Skocz do zawartości

Wymiana wtryskiwaczy w N53


Kpx800

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć,


Chcę wymienić wszystkie wtryskiwacze w silniku. Auto podczas rannego odpalania szarpie jak Diesel. Po kilku (kilkunastu jak dłużej stał) minutach wszystko ustępuje i do końca dnia nic z autem się nie dzieje. Oczywiście Check engine daje po oczach non stop, ale auto jeździ gładko i płynnie. Błędy wypadania zapłonu na 2 i 6 cylindrze. Czujnik NOX, katalizator, sondy Lambda te sprawy. Wieczorem przegoniłem go trochę i odstawiłem na noc. Rano sprawdziłem stan świec (prawie nowych). Z cylindra 1 cała okopcona jak węgiel. Z cylindra 2, na którym zgłasza błąd, cała mokra w paliwie a jak przyświeciłem latarką wgłąb cylindra to na tłoku bajorko. W aucie nigdy nie były wymieniane wtryski. Na jednym banku jest indeks 07 na drugim 06. Chcę wymienić wszystkie wtryski na nowe i pozbyć się problemu ich lania. I tutaj mam kilka pytań:


1. Czy na wtrysku jest gdzieś napisana data produkcji lub może na opakowaniu? Od kogoś słyszałem, że zleżałe wtryski nie nadają się do wymiany. Co jednak znaczy zleżałe? Rok, trzy lata? Miesiąc?

2. Czy zasłyszana informacja z punktu 1 jest jakkolwiek prawdziwa? Chcę kupić najnowszy indeks 11. Czy w obrębie tego indeksu można mówić w ogóle o zleżałym wtrysku?

3. Czy możecie polecić kogoś z forum kto zajmuje się sprzedażą wtrysków i mógłbym u niego je sobie zamówić?


Pozdrawiam

Kuba

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widzę, że w temacie nikt nie odpowiedział, ale chciałbym się podzielić zdobytymi przez siebie informacjami.


W kwestii "zleżałości" wtryskiwaczy lub raczej jej przeciwdziałaniu dobrze jest zapytać sprzedawcy lub sprawdzić, czy zakupowane wtryski są oryginalnie zapakowane w plastikowe opakowania BMW. Opakowania te chronią wtryskiwacze przed wilgociom i negatywnymi skutkami czynników środowiskowych wpływających na ich powolną degradację podczas leżenia na półce.


Niestety nie udało mi się znaleźć odpowiedzi, czy data umieszczona na nasadzie wtryskiwacza jest jego datą produkcji (screen poniżej). Po przeanalizowaniu zdjęć kilku wtryskiwaczy domniemam, że jest to "jakaś" data. Jaka? - nie wiem.

https://imgur.com/zxWWs6d


Wtryskiwacze wraz z podkładkami odsprzęgającymi mam już zamówione. Wymienię również świece. Obecne są całe pokryte benzyną, okopcone, a końcówki pokrywa dość sporo nagaru.

https://imgur.com/VN3X3en


Chciałbym Was prosić o weryfikację postępowania jakie chcę przeprowadzić, aby wymienić swoje wtryskiwacze (nie jestem mechanikiem, a raczej domorosłym entuzjastą samodzielnego utrzymania własnego samochodu :D ):


1.Skasowanie błędów

2.Weryfikacja stanu i ewentualne odsiarczenie katalizatora NOX

3.Wymiana wtryskiwaczy

4.Wprogramowanie nowych wartości odczytanych z nowych wtryskiwaczy (z wiadomych względów jeszcze przed ich założeniem)

5.Testowy rozruch

6.Jeśli występowałyby nadal problemy z płynną pracą silnika to skasowanie adaptacji - w tym zakresie zdania są podzielone. Gdzieś czytam, że po wymianie wtrysków należy koniecznie wykasować adaptacje silnika i przeprowadzić procedury adaptacyjne. Gdzie indziej jest napisane, że nie jest to wymagane i adaptacje "wykonają się same" po jakimś czasie. Jeszcze gdzie indziej czytam, że warto przeprowadzić kasowanie i ponowne adaptowanie dla spokoju sumienia. Konkluzja jest chyba taka, że jeśli po wymianie nie ma problemów z rozruchem silnika a problem szarpania na zimnym zniknął to adaptacje można wykonać, ale nie jest to niezbędne. Co o tym sądzicie?


