Skocz do zawartości

Jak dziala EGR ? Jak to naprawic ? Czy warto ograniczyc ?


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Hej,


Istnieje powszechna opinia ze "90% problemow BMW jest zwiazane z EGR". Ciagle pewlno osob ma z tym problem.


Wiele osob ciagle nie wie jak on dziala wiec moze warto opisac dzialanie EGR z dokladnymi danymi na przykladzie mojego silnika N57


WSTEP


EGR( Exhaust Gas Recirculation ) to zawor recyrkulacji spalin. Przez zawor EGR spaliny z silnika z powrotem dostaja sie do dolotu aby zmniejszyc temperature silnika.

Gdy silnik osiaga zbyt wysokie temperatury np rzedzu 1800°C zaczyna generowac szkodliwe NOx i EGR ma to znacznie ograniczyc.

Graficzna reprezentacja jest ladnie przedstawiona tutaj




Problem polega natomiast w tym ze spaliny z zbrudem dostaja sie do dolotu i ida przez :


EGR

Intercooler

Kolektor ssacy, a w tym klapy wirowe

rury doprwodzajace


Jak pielnie wyglada EGR po 200 000 km ladnie odzwierciedla ten filmik na YT



Stad moze generowac usterki ktore omowimy za chwile.


Zasda dzialania z przykladem


Wlaczajac silnik na przykladzie N57 na interejsie diagnostycznym widze przeplywy :


thumb_show.php?i=x97tdkekb&view


Jak widzimy na biegu jalowym przeplywy sa rzedu 300 mg/stroke. Mam wyczyszczony EGR. Nie ma bledow diagnostycznych.

A teraz jesli rozgrzeje auto i dodam gazu do dechy to wysterowanie EGR robi sie rzedu 0% i EGR sie calkowicie zamyka. Przeplywka mierzy mi ok 1000-1200 mg/stroke i jestem w stanie osiagnac pelna moc silnika albo blisko.


thumb_show.php?i=prva487mg&view


Gdy spuszczam noge z gazu to zawor EGR ma wysterowanie rzedu 50-60% czyli wypuszcza spaliny do dolotu bo nie potrzebuje powietrza, a a co za tym idzie - mocy. Spaliny moga byc schlodzone i chlodzic silnik.


EGR jak widzimy przy maksymalnym gazie jest calkowicie wylaczony ( jesli jest czysty ), i komouter steruje praca EGR aby go zmniejszac wysterowanie gdy dodajemy gazu.


Mozliwe usterki ktore moga wystapiac ?


1. EGR jest brudny, na biegu jalowym nie jest w stanie sie otworzyc i w moim przypadku przeplywy byly rzedu 550 mg /stroke.


EGR dziala jak dziura w ukladzie dolototym, nieszczelnosc i jesli jest otwarty to zmniejsza przeplywy powietrza. Jesli zostanie zatkany nieprzepisowo to przeplywy sa zbyt wysokie na to co komputer oczekuje i dostajemy blad silnikd 3FC0 albo podobne.


Z ta usterka DPF nie uruchomi regeneracji. Po 1 miesiacu mozemy miec juz zapchany dpf sadza powyzej 60g. Dluzsza jazda z ta usterka moze zniszczyc DPF i elementy zalezne.

Jedziemy na warsztat, dostajemy blad przeplywki i mechanik nie ma kompletnie pojecia co ma robic, sugeruje wymiany przeplywki co generuje nam koszty rzedu 775 pln i nie naprawia problemu .. znacie to ?


thumb_show.php?i=gddm2rskd&view


BMW to bardzo delikatne samochody pod wzlgedem elektroniki i mocno wyspecjalizowane, Trzeba je rozumiec i nie powierzac ich w rece nie sprawdzonych mechanikow.

Na szczescie samodzielnie kupujac interfejs diagnostyczny na allegro za 70 PLN do bmw i podlaczajac aplikacje do auta jestesmy w stanie sami zbadac co sie dzieje.

Za glupie szczytanie bledow diagnostycznych warsztaty sa w stanie policzyc 80 PLN wiec naprawde warto cos takiego miec


2. EGR posiada usterke i nie jest w stanie sie do konca zamknac. Wtedy nie uzyskamy nigdy mocy maksymalnej auta i tez bedzie generowac bledy.


Rozwiazanie problemow


W moim przypadku z interfejsu diagnostycznego zczytalem ze przeplyw powietrza mam 550 mg /stroke a komputer oczekiwal 300 mg/ stroke.


