Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam,

ostatnio się zastanawiałem czy możliwe jest wykorzystanie normalnego kompa od sterowania silnika do sterowania instalacją gazową.Chodzi mi o to,że dokładamy drugi komp tylko do sterowania gazem.Wrzucamy nowy program,podłączamy wtryski i po robocie.Na pewno byłoby taniej,gdyż kompa można kupić za 300-400 zł.No dochodzi jeszcze modyfikacja programu i chyba tu może leżeć problem.Może wypowie się ktoś kto siedzi głęboko w elektronice samochodowej.

 

 

Pzdr OLO

Opublikowano
Nie mówię, że się tak bardzo znam, bo i nie ma potrzeby żeby stwierdzić iż to bardzo pokrętny pomysł (bez urazy). Krótko pisząc - dostosowanie ECU do tego co piszesz kosztowałoby więcej niż instalka V generacji w skład której wchodzi taki właśnie komputer. No..., ale jak już przetrzesz szlak i dostosujesz ECU do obsługi LPI, to ja chętnie kupię takowy za 300-400zł :cool2:
peace & love
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Wyprodukowanie nowego komputera sterującego w produkcji seryjnej do sterowania LPG wypasionego kosztuje około 150zł brutto (części, produkcja, uruchomienie, obudowa itd.). Jednak marża i popyt robią cenę.

 

Dostosowanie komputera Pb - tak, jednak istotą jest to, żeby komputer LPG nie robił zbędnych obliczeń i korzystał w jak największej liczbie z "gotowców" z komputera Pb. Niezbedne dla komputera LPG dane to: temperatura i ciśnienie gazu, temperatura reduktora, podciśnienie w kolektorze ssącym. Natomiast caaaała reszta oczujnikowania liczona jest w komputerze Pb, a wynikiem jest - czas otwarcia wtryskiwaczy PB. Na tej podstawie plus swoje czujniki komputer LPG oblicza otwarcie wtryskiwaczy LPG.

 

Ogólnie - po co startować z armatą na muchę? Zbędnym jest, chociać nie niemożliwym, dodatkowe oczujnikowanie silnika i użycie drugiego komputera Pb.

Kai
Opublikowano
A jak jest z czasami wtrysków?Często słyszę,ze komp od gazu na podstawie mapy wtrysków benzyny robi swoją mapę.A czy komp od gazu jest podłaczany jakąś szyną do sterownika silnika?
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
A jak jest z czasami wtrysków?Często słyszę,ze komp od gazu na podstawie mapy wtrysków benzyny robi swoją mapę.A czy komp od gazu jest podłaczany jakąś szyną do sterownika silnika?

 

Nie, nie są połączone żadną szyną danych. Poniżej schemat połączenia słynnego KME Diego (sekwencja):

 

%5B640%3A480%5Dhttp%3A//www.kudys.wv.pl/diego.jpg

 

Połączenia między komputerami to tylko wtryskiwacze (czas wtrysku dla komputera LPG to najważniejszy parametr) i sonda lambda.

Kai
Opublikowano
Dzięki ale i tak mi nikt nie odpowiedział na moje pytanie: ile wynosi czas wtrysku na benzynie i na gazie.Skoro komp od gazu czyta czas wtrysków z benzyny, występują opóźnienia i trzeba wprowadzić korektę.Myślałem,że chociaż czujnik położneia wału jest podłączany.
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Dzięki ale i tak mi nikt nie odpowiedział na moje pytanie: ile wynosi czas wtrysku na benzynie i na gazie.Skoro komp od gazu czyta czas wtrysków z benzyny, występują opóźnienia i trzeba wprowadzić korektę.Myślałem,że chociaż czujnik położneia wału jest podłączany.

 

A więc tak:

- czas otwarcia wtryskiwaczy Pb na obrotach jałowych przy pracy na Pb to około 3-3,5ms (w zależności od temperatury, paliwa itd itd),

- czas otwarcia wtryskiwaczy LPG na obrotach jałowych przy pracy na LPG to około 4-5ms (w zależności od czasu otwarcia wtryskiwaczy Pb, temperatury i ciśnienia gazu oraz zadanej programowo charakterystyki),

- czas otwarcia wtryskiwaczy Pb pracy na LPG powinien być identyczny z czasem przy pracy na Pb - tu właśnie jest sztuka dostrojenia instalacji LPG!

 

Odnośnie ostatniego: dopasować można idealnie na podstawie programu konfiguracyjnego, ale... tylko tak na prawdę dla ustalonych warunków pracy silnika, czyli określone obroty przy określonym obciążeniu i z sondą lambda w zakresie. To jest do zrobienia bez problemów. Jednak zmiany dynamiczne, czyli dopasowanie dawki LPG przy nagłych przyspieszeniach - to już jest sztuka. Nie znam programu serwisowego do takich rzeczy i u siebie na przykład robiłem to bardzo długo (i nie twierdzę, że mam to dopasowane idealnie).

 

Dalej - jak widzisz na schemacie - nie ma podłączenia czujnika położenia wału. Moment otwarcia wtryskiwacza paliwa nie ma teoretycznie znaczenia, byleby był w suwie ssania (nie to, co diesel common rail). Zakładając obroty jałowe 750rpm - suw ssania trwa 40ms, a przy obrotach max 6500rpm - suw ssania to 4,6ms. Takie czasy dla procesora 32mips (przykład) to na prawdę wieczność i spokojnie wyrobi się z paroma mnożeniami.

Jeżeli nawet wziąść pod uwagę dokładność pracy do jednego okresu, czyli obliczona wartość podawana jest w następnym takcie pracy, to i tak nie jest to zauważalne. Taktowanie (trafianie) wtrysków LPG odbywa się dokładnie na podstawie otwarcia wtryskiwacza Pb - nie jest potrzebny czujnik położenia wału.

 

Za pewne padnie pytanie, że skoro na jałowych jest czas np. 4ms, a suw ssania przy 6500rpm trwa 4,6ms, to jak można to zasilić, bo potrzeba więcej paliwa - odpowiedź: ciśnienie paliwa jest podwyższane i przy tym samym czasie trafia go o wiele więcej (mapa). Natomiast przy przyspieszaniu z niskich obrotów czas otwarcia wtryskiwaczy to nawet 15-18ms.

 

Tyle wiem :)

Kai
Opublikowano
Nie no to już wiem o co chodzi.Charakterystykę pracy tworzy główny kompa a komp od gazu próbuję go jak najlepiej odzwierciedlić.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się

Komentowanie zawartości tej strony możliwe jest po zalogowaniu



Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.