrem.

- Skasowanie wartości uczenia i adaptacja skrzyni biegów (dwa razy, raz przez wykwalifikowanego pracownika ASO BMW).

 

Żadna z powyższych czynności nie przyniosła rozwiązania dla problemu. Jednocześnie podczas drugiej adaptacji usłyszałem, że wina leży w skrzyni i należy poddać ją regenereacji (zostałem skierowany do jednego z krakowskich zakładów zajmujących się automatycznymi skrzyniami biegów). Nie bardzo mogłem pogodzić się z tą diagnozą, zwłaszcza biorąc pod uwagę przebieg oraz brak jakichkolwiek innych problemów ze skrzynią typu ślizganie, przeciąganie biegów itd. Zagłębiłem się (złożecząc na to jak coraz bardziej awaryjne samochody produkuje BMW) więc w odmęty oceanu wiedzy zwanego Internet i efektem moich poszukiwań było to rozwiązanie:

 

SI B 24 03 08
Automatic Transmission July 2008
Technical Service

This Service Information bulletin supersedes SI B24 03 08 dated June 2008.

designates changes to this revision

SUBJECT
335i, 535i with N54 and 6HP19TU - Jolt and Delay when Pulling Away

MODEL
E90, E92, E93 (335i) with N54 and 6HP19TU from 12/06 up to 09/07

E60, E61 (535i) with N54 and 6HP19TU from 03/07 up to 03/08

SITUATION
The customer may complain of a delayed engagement and a harsh jolt when accelerating from a stop.

The situation occurs only during the engine warm-up phase (cold engine), and can not be reproduced in the Sport Mode.

CAUSE
EGS software (unfavorable NIC – Neutral Idle Control calibration)

SOLUTION
On a customer complaint basis only, check the vehicle's integration level.

If the integration level is:

* On E9x vehicles – E89X-07-06-520 or lower

* On E6x vehicles - E060-07-09-530 or lower

Reprogram and recode the complete vehicle with a current Progman version (target levels are E89X-07-09-518 or E060-08-03-510, respectively, for E9x and E6x vehicles).

WARRANTY INFORMATION
Covered under the terms of the BMW New Vehicle Limited Warranty.

Defect Code:
24 00 33 98 00


Labor Operation:
Labor Allowance:
Description:
61 00 801
7 FRU
Programming coding modules without CAS

61 00 811
8 FRU
Programming coding modules including CAS
[ Copyright © 2008 BMW of North America, LLC ]

 

Przytoczony SIB (nie PUMA) dotyczy co prawda silników N54 w połączeniu ze skrzynią 6HP19TU, ale stwierdziłem, że problem dotyczący skrzyni nie powinien być uzależniony od tego z jaim silnikiem jest zestawiona.

 

Udałem się więc do zakładu specjalizującego się w BMW i poprosiłem o zrobienie update'u oprogramowania w swojej skrzyni biegów. Update przebiegł pomyślnie (chociaż ponoć nie zawsze tak bywa) i nadszedł okres testów. Stwierdziłem, że najbardziej wymiernym będzie jazda jak codzień. Zostawiłem samochód na parkingu aby rano w drodze do pracy przekonać się, czy skrzynia dalej szarpie. Rano ruszyłem, dojechałem do pierwszego skrzyżowania, zatrzymałem się, postałem chwile na hamulcu i... ZWYCIĘSTWO, WOLNOŚĆ, LENIN! Brak szarpania, gładki start, miodzio... :)

 

Reasumując - winę za szarpanie ponosi NIC czyli Neutral Idle Control. Jest to funkcja w oprogramowaniu skrzyń 6HP19TU, występująca w okresie od końca 2006 do początku 2008, polegająca na tym, że podczas jazdy na zimnym silniku/skrzyni, podczas całkowitego zatrzymania (noga na hamulcu, lewarek na D), skrzynia przerzuca bieg na N, aby oszczędzać paliwo i oszczędzać kierowcy drgań. Po puszczeniu hamulca następuje zapięcie biegu i to właśnie ono wywołuje szarpnięcie. Ta funkcja nie działa na DS.

 

Mam nadzieję, że mój post komuś pomoże, kto być może boryka się z tym w samochodach z 2007 roku.

 

Pozdrawiam,

 

Piotr

http://i983.photobucket.com/albums/ae312/piskozub/DSC_0947c.jpg
  • Zarejestrowani
Opublikowano

Świetny post!

Gratuluję wytrwałości. Pytanie dlaczego serwis od razu tego nie wykonał - nie rozumiem tego.

