Skocz do zawartości

Amory & sprezyny - rozne dlugosci, obnizanie


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam.

 

W MOIM WATKU pytalem o dobor amortyzatorow (BMW E36 316 sedan 10.93). Udalo mi sie juz je zakupic: standartowy Bilstein B4 o oznaczeniach VNE-4419, VNE 4420 (przody) i BNE-2752(tyl).

O ile wymiana z tylu odbyla sie bezproblemowo, to z przodem jest juz troche gorzej. Najpierw byly problemy z wymontowaniem kolumny, a teraz pojawily sie nastepne:

 

1. Amortyzatory ktore mialem zamontowane sa firmy Sachs, ale roznia sie dlugoscia od zakupionych przeze mnie Bilstein B4 (zgodnych z oryginalem). Calkowita dlugosc Sachsa to 595mm, a Bilsteina - 655mm. Roznia sie one tylko dlugoscia wysuwanego tloka, cala reszta jest ta sama. Czy jest to wina uszkodzenia amortyzatora (wg stacji diagnostycznej sprawnosc 60%), czy tez jest to specjalny krotszy amortyzator ze wzgledu na zastosowanie krotszej sprezyny (o niej za chwile)?

 

2. Sprezyny jakie zastalem (przod) to TechArt E 36/4 VA. Niestety nie moge znalezc info nt. obnizenia jakie powoduja (producent na swojej stronie pisze tylko o tuningu Porsche, nie ma zadnych informacji o BMW). Dlugosc tych sprezyn (od poczatku do konca zwojow) wynosi 292mm. Z tego co widze, "normalna" sprezyna przednia powinna miec dlugosc 365mm. Czy mozecie powiedziec jakie obnizenie mogla powodowac taka sprezyna? I czy da rade do niej wmontowac tego Bilsteina B4 bez obawy o szybkie zuzywanie sie amortyzatora, czy do takich sprezyn trzeba moze jednak kupowac "krotsze" Sachsy o ktorych pisalem w poprzednim punkcie?

 

3. Gdyby sie okazalo ze bede musial wymienic sprezyny, zastanawiam sie nad kompletem sprezyn Lesjofors nr 45 084 08, obnizajacym 30/15 (posiadaja nawet TUV ;) ). Czy do takiego stosunkowo malego obnizenia moge stosowac amortyzatory Bilstein B4 (czyli zwykle amortyzatory)? I nie za bardzo rozumie o co chodzi w opisie tego kompletu sprezyn: Without self levelling suspension (wg intercars: dla pojazdów bez systemu poziomującego).

Czy ktos wie ile powinna miec dlugosci przednia sprezyna obnizajaca na 30? (napewno mniej niz 365mm, ale ile dokladniej?)

 

4. Nie moge dojsc po oznaczeniach do informacji o tych krotszych amorkach przednich w katalogu Sachsa. Oznaczenia ktore sa na nalepce na amorku (oprocz znaczka Sachs i BMW):

SFE 32/20 x 110 A

11 1500 115 266

1 090 7121

Ktos pomoze znalezc je w katalogu? (LINK DO KATALOGU SACHS)

 

Bede dzwieczny za kazda pomoc. Auto stoi w garazu z rozebranym przednim zawieszeniem i chcialbym je jak najszybciej skonczyc, stad prosba o WSZELKIE rady i sugestie nt. mojego problemu. Najbardziej interesuje mnie to jakie obnizenie mogla powodowac opisana wczesniej sprezyna, czy mozna do takiej sprezyny bez obaw zalozyc zwykly amorek Bilstein B4, oraz co ma oznaczac ten "self leveling suspension" (nie chce kupic sprezyn ktore nie beda pasowac)

 

Pozdrawiam

http://img166.imageshack.us/img166/6026/ichazq8.gif
Opublikowano

Nikt nie pomoze?

 

Czy nikt nie ladowal obnizonych lekko sprezyn do zwyklych amorkow i nie moglby sie podzielic swoimi doswiadczeniami z uzytkowania tego?

