Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Wszystkie silniki benzynowe w BMW oparte na wtrysku paliwa posiadają czujnik położenia przepustnicy. Wyjątkiem są gaźniki oprócz Ekogaźnika, który również taki czujnik posiada, ale jego w tym temacie pomijam.

 

Zadaniem tego czujnika jest wysyłanie sygnału do sterownika silnika o zamkniętej przepustnicy lub całkowitym otwarciu, a w nowszym rozwiązaniu wysyłanie informacji do sterownika o danym położeniu przepustnicy.

Pisze tu o dwóch różnych typach czujników, których zmiana nastąpiła w modelach na przełomie 88 roku.

Silniki M10, M20, M30 i M40 ale tylko w modelach E30 oparte są czujniku typu switch. Sygnalizuje on pełne zwarcie na jednym obwodzie (nóżki 1 i 2) przy zamknietej przepustnicy i na drugim obwodzie (nóżki 2 i 3) przy całkowicie otwartej przepustnicy.

Pozostałe nowsze silniki zaczynając od E30 z silnikami "is" posiadają czujniki oparte na potencjometrze.

Mają one również trzy wyprowadzenia

http://img225.imageshack.us/img225/4236/wtyczkauh6.gif

Całkowita oporność czujnika wynosi około 4000 om (nóżki 1 i 3)

Przy zamkniętej przepustnicy oporność ma wynosić pomiędzy 800-1200 om (nóżki 2 i 3).

Przy otwartej przepustnicy oporność ma wynosić pomiędzy 3200-4800 om (nóżki 2 i 3).

 

Dobrze jest także zmierzyć napięcia.

Napięcie pomiędzy nóżkami 1 i 3 ma wynosić 4,75-5,25 Volta.

Na nóżkach 1 i 2 przy zamkniętej przepustnicy 0,15-0,95 Volta.

Na nóżkach 1 i 2 przy otwartej przepustnicy 4,75-5,25 Volta.

 

Jednak najwiekszym problemem tych czujników jest wycieranie sie węglika oporowego, gdzie w postaci sproszkowanej zapyla płytkę potencjometra i powoduje błędne oporności.

Po sprawdzeniu oporności w obu pozycjach przepustnicy zalecam także zmierzenie płynnego wzrostu i spadku oporności w trakcie powolnej i płynnej zmiany położenia przepustnicy, czyli dodawania gazu i odejmowania.

 

Następnym problemem jest ustawienie samego położenia przepustnicy.

Każda przepustnica posiada śrubę zderzakową i jest ona po to, aby przesłona przepustnicy w pozycji maksymalnego zamknięcia nie zacinała się. W taki sposób należy ją ustawić, żeby przesłona była całkowicie zamknieta, a śrubką podkręcamy tylko o tyle żeby nie dochodziło do zakleszczania się przesłony w otworze wlotowym przepustnicy.

 

Czujniki starszego typu, otwory mocujące posiadają z możliwością regulacji czujnika. Dzięki temu możemy ustawić czujnik w takim położeniu, aby przy pełnym zamknięciu przepustnicy zwarł styk odpowiedzialny za sygnał o jej zamknięciu.

Czujniki nowszego typu takiej możliwości nie posiadają. Są one w sposób stały przykręcane do przepustnicy, a tolerancja w opornościach umozliwia nam jego właściwe położenie.

 

Czujnik położenia przepustnicy odpowiedzialny jest za wysyłanie sygnałów do sterownika silnika o połóżeniu przesłony przepustnicy. Jest to ważna informacja dla sterownika, która decyduje o obrotach biegu jałowego, w pewnym sensie o położeniu pedała gazu, a wywiera on ogromny wpływ na informacje o obciążeniu.

 

Niesamowite :!: Skromny sobie czujniczek a tyle pisania :roll:

  • 2 miesiące temu...
Opublikowano

Czujnik położenia przepustnicy w E30 oparty jest na dwóch stycznikach (krańcówkach), czyli nie ma w nim potencjometra.

Nigdy ich nie czyściłem gdyż łatwo jest sprawdzić poprzez pomiar czy styczniki stykają czy nie, a jeżeli nie pracują właściwie to rynek jest zalany używkami.

  • 3 miesiące temu...
Opublikowano
Czujniki starszego typu, otwory mocujące posiadają z możliwością regulacji czujnika. Dzięki temu możemy ustawić czujnik w takim położeniu, aby przy pełnym zamknięciu przepustnicy zwarł styk odpowiedzialny za sygnał o jej zamknięciu.

 

Czy może ktoś dokładniej opisać jak ustawić ten czujnik za pomocą otworów mocujących? Kiedy będzie wiadomo, że czujnik ustawiony jest poprawnie i że zwarł się styk przy pełnym zamknięciu? :)

:)
  • 3 tygodnie później...
Opublikowano
Mam bmw 318i benzyna+gaz i jest podejżenię ze przepustnica jest zdeformowana po tym jak auto szczeliło aż zrzuciło gumę zabezpieczającą i teraz przepustnica po ściagnięciu dekla stwierdziłem ze ciężko chodzi i niema żadnej reakcji przy dodawaniu i odejmowaniu gazu a po przełączeniu na benzynę silnik na każdym z biegów nie osiąga pełnej mocy tylko go dusi czy jest możliwość zreperowania tego we własnym zakresie gdyż nowa przepustnica jest bardzo droga...proszę o odpowiedż...z góry dziękuje
  • 14 lat później...
Opublikowano
Pozostałe nowsze silniki zaczynając od E30 z silnikami "is" posiadają czujniki oparte na potencjometrze.

Mają one również trzy wyprowadzenia

http://img225.imageshack.us/img225/4236/wtyczkauh6.gif

Całkowita oporność czujnika wynosi około 4000 om (nóżki 1 i 3)

Przy zamkniętej przepustnicy oporność ma wynosić pomiędzy 800-1200 om (nóżki 2 i 3).

Przy otwartej przepustnicy oporność ma wynosić pomiędzy 3200-4800 om (nóżki 2 i 3).

Czy te nóżki to piny we wtyczce czujnika i patrząc od góry to kolejno 1, 2, 3? Zdjęcie:

dd.jpg

Prowadzę swoje życie, a nie BMW

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się

Komentowanie zawartości tej strony możliwe jest po zalogowaniu



Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.