  • Zarejestrowani
Opublikowano
Bojest to tak zwana ostatecznosc, w procedurach serwisowych skrzyn jest zapisane ze dezaktywacja NIC jest stosowana tylko jezeli inne zawioda, poza tym w nowych softach zostalo to fabrycznie wylaczone widocznie autko jeszcze na starym sofcie bylo

b4c4c1867b858a60.jpg.30a4296d964cadcc5bbee45deeb1292d.jpg

OFICJALNY ZEWNĘTRZNY PARTNER BMW AG

Chiptuning Programowanie Carplay Kodowanie Diagnostyka BMW AOS

Tel. +48-790-465-462

https://www.facebook.com/Codemybimmer

https://www.instagram.com/codemybimmer

Opublikowano

Dokładnie tak - u mnie oprogramowanie było z 2007 roku i ponoć rzeczywiście w oprogramowaniach od 2008 roku NIC nie występował.

 

W każdym razie ustrzegło mnie to przed ewentualnym kosztowym grzebaniem w skrzyni...

http://i983.photobucket.com/albums/ae312/piskozub/DSC_0947c.jpg
  • Zarejestrowani
Opublikowano
Dlatego wlasni jak ktos do mnie wpada to pierwsze co to update silnika i skrzyni leci, a jak widze miny ludzi ze im nie szarpie juz tak mocno przy zrzucaniu z 2 na 1 ktore wygladaja tak :shock: a potwm :mrgreen: to zawsze rpbie :norty: a po pochwalach i komplementach tak :oops: choc tak naprawde moj udzial w tej poprawie jest minimalny :twisted:

b4c4c1867b858a60.jpg.30a4296d964cadcc5bbee45deeb1292d.jpg

OFICJALNY ZEWNĘTRZNY PARTNER BMW AG

Chiptuning Programowanie Carplay Kodowanie Diagnostyka BMW AOS

Tel. +48-790-465-462

https://www.facebook.com/Codemybimmer

https://www.instagram.com/codemybimmer

  • Zarejestrowani
Opublikowano

Wyłączenie NIC, sam upgrade softu nie wyłącza tego cholerstwa po tym trzeba jeszcze programowanie wykonac sterownika i to wylaczyc a w starych softach w ogole nie bylo taiej opcji.

W ogole w PL ASO upgrade softu jest ostatecznością...

b4c4c1867b858a60.jpg.30a4296d964cadcc5bbee45deeb1292d.jpg

OFICJALNY ZEWNĘTRZNY PARTNER BMW AG

Chiptuning Programowanie Carplay Kodowanie Diagnostyka BMW AOS

Tel. +48-790-465-462

https://www.facebook.com/Codemybimmer

https://www.instagram.com/codemybimmer

Opublikowano

Generalnie nie wykonywałem tego update'u w ASO. Zgodnie z przytoczonym przeze mnie SIBem:

 

SOLUTION

On a customer complaint basis only, check the vehicle's integration level.

 

If the integration level is:

* On E9x vehicles – E89X-07-06-520 or lower

* On E6x vehicles - E060-07-09-530 or lower

 

Reprogram and recode the complete vehicle with a current Progman version (target levels are E89X-07-09-518 or E060-08-03-510, respectively, for E9x and E6x vehicles).

 

Takie działania są wykonywane tylko, gdy klient się skarży - nie jest to więc chyba standardowa procedura (tak ja to rozumiem).

 

Pozdrawiam,

 

Piotr

http://i983.photobucket.com/albums/ae312/piskozub/DSC_0947c.jpg
  • Zarejestrowani
Opublikowano
Zgadza sie, dlatego wlasnie pisalem ze jest to ostatecznosc :cool2: Aczkolwiek ostatnio koledze w e60 wylaczylem, o dziwo softy najnowsze wszystkie ( autko regularnie serwisowane w ASO w Gorlitz) a skrzynia nadal potrafila szarpnac i jak przyjechalem to pierwsze co sie rzucilo w oczy ze procedura aktualizacji byla zle wykonana O_o ze o adaptacji nie wspomne. Wiec jak widac nawet Niemieckie serwisy odwalaja chale, nie tylko nasze rodzime

b4c4c1867b858a60.jpg.30a4296d964cadcc5bbee45deeb1292d.jpg

OFICJALNY ZEWNĘTRZNY PARTNER BMW AG

Chiptuning Programowanie Carplay Kodowanie Diagnostyka BMW AOS

Tel. +48-790-465-462

https://www.facebook.com/Codemybimmer

https://www.instagram.com/codemybimmer

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się

Komentowanie zawartości tej strony możliwe jest po zalogowaniu



Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.