 

Pozdrawiam

http://img166.imageshack.us/img166/6026/ichazq8.gif
Opublikowano

No to wzialem sie w koncu za tą wymiane przednich amorkow, myslalem ze pojdzie to troche latwiej... :( Korzystalem z ksiazki "Sam naprawiam BMW serii 3"

 

Udalo mi sie jak narazie wyjac kolumne, rozebrac ją, zmienic amortyzator (krotszy Sachs na zwykly Bilstein B4), sprezyne (sportowa o wysokosci 298mm na zwykla K+F 365mm wysokosci), zmontowac kolumne i niestety pojawil sie problem z wsadzeniem tego spowrotem do srodka... Z wyjeciem nie bylo problemu bo byla krotsza sprezyna+krotszy amortyzator.

Nie mam bladego pojecia jak to wlozyc, probowalem na wiele sposobow, ale zawsze brauje miejsca zeby osadzic cala kolumne chocby na wachaczu a co dopiero wyzej gdzie ma to byc przykrecone dwoma srubami...

Probowalem robic to w ten sposob, ze wkladalem kolumne (na rozne sposoby: z lewej strony wachacza, pomiedzy wachaczem a stabilizatorem, z prawej strony stabilizatora - zmieniam kolumne w prawym przodzie), przykrecalem od gory jedna nakretka, a nastepnie chcialem podniesc amortyzator aby sie oparl o wachacz (nie udalo mi sie, gdyby sie udalo to planowalbym podniesc go wyzej aby siegnac dwoch srub mocujacych amortyzator od dolu), probowalem tez zakladac kolumne ze sprezyną sciagnieta sciagaczami, ale i tak amoryzator nie za bardzo sie chowa i dalej nie moge go oprzec chocby na wachaczu).

Czy ktos podpowie w jaki sposob to zamontowac?

SPRAWA RACZEJ PILNA bo nie stoje w swoim garazu, wiec bede wdzieczny za wszelka pomoc.

Do wymiany zostanie mi potem jeszcze przedni lewy amorek+sprezyna, ale z tego co widze oddam to do warsztatu bo jest to raczej ponad moje sily (ale jakos musze tą jedna strone zmontowac zeby do warsztatu dojechac...)

 

 

Ponizej foto jak to wyglada mniej wiecej (w tym przypadku kolumna miedzy wachaczem a stabilizatorem):

[Po kliknieciu na miniaturce otwiera sie obrazek w pelnej rozdzielczosci]

 

http://img168.imageshack.us/img168/1909/obraz105ge0.th.jpg http://img168.imageshack.us/img168/1471/obraz106mi4.th.jpg http://img78.imageshack.us/img78/2576/obraz107gv1.th.jpg

http://img78.imageshack.us/img78/1339/obraz108yb0.th.jpg http://img524.imageshack.us/img524/6690/obraz109ul1.th.jpg http://img217.imageshack.us/img217/7730/obraz111tr0.th.jpg

 

@rafalt

Jak widzisz stalem przed podobnym dylematem. Zdecydowalem sie na standardowe sprezyny. Sprezyny przednie z obnizenia 30/15 maja wysokosc 298mm (przy 365mm oryginalnych standardowych sprezyn) i po zalozeniu je na B4 ta sprezyna sie poprostu niewiele skraca (sciska) podczas zamontowywania jej w kolumnie. Wiadomo ze sprezyny obnizone beda troche twardsze niz standard, wiec nie powinnna sie bardzo sciskac, ale wolalem nie ryzykowac szybszego zuzycia amorkow. Z tego co wyczytalem na tym forum, do 30mm mozna uzywac standardowych amortyzatorow, wiec ostateczny wybor nalezy do Ciebie...

http://img166.imageshack.us/img166/6026/ichazq8.gif

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się

Komentowanie zawartości tej strony możliwe jest po zalogowaniu



Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.