Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Witam. Niedawno zmieniłem chipa. W związku z tym postanowiłem zrobić kilka fotek, aby zaoszczędzić trochę czasu i kilku błedów tym, którzy będą chcieli równiez go wymienić.

 

Chipa wstawiałem do silnka m50b25. Ale chyba wszystkie 4ro i 6cio cylindrowce mają podobnie. Natomiast na pewno są przynjamniej dwie rózne obudowy ECU. Domyślam się, że różnica w ich budowie nie odbiega za bardzo od tego, który ja mam. Ewentualnie może będzie łatwiejszy dostęp do samej kości/chipa, gdyż w tym ECU co ja mam, nie było to łatwe. Dobra. Teraz opis:

 

Raczej we wszystkich e36 ECU zlokalizowane jest po stronie pasażera, pod przednią szybą:

http://img441.imageshack.us/img441/3987/dscf0204wk5.jpg

 

U mnie dostęp został utrudiony ze względu na podzespoły instalacji gazowej. Pewnie w mniejszych silnikach montowany był tam też akumulator. Ci co mają Webasto również mogą mieć troszkę trudniej z dostępem.

 

Najpierw musimy zdjąc osłonę z obudowy zamykającej dostęp do ECU. Płaskim śrubokrętem wyjmujemy 3 zapinki z góry osłony oraz odkręcamy 2 kolejne zapinki z dołu obudowy.

http://img441.imageshack.us/img441/2038/dscf0205mv5.jpg

 

Wyciągamy osłonę:

http://img441.imageshack.us/img441/5981/dscf0206vj5.jpg

 

Teraz widzimy obudowę zamykającą dostęp do ECU. Odkręcamy śrubki mocujące, jest ich 4. 3 na górze i jedna schowana z prawej strony. Wyjmujemy obudowę:

http://img441.imageshack.us/img441/1614/dscf0207sm3.jpg

 

Teraz możemy zobaczyć samą już puszkę komputera:

http://img441.imageshack.us/img441/1754/dscf0208gp5.jpg

 

Następnie musimy odpiąc całą wiązkę kabli wpiętych w gniazdko komputera. Służy do tego metalowa wajcha. Odchylamy ją i delikatnie wyciągamy "wtyczkę" kabli:

http://img441.imageshack.us/img441/8190/dscf0210ip5.jpg

 

Dalej odkręcamy śruby mocujące ECU do samej karoserii auta. W moim przypadku wystarczyło okręcic jedną:

http://img441.imageshack.us/img441/1176/dscf0211gf1.jpg

http://img441.imageshack.us/img441/4564/dscf0213xv5.jpg

 

Wysuwamy komputer i udajemy się do jakiegoś ciepłego pomieszczenia, żeby dostać się do samego chipa. :D

http://img441.imageshack.us/img441/6824/dscf0214ls2.jpg

 

Żeby dostać się do środka komputera, trzeba najpierw zdjąć obudowę. Do odkręcenia są 4 śruby umieszczone na jednej stronie:

http://img441.imageshack.us/img441/7141/dscf0215fz4.jpg

i 5 na drugiej (jedna mała w lewym górnym rogu ECU):

http://img441.imageshack.us/img441/2329/dscf0217eb7.jpg

 

Dalej musimy odgiać aluminiowe blaszki. Mi się wszystkie połamały, pewnie dlatego że juz 3 raz je odchylałem. Ale zalecam ostrożnie sie z nimi obchodzić to może jakoś wytrzymają,:

http://img441.imageshack.us/img441/7882/dscf0218ij4.jpg

 

Po zdjęciu obudowy ECU powinno wyglądać mniej więcej tak:

http://img441.imageshack.us/img441/4197/dscf0219bc9.jpg

 

Generalnie chip jest zamontowany pomiędzy dwoma zielonymi płytkami/scalakami, które trzeba odchylić aby się do niego dostać. W tym celu wciskamy plastykowy kołek na środku obudowy ECU, który uniemożliwiałby nam odchylenie tych płytek:

http://img441.imageshack.us/img441/9884/dscf0220fm7.jpg

 