Do dzisiaj nie mam pojecia co naprawilo problem.


Egr zostal zdemontowany i wyszczyony

Przeplowomierz zostaly wyszczony

W celach testowych podlaczony zostal przeplywomierz sprawny z innego auta ale efekt byl ten sam

uszczelki turbo IC wymienione

IC kolektora zostaly wymieniony

Zostal wymieniony IC

Zbadane turbo


I niestety wszystkie te zabiegi nie naprawily problemu, przeplyw byl ciagle 550 mg /stroke na biegu jalowym,

DPF nie regenerowal sie juz bardzo dlugi czas i niestety wystapil kolejny blad silnika w postaci zatkanego filtra DPF.


Nikt w 5 warsztatach ktorych bylem nie potrafil usunac bledy niewlasciwiego przeplywu. a pieniadze znikaly z konta. Juz chyba z 1200 pln.


Pewnego dnia wykonalem po tych wszytkich zabiegach grzebiac w funkcjach serwisowych aplikacji bimmer tool z interfejsem, wykonalem adaptacje przeplywomierza i adaptacje EGR ustawiajac parametr na 0.

Po wlaczeniu silnika mym oczom okazal sie ten piekny widok :


thumb_show.php?i=j4p2vxk2f&view


DPF w koncu uruchomil regenracje. A ja moglem napisac ten post ;)


Podsumowanie


Najprawdopodobniej z jakiegos powodu EGR sie nie otwieral na biegu jalowym. Nie byl to brud poniewaz po jego usunieciu blad pozostal. Najprawdopoboniej byla to usterka EGR ktora nie otwierala zaworu na biegu jalowym.

Stad przeplyw 550 mg zamiast 300-350 mg.

Obawiajac sie kolejnej usterki EGR jednak zdecyduje sie komputerowo ograniczyc EGR aby wlaczal sie bardzo rzadko ( parametr EGR na 40 ) albo nigdy ( paramenr EGR 87 ).

Kazdemu kto by chcial zaslepic EGR radze udac sie do dobrego warsztatu bo bez komputerowego usuniecia EGR narobimy sobie tylko problemow.

Jesli zaslepimy EGR bez komputerowego usuniecia ktorepotrafi kosztuowac 500 PLN to komputer dalej bedzie oczekiwal przeplywu rzedu 300 mg/stroke

a my dostarczymy 550 mg /stroke bo nieszczelnosc ktora robi w dolocie EGR zostanie zatkana. Bedzie to skutkowala bledem przeplywomierza ale w kazdym aucie to moze byc troche inaczej.


Dodatkowo wg. czystej logiki jesli dostarczymy wiecej powietrza do silnika to silnik bedzie mial wiecej mocy.

Wylaczeni albo ograniczenie EGR sprawi ze na srednich obrotach na ktory egr dziala bedziemy miec wiecej powietrza w dolocie, a co za tym idzie troche wieksza moc silnika na niskich obrotach. Na maksymalnych sie nic nie zmieni.


Podsumowujac, BMW to auto ktore wszystko maja obliczone i skonfigurowane. Kazda drobna zmiana jest wychwytywana przez komputer.

Najlepiej oddac auto do dobrego warsztatu od BMW bo mozna sie naciac na duze koszta

Albo samodzielnie poznac auto i diagnozowac np. przez tanie i najprostsze interfejsy diagnostyczne.


Ja uzywam interfejs diagnostyczny carista( 100 pln ) i aplikacje bimmer tool PRO ( platna chyba 40 pln ).

Ale juz niedlugo postaram sie zainstalowac INPA/DIS ;)


Pozdrawiam,


Mam nadzieje ze sie komus przyda

Nie jestem mechanikem a programista. Zalozenia opieram o rezultatu z interfejsu i zasade dzialania mechanizmu.

Oczywiscie jesli gdzies sie pomylilem to poprawcie mnie.


Post ma na celu pomoc wlascicielom BMW mniej wiecje zrozumiec zasade dzialania mechanizmu i gdzie szukac powodow bledow.

Kazdy kto jest w stanie wzbogacic post - prosze pisac. Chetnie wyedytuje post zeby byl najbardziej zgodny z prawda.

  • 4 miesiące temu...

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się

Komentowanie zawartości tej strony możliwe jest po zalogowaniu



Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.