Skocz do zawartości

Ladowanie auta z paneli fotowoltaicznych


Dudixim

Rekomendowane odpowiedzi

Posiadam domek letniskowy oraz instalacje fotiwoltaiczna offgrid (nie posiadam pradu na dzialce) podłączając moje auto pokazuje błąd masy ,zakupiłem kabel 1 fazowy 16A (Norwegia) w salonie BMW który ma system IT (a nie TT/ TN który sprawdza mase)dalej wyświetla błąd masy.Czy ktoś ma jakieś doświadczenie w tym temacie ? Wyświetla błąd masy na mojej ladowarce oryginalnej która otrzymałem od BMW
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dodam że ladowarka Oryginalna jest sprawna i po podłączeniu do instalacji ENERGA wszystko jest ok .Masa instalacji fotowoltaicznej też Ok (pręt wbity na 5m i masa sprawdzona) Moj Elektryk twierdzi że BMW ladowarka jest zbyt czuła i mam kupić inna (ale kupilem kabel -IT z Norwegia który nie sprawrza masy .
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Tak dla porządku - to nie „masa” a uziemienie :)


Generalnie mechanizm ochronny ładowarki polega na tym, iż ładowarka w czasie pracy regularnie przepuszcza niewielki prąd „kontrolny” pomiędzy przewodem N a PE (uziemieniem), sprawdzając w ten sposób ciągłość obwodu ochronnego PE.


W sieciach typu TT i IT występuje pewne napięcie pomiędzy tymi przewodami, co powoduje że ładowarka widzi zbyt dużą impedancję uziemienia (obrazowo - widzi brak uziemienia) i aktywuje układ ochronny, sygnalizując błąd.

Przy używaniu ładowarek w tego typu sieciach najczęściej dezaktywuje się ww. układ kontrolny. Przewód zasilający BMW do ładowarki mobilnej, dedykowany do sieci IT, najpewniej dezaktywuje właśnie ten układ (a jak przewód może robić takie „cuda” :wink: - dyskutowaliśmy w osobnym wątku).


Ja bym zrobił dwie rzeczy:

- zmierzył raz jeszcze wartość rezystancji uziemienia (do tego musi być specjalny miernik)

- zmierzył napięcie pomiędzy N a PE (zwykłym woltomierzem)


Podejrzewam, że jednak któryś z parametrów jest wyższy, niż dopuszczony przez ładowarkę i stąd aktywuje się układ wykrywania braku uziemienia.

Sama długość uziomu (5m) jeszcze o niczym nie świadczy, bo to zależy głównie od gruntu i może zmieniać się w czasie. Może być tak, że w momencie instalacji uziomu norma (<10 Ohm) była spełniona, a obecnie rezystancja jest wyższa…


Przy tym „norweskim” kablu powinna Ci się świecić na ładowarce cały czas kontrolka braku uziemienia, ale na pomarańczowo a nie na czerwono. A sam kabel powinien być w żółtym kolorze - taki kupiłeś?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziekuje za rade ,w przyszłym tygodniu powtornie podejdę do tematu i podejmę próbę podłączenia auta do instalacji fotowoltaicznej.Nie pamiętałem że kabel ( IT - Norwegia) ma ciągle pokazywac błąd uziemienia na pomaranczowo na oryginalnej ladowarce.Czy ktoś laduje auto z paneli z instalacji offgrid i miał problem z uziemieniem ?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kabel IT ma kolor czarny ,wtyczka jest Niebieska i są 2 typy (3,7kW i 11kW) Wtyczki tej nie możemy włożyć do gniazdka jak w oryginalnym ktory dostalismy z autem (jest to okrągłe gniazdo 3 pinowe jak do siły ale o połowę mniejsze ) należy dokupić dodatkowe gniazdo do którego podłączamy kabel.Kabel zakupiłem 1 fazowy do 3,7kW jest też 3 fazowy do 11kW -ma on wtedy 5 pinow )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

To może sprawdź czy na pewno masz kabel przeznaczony do sieci IT - bo instrukcja ładowarki wyraźnie mówi, że ten kabel oznaczony jest kolorem żółtym, a po jego podłączeniu w sposób ciągły (na pomarańczowo) powinna świecić się dioda braku uziemienia (sygnalizująca dezaktywację układu kontrolnego).


Str. 11 i 12 instrukcji

Wg. tabeli kabel powinien być dostępny także w wersji ze zwykłą wtyczką Schuko (typ E+F).

Ty zapewne kupiłeś z niebieską wtyczką CEE 16A - ale on również występuje (wg tabeli) w dwóch wersjach: zwykłej oraz dedykowanej do sieci IT (i wtedy niby powinien być oznaczony na żółto).


https://www.bmw.pl/content/dam/bmw/common/topics/fascination-bmw/electromobility2020-new/charging-support/poland/ffc/bea-01295A02C10_2.2_pl_pl.pdf.asset.1649100725841.pdf

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziekuje za radę, dzisiaj byłem w BMW Bawaria (oddałem poprzedni kabel z specyficzna wtyczka i zamowilem z standartowa do gniazdka na EU ) nie wiem czy to coś zmieni gdyz oba są na Norwegię i mój elektryk podłączył poprzedni kabel przez inny wtyk i wyświetlał wykrzyknik na czerwono i błąd masy na pomaranczowo) ale moze teraz będzie inaczej (obecny kabel zamówiony ma moc 2.3kW -poprzedni 3 7kW) na koniec tygodnia ma być (pierwszy w Polsce zamowiony).Dziekuje za pomoc

,będę informował o postępach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Jeśli dioda braku uziemienia świeciła się na pomarańczowo - to znaczyłoby, że układ kontroli uziemienia był zdeaktywowany. Czyli, że kabel faktycznie był dedykowany do sieci IT, więc tutaj zamiana kabla pewnie nic nie zmieni.


Bardziej zastanawia mnie ten świecący na czerwono wykrzyknik. Instrukcja wspomina w takim wypadku o zbyt wysokim napięciu.

Zmierz napięcie w gniazdku (między fazą a neutralnym, czyli standardowe napięcie „między dziurkami”).

Ale zmierz też to, o którym wspominałem wcześniej - czyli między przewodem neutralnym i ochronnym (między przewodem niebieskim a żółto-zielonym).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.