Skocz do zawartości

Rozwiązanie problemu: Błędy ASC, EML, przepustnica M52TU


Energoelektronik

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć, jestem tu nowy i zalogowałem się, żeby przedstawić wam możliwe usunięcie problemu z przepustnicą M52TU.

Częsty problem, podczas jazdy zapalają się kontrolki EML, ASC, brak mocy, stan awaryjny silnika 2500k rpm max, wypadanie zapłonu.

Ponadto problemy związane z ciężkim rozruchem rano "skakaniem" silnika na zimno przy lekkim dodawaniu gazu itp. Itd. Spowodowane często są "uszkodzeniem" przepustnicy.

I mnie to dopadło jakiś czas temu, nowa przepustnica 4600PLN... O używkach fora piszą że loteria.

Kupiłem najtańszą możliwą przepustnicę z silnika wyciągniętego z rynsztoka M52TUB20, i zacząłem rozkminiać o co z tym chodzi.

Każdy pisze o uszkodzonych/zabrudzonych potencjometrach i jest nawet temat jak to czyścić ale za bardzo mi się nie spodobał sposób pod tytułem "odkręcasz tą klapke i psikasz WD40 ile wlezie" WD40 jest izolatorem więc nie powinno się go używać do elektroniki.

https://www.fotosik.pl/zdjecie/usun/QJMWqoC_aq7FU8S2BWlXLhLrJJ4zxm

Opis wywlekania przepustnicy sobie daruje, mniej więcej wiadomo o co chodzi.

Przepustnica od strony wtyczki posiada złącze i plastikową obudowę, pod którą jest tylko silniczek krokowy, nie psuje sie, małe szanse aby się tam zacięła przepustnica = nie rozbieramy, ja rozebrałem za pierwszym razem i tylko zostały mi połamane zaczepy...

Interesuje nas strona gdzie mocowana jest linka.

https://zapodaj.net/b211041f1a780.jpg.html

-Odkręcamy nakrętkę (klucz do rur, szczypce Morse'a).

-Zdejmujemy dźwigienkę sprężyny.

-Odkręcamy 6 śrubek TORX i podważamy dekielek potencjometru ale ok 0,5cm, żeby nie dostać sprężyną w ryło.

-Zabezpieczamy cały zestaw małą opaską, drucikiem jak na foto.

https://www.fotosik.pl/zdjecie/usun/eGZKLaGP_P_yggq8SZ8A_DYe3HVvXg

Po zdjęciu ukazuje się nam płytka z przewodami przymocowana na 4 zgrzewy, zgrzewy odciąć nożykiem, i podważyć płytkę małym płaskim wkrętaczkiem przy 4

narożnikach.

https://www.fotosik.pl/zdjecie/usun/m7UyNqat~VsM7mE6JCY4sVOxYQKQ3o

Potencjometry na wierzchu, wszystkie przepustnice które rozbierałem miały potencjometry w podobnym stanie, nie widać przetarć, ścieżki są dość grube, na zdjęciu potencjometry z przepustnicy o przebiegu ok 300 000.

https://www.fotosik.pl/zdjecie/usun/W7czhe5vlvP2xgubAO2uh67DvlX9l7

Czyścimy ścieżki dokładnie miękkim wacikiem i alkoholem izopropylowym.

Z moich obserwacji wynika, że problem nie leży w wycierających się ścieżkach, ale wycierających się "ślizgach, szczotkach" jak zwał tak zwał, które są z dość miękkiego materiału.

Wystarczy dogiąć ślizgi w taki sposób aby stykały się ze ścieżkami potencjometrów z większą siłą. Dogiąłem o ok 1 mm.

https://www.fotosik.pl/zdjecie/usun/41hidPv9N40u5ThgKjfZcrwlRwopgV

Po zabiegu składamy wszystko do kupy, zcięte zgrzewy można potraktować lutownicą lub klejem na gorąco.

Przepustnica po zamontowaniu wymaga wykasowania adaptacji oraz zaadaptowania na nowo (procedury w necie lub jeśli ktoś posiada dostęp do Bosha KTS to już w ogóle bajka).

Po adaptacji wszelkie problemy w moim przypadku zniknęły, silnik lepiej reaguje na gaz, moje 2.8 wróciło do fabrycznych wartości jeżeli chodzi o czas od 0 do 100, na hamowni nie byłem.

Znalazłem przy okazji odpowiedź na jeszcze dwa pytania:

" Czy przepustnica z niebieską naklejką przypasi w zamian za tą z żółtą naklejką? - TAK, PASI"

" Czy przepustnica z M52TUB20 będzie pasowała do 2,5 2,8?" - TAK, pasuje, są identyczne, mam w moim 2.8 teraz tą z rynsztoka od 2.0.

Bierzta ludzie i korzystajta z tego opisu, kosztowało mnie to krew, pot, łzy i 9 dych za przepustnice. Mam nadzieje że komuś się przyda.

Pozdro!!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...
  • 3 tygodnie później...
Super opis , napewno komuś się przyda . Częsta bolaczka tych silników

Częsta? To przy jakim przebiegu jest zazwyczaj awaria?

Pytam bo u mnie zero problemów a mam nakulane ponad 400k.

 

Bardzo dużo zakładanych jest wątków na ten temat, ta usterka jest tak typowa że scghost na yt zrobił o tym materiał.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.