Następnie płaskim śrubokrętem odchylamy dwie płytki od siebie, aby wyskoczyły z zapięć:

http://img441.imageshack.us/img441/3452/dscf0221cj0.jpg

 

Mocno odchylamy płytki i najlepiej wkładamy coś miekkiego między nie, żeby nie zawracając sobie nimi głowy łatwiej nam było się dostać do chipa:

http://img441.imageshack.us/img441/940/dscf0227xt1.jpg

http://img441.imageshack.us/img441/3663/dscf0228vh2.jpg

 

Chip jest widoczny po lewej stronie, pod plastykową osłoną. Trzeba ją jeszcze sciągnąć i dalej można już spokojnie brać się za wyjmowanie samego chipa. Ja użyłem do tego tzw. "precision screwdrivers":

http://img441.imageshack.us/img441/730/dscf0229tg7.jpg

 

Chip z już zdjętą osłoną:

http://img441.imageshack.us/img441/9875/dscf0231yv8.jpg

 

W tym momecnie najlepiej uzbroić się w cierpliwość, gdyż o ile samo wyjęcie chipa jest stosunkowo łatwe to z włożeniem nowego zeszło mi chyba z 20 minut. Pamiętać trzeba, żeby wyjmując chipa równo podważać go po obydwu końcach, inaczej możemy uszkodzić te "nóżki" chipa. Przed włożeniem nowego trzeba sprawdzić czy rozstaw "nóżek" w nowym i starym jest taki sam. U mnie "nóżki" nowego chipa były za bardzo odchylone od siebie i musiałem je na podstawie starego chipa zbliżyć do siebie. Chip również ma takie małe wcięcie po jednej stronie:

http://img441.imageshack.us/img441/9435/dscf0234mx3.jpg. Dlatego przed samym wyjęciem starego chipa zapamiętać musimy jak jest on umieszczony, czy wycięcie jest po zew czy wew stronie obudowy, i nowego włożyć tak samo.

 

ECU z wyjętym już chipem:

http://img441.imageshack.us/img441/3553/dscf0233lq4.jpg

 

To tyle. Poskładanie tego raczej nie powinno być trudne. Mam nadzieję, że ten materiał będzie jakoś wam pomocny. Życzę udanych "przeszczepów". Pozdrawiam ;)

  • 3 tygodnie później...
Opublikowano
Cze, fajne fotki, ale może byś coś napisał o samym chipie. w jakim celu go wymieniałeś, poprawa osiągów czy ekonomiki??
  • 2 tygodnie później...
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Znajomy wymienił chipa w 2.5 i z seryjnych 191 KM wzrosło mu do 206KM i dodatkowo 20Nm ( sprawdzone na hamowni przed i po zabiegu)

 

no to juz ladnie! ja rzadnej roznicy nie czuje, moze hamownia by cos pokazala ale nie wiem gdzie tu taka znalezc (mieszkam w Wigan, Anglia)

  • 3 tygodnie później...
Opublikowano
Znajomy wymienił chipa w 2.5 i z seryjnych 191 KM wzrosło mu do 206KM i dodatkowo 20Nm ( sprawdzone na hamowni przed i po zabiegu)

 

A skąd znajomy brał tego chipa?

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

M50B25S2 (sterownik 413):

 

Odczucie subiektywne: Lepiej ciągnie w zakresie 2000-3500rpm, powyżej 3500rpm wiadomo, co się dzieje. Różnicy w prędkości maksymalnej nie sprawdzałem.

Fakty: Nie ma odcięcia. Czasami się to przydaje (wyprzedzanie), staram się korzystać sporadycznie (bardzo sporadycznie). To daje przewagę nad fabrycznymi M50B25S2, bo zawsze można pociągnąć 500rpm wyżej bez większej obawy o silnik.

Kai
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
A jak różnica w spalaniu?

 

Jeżeli o mnie chodzi, to mogę powiedzieć tylko, że na pewno nie wzrosło.

Kai

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się

Komentowanie zawartości tej strony możliwe jest po zalogowaniu



Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.