Pozdrawiam,

Kuba

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4.Wprogramowanie nowych wartości odczytanych z nowych wtryskiwaczy (z wiadomych względów jeszcze przed ich założeniem)


ja wymieniałem wtryski w n53 sam ale juz dawno temu, spisujesz sobie cyferki z wtryskiwacza a nastpnie po wlozeniu go kodujesz (sa filmik ina YT jak dokladnie sie to robi) bardzo prosta operacja tylko musisz wiedziec ktory cylinder ma jaki numer.


A co do kodowania przed czy po to bez znaczenia, jak nie zakodujesz to nie będą idealnie działały Ci wtryski ale będą działały. Wiec możesz to zrobić po lub przed zamontowaniem.


Co do resetu ustawień to jak wszystko będzie dobrze to ja bym nie kombinował na siłe. Z adaptacją różnie bywa, czasami jest lepiej czasmi jest gorzej.


W n53 jeszcze cewki tez lubią padać dość częśto. No i pamiętaj o pompie wody bo to chyba najdelikatniejszy element po wtryskach który wymieniłem w pierszej kolejności (pierburg 1200zł sztuka) ogolnie powiem Ci ze N53 był najbardziej kosztownym z moich silników a w sumie aut miałem w życiu z 15 róznych :8)


powodzenia

gm7CfMp.jpg?1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, czy te zabiegi z wymiana wszystkich wtryskiwaczy pomogły pozbyć się wypadania zapłonu?

Mam podobne sytuacje, ale wymieniłem tylko wtryskiwacze na których występowało wypadanie zapłonu 5i6, ale nie pomogło,

Ktoś mi kiedyś powiedział ze wymienia sie caly komplet. Podpowiecie ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Adaptacje zawsze trzeba zrobić nowe jeśli wymieniane są świece cewki wtryski czy nox, wtryski jak i cewki zawsze warto wymienić wszystkie bo jak się wymieni jedno to w krótkim czasie padają kolejne

Wypadanie zapłonu na danym cylindrze nie oznacza że ten cylinder ma problem

Kolejność zapłonu dla r6 to 1 5 3 6 2 4, silnik nie widzi pojedynczego cylindra tylko zespół,

Jeśli jeden wtrysk przykładowo leje, to sterownik obniży paliwo w pozostałych cylindrach tego banku lub je wyłączy. W pierwszej kolejności wymiana świec później zamiana cewek miejscami.

Jeśli u ciebie nie działa 5 i 6 cylinder trzeba sprawdzić sąsiadujące cylindry wg kolejności zapłony,

Na sam początek inpa i diagnostyka. Wymieniając na ślepo części w n53 możesz wydać 25tys zł a i tak nie będzie chodził

Radzę czytać bimmerprofs.com, każdy wpis kilka razy, na początku ciężko zrozumieć pewne rzeczy, można też po ytac, warto bo można zaoszczędzić grube pieniądze

