Jak chcesz poznać lepiej niż niejedno ASO układ przeniesienia napędu w w e31 to przekładka skrzyni z automatu na manuala jest dla Ciebie :) Mnogość nowych wrażeń zapewniona :) Ja dokonałem tej rzeczy i szczerze mówiąc operacja jest kłopotliwa ,ale też bardzo kształcąca.... Zacznijmy od skrzyni biegów ,której szukałem około 6 miesięcy (w dobrym stanie)-koszt tylko 3500 zł(bardzo tanio).Do tego kompletne sprzęgło z dociskiem,kołem dwumasowym i łapą sprzęgła oraz śrubki,pompka serwa wraz z mocowaniem -ja płaciłem około 1100 euro-czyli przy ówczesnym kursie około 4600 zł.Do tego dochodzą pedały -koszt mały- pasują z serii 5(liczmy 200 zł).Do wymiany jeszcze mamy wał napędowy(ja wymieniłem dwa ,zaraz napiszę dlaczego). Jeśli zostawimy stary dyfer to musimy połączyć dwa wały(na krzyżakach) -jeden nasz stary z nowym pasującym do manuala-wyjdzie nam taka hybryda :) Po złożeniu takiego czegoś doszedłem do wniosku że sprawa się rypnie -bo na tylnym moście (który przecież wtedy miałem zamontowany) są trochę :) inne przełożenia i mamy BIG PROBLEMY z : -auto do osiągnięcia 100km/h potrzebuje 3 biegu-czyli do setki około 8 sekund :)) -ruszając z pierwszego biegu musimy od razu! wrzucać drugi i zaraz trzeci(synchronizatory mają dni policzone) -sprzęgło z dociskiem i łożyskiem wyciskowym nadaje się do wymiany po 10 tysiącach km(za duże przeciążenia)-ja wymieniłem:/ czyli doszedłem do prostego wniosku że trzeba wymienić dyfer... szczęśliwym trafem odkupiłem go od kolesia który miał na allegro wystawione części typu lampy przód(dzwoniłem do wszystkich co mieli części do e31) ,koszt dyfra 1000 zł...od razu też wyszło mi że połosie z automatu są inne niż w manualu-różnica głównie tkwi w średnicy te z mauala są około dwa!!! razy grubsze(dało mi to do myślenia-patrz sprawa z sprzęgłem) i nie zastanawiając się odkupiłem od gościa od dyfra półosie wraz z piastami(nie umiał odkręcić;) za jedyne 400 zł.Teraz wracając do wału napędowego...Ja mam teraz dwa -jeden w magazynku(hybryda do niczego już nie przydatna) ,a drugi w aucie-oryginalna nówka sztuka do manula :) założyłem po zmianie tylnego mostu,koszt wału nie pamiętam-można sprawdzić w ETK Dochodzą jeszcze takie drobiazgi jak dźwignia zmiany biegów,mieszek na dźwignie ,gałka dźwigni i parę pierdołek do tej dźwigni -jakieś 500 zł. Z spraw elektrycznych -poza tym że nie będziemy mieli na liczniku wyświetlanego biegu dochodzi jeszcze "mały "problem z komunikatem mniej więcej takim: "getriebe hat kein programm" albowiem mamy odpięty sterownik automatycznej skrzyni(jest w bagażniku) bo przecież nie ma go do czego podpiąć :)Komunikat wyświetla się przy odpalaniu silnika i bezpowrotnie gaśnie nie przeszkadzając nam w jeździe.Usunąć(przeprogramować) tego w serwisie w Szczecinie jak na razie nie potrafią ,ale pracują nad tym i ja w nich wierzę :) Teraz napiszę o skutkach(pozytywnych) tejże przeróbki-czyli to co tygrysy lubią najbardziej: -auto mniej pali jak się normalnie jeździ(czyli na serio więcej:) -w zakrętach mamy pod ręką w końcu prawdziwą redukcję biegu, a tym aucie(z manualem) to naprawdę można teraz wyczyniać cuda -odejście do setki-wiadomo :) -zawsze pełna moc pod nogą( ci co mają starsze „bezmyślne” automaty BMW wiedzą o co chodzi) Wnioski? ,każdy niech wysunie sobie sam... Wrażenia ...bezcenne :) Koszty -u mnie duże bo większość prac zlecałem mechanikom-bo przecież musiałem zarobić na te części :))) i niektóre podzespoły jak widać wymieniałem po dwa razy (fabrykę ciężko się poprawia:( Czas przeróbki?zacząłem w 2004 roku ...a w . 2006 po awarii wymieniłem dyfer z połosiami,wał i kompletne sprzęgło. Paru rzeczy już za bardzo nie pamiętam i ich tu nie ująłem ,ale jakby kogoś coś interesowało z tego czego nie napisalem to na pewno sobie przypomnę. Acha do silnika M70 i M73 w e31 nie pasują żadne skrzynie oprócz skrzyń 6 biegowych do silników M70 i CSI (z jakich BMW? no oczywiście e31:))) tak więc między bajki możecie włożyć ,że coś tam idzie dopasować...e31 to nie UAZ :P