Diagnoza n53/n43 info pw
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W moim aucie sytuacja wygląda tak, że poprzedni właściciel jeździł z szarpiącym silnikiem na zimnym od 2017 roku mniej więcej. Samochód był firmowy, a właściciel dobrze sytuowany więc koszty nie grały zbytniej roli i wóz zaliczył ładne parę wizyt w autoryzowanym serwisie BMW z problemem "szarpie 2 minuty rano po odpaleniu, a potem do końca dnia wszystko super". Niestety wygląda na to, że serwis nie pomógł. Samemu więc zacząłem się interesować diagnostyką samochodu i całkiem sporo już się nauczyłem. Wtryski na pewno są do wymiany, bo leją. Kilka sesji z przegonionym autem na noc i zalanymi świecami(plus kałuża na tłoku) rano dodatkowo potwierdziły odczyty z Inpy. Natrafiłem jednak na problem współistniejący - błąd 30E9, czyli "starzejący się katalizator". Po dowiedzeniu się co to oznacza podejrzewam, że ze względu na to, że problem z wtryskami trwa już bardzo długo to moduł DME w końcu doszedł do wniosku, że katalizator musi być zużyty. Przynajmniej mam taką nadzieję. To powstrzymuje mnie przed wymianą wtryskiwaczy. Żeby je wymienić zalecane jest odsiarczenie katalizatora. Doczytałem, że jeśli silnik pracuje w trybie "Homogenicznym" (a tak się dzieje jeśli pojawia się błąd 30E9, którego niestety nie da się łatwo pozbyć przez wykasowanie, bo zaraz wraca) to nie pokazywane są informacje o zasiarczeniu katalizatora (u mnie ciągle 0mg). Inna przyczyna braku wskazań zasiarczenia to podobno uszkodzenie sondy, ale to na razie odrzucam (być może powrócę na ten trop później). Przy występującym błędzie 30E9 nie dochodzi do warstwowego napełniania cylindrów "Stratified charge", który z kolei umożliwia procedurę odsiarczania. Trochę klops i kółko mi się zamyka. Przy tych błędach również adaptacje się nie robią.


Po tym przydługim opisie mam dylemat. Czy wymienić wtryskiwacze (wraz ze świecami) i wyeliminować chociaż problem lania (i pewną przyczynę szarpania na zimnym), czy może zanim tego dokonam spróbować najpierw zasymulować wymianę katalizatora żeby odblokować możliwość odsiarczenia katalizatora (choć ponoć w trybie homogenicznym nie wytwarza się taka ilość i katalizator nie jest tak obciążony żeby się dużo osadzało)? A może wszystko zrobić za jednym zamachem, czyli wymienić wtryskiwacze, świece, "wymienić katalizator", skasować adaptacje i zrobić adaptacje na nowo? Z nowymi wtryskami DME nie powinno dostawać już tak złych odczytów, z korekcją których nie mogłoby sobie poradzić i wywalić znowu błędy od NOXa. Co o tym myślicie?


PS. Czy rejestracja wymiany katalizatora poza koniecznością wykonania adaptacji ma jakieś inne konsekwencje? Zakładam, że każda wymiana kata jest odnotowywana w systemie, ale tą sprawę pomijam. Bardziej chodzi mi o to, czy jeśli bym przeprowadził procedurę wymiany kata przed wtryskami a zaraz błąd by wrócił to, czy kolejna "wymiana" nie będzie miała negatywnego wpływu na działanie DME?


Pozdrawiam,

Kuba

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, czy te zabiegi z wymiana wszystkich wtryskiwaczy pomogły pozbyć się wypadania zapłonu?

Mam podobne sytuacje, ale wymieniłem tylko wtryskiwacze na których występowało wypadanie zapłonu 5i6, ale nie pomogło,

Ktoś mi kiedyś powiedział ze wymienia sie caly komplet. Podpowiecie ?

 

Rafał,


Z do tej pory zebranych przeze mnie informacji wynika, że:


1. Silnik N53 posiada wtryskiwacze podzielone na 2 tzw. banki z czego pierwszy bank dla cylindrów 1,2,3 a drugi dla 4,5,6 (numeracja cylindrów nie w kolejności zapłonu tylko standardowa rzędowa zaczynając od strony chłodnicy 1 a kończąc na grodzi silnika 6).

2. Problemy z wtryskiwaczami najczęściej zaczynają się ponoć na banku drugim.

3. Wtryskiwacze w N53 i też N54 "lecą" lawinowo więc jeszcze potencjalnie dobre wtryski za chwilę mogą się zepsuć.

4. Jeśli decydujesz się na wymianę zaleca się wymiany wtrysków minimum bankami (w naszym przypadku 3 na raz). Oczywiście łatwo mówić gorzej znaleźć pieniądze na taki wydatek. Z tego co znalazłem jednak w internecie zarówno na forach zagranicznych (angielskich, niemieckich, amerykańskich), rodzimych, jak i wielu filmikach na ten temat (polecam obejrzyj krótką opinię Adama Kunca - uznany profesjonalista specjalizujący się w naprawach BMW (

) wymiana minimum 3 jest dopiero skuteczna. Mało jest przypadków gdzie wymiana pojedynczych przyniosła długotrwały efekt.

5. Tak jak celnie napisał Albert1995 błąd zapłonu na konkretnym cylindrze wcale nie musi oznaczać usterki tego konkretnego wtryskiwacza. W moim przypadku błędy na cyl. 2 i 6, a najbardziej zdegradowany jest wtryskiwacz nr 1(on najbardziej leje).

6. Jeśli możesz sobie tylko na to pozwolić warto wymienić wszystkie wtryski żeby pozbyć się problemu wtryskiwaczy. Przy ich wyborze warto się kierować tzw. indeksem. Im wyższy numer, tym nowszy model wtryskiwacza. Dla silników N53 obecnie najnowszy jest indeks 11. Numer indeksu znajduje się na końcu numeru katalogowego części po myślniku - spójrz sobie na udostępnione przeze mnie zdjęcie z posta powyżej. Widać na nim indeks wtryskiwacza. W obrębie jednego banku wtryskiwacze muszą mieć ten sam indeks.

7. Znów odnosząc się do komentarza Alberta1995 przyczyną wypadania zapłonu mogą być uszkodzone cewki. Cewki można bez problemu wyjmować i zamieniać miejscami operacja bardzo prosta, nie wymagająca żadnego profesjonalnego osprzętu (poza INPĄ bądź ISTĄ). Spróbuj poprzekładać je i zobacz, czy błędy zapłonu z cylindrów 5 i 6 zaczną się pojawiać na innych cylindrach po zamianie cewek.

8. Nie powinno się wyciągać raz włożonych i uruchomionych wtrysków - wtryskiwacz posiada na swoim końcu teflonową uszczelkę. uszczelka ta fabrycznie zamknięta jest w ściskającym ją kapturku. Po jego zdjęciu w ciągu kilku minut należy włożyć wtryskiwacz do gniazda, bo uszczelka zaczyna się rozszerzać dobrze uszczelniając wtrysk. Działanie wysokiej temperatury silnika powoduje znaczny spadek jej elastyczności i po wyjęciu i ponownym włożeniu może już tak dobrze nie uszczelniać co w konsekwencji może doprowadzić do wypalenia końcówki wtryskiwacza. Oczywiście można kupić taką uszczelkę - nic drogiego ok. 8 zł - i spróbować założyć. Wypadałoby jednak do tego mieć specjalne narzędzie, bo uszczelkę trzeba najpierw rozepchnąć a później po nałożeniu na wtryskiwacz skurczyć.


Nie wiem, czy ta wiedza Ci pomoże, ale jej zdobycie ułatwiło mi podjęcie decyzji o zakupie wtryskiwaczy więc może i Tobie się przyda - ja kupiłem od razu cały komplet.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odsiarczanie jest możliwe tylko w trybie homogenicznym lambda 1.0. Jeśli jest błąd starzenie kata nox lub zasiarczenie, DME wyłącza tryb uwarstwiony. Jeśli wtryski leją to nie czekaj, bo od nich stopisz Katy, nox może ulec uszkodzeniu a w najgorszym wypadku wypalisz tłoki. Kata nox nie wymieniać, jeśli sonda nox padnie - kupić noxem, świece wymieniać co max 25tys km. Sprawdź cewki, jeśli przy ich końcówce są ciemne pionowe kreski, cewki do wymiany, tak samo jeśli są ślady oleju, cewki tylko Bosch, świece NGK ZKBR7A-HTU.

Radzę czytać bimmerprofs.com

Diagnoza n53/n43 info pw
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Albert1995 czyli nie odklikiwać wymiany katalizatora póki co w ISTA? Świece były w nim zamontowane Boscha ZGR6STE2. Chodzą bardzo ładnie. Sprawdziłem, że odpowiadają one jednak starszej już nie produkowanej wersji NGK. Kupiłem teraz świece ZGR6STE2W. Różnią się jedynie odstępami elektrod. W obecnych jest to 0.7mm a w tych nowych 0.9mm. Zobaczę jak się sprawują z ciekawości.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.