Skocz do zawartości

m54b22 jaka prawiłowa temperatura


LucJjan

Rekomendowane odpowiedzi

Witam. Szukałem już dużo na forum ale brak informacji na ten temat. Chodzi o prawidłową temperaturę. Podczas jazdy temperatura waha się u mnie od 90-108 st. Podczas spokojnej jazdy 90-120 km/h w menu zegarów pokazuje 94-98 ale zaczyna rosnąć gdy zaczynam przyspieszać i staje na około 108 st przy 180 km/h. Domyślam się, że nie jest to prawidłowa temperatura więc jaka powinna być? Ktoś ma pomysł co jest powodem takich wahań? Jak na razie zmieniony termostat. Przed zmianą minimalna temperatura była 97 st.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Powinieneś mieć termostat z temperaturą otwarcia 97 stopni, więc coś teraz jest nie tak, jakiej firmy masz teraz? Na poprzednim też temperatura dochodziła do 108 stopni? Masz wisko czy tylko elektryczny wentylator?

Mój czarnuch

Drugi czarnuch-540i

E32 740IL

Kupię do e46 sedan przedlift:

- maskę cosmosschwarz 303

- osłonę dźwigni automat 51167059413 ("-" do przodu)

- listwę spryskiwaczy mgłowych polift (303 cosmosschwarz)

Najlepiej Dolny Śląsk, tel. 782-784-200.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Spada do 77? :shock: To wg Ciebie ok?

Mój czarnuch

Drugi czarnuch-540i

E32 740IL

Kupię do e46 sedan przedlift:

- maskę cosmosschwarz 303

- osłonę dźwigni automat 51167059413 ("-" do przodu)

- listwę spryskiwaczy mgłowych polift (303 cosmosschwarz)

Najlepiej Dolny Śląsk, tel. 782-784-200.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spada do 77? :shock: To wg Ciebie ok?

Wszystkie M52TU i M54 tak mają i to jest prawidłowe. Wskaźnik temperatury jest celowo buforowany na pionowej wskazówce między 75-113 stopni. Termostat fizycznie jest na 97, ale ma podgrzewacz sterowany komputerem. Jak tylko zwiększysz obciążenie silnika, to podgrzewacz wymusza duży obieg i temperatura momentalnie idzie w dół dla bezpieczeństwa głowicy, bo jest długa i łatwo może dojść do deformacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

108 stopni dla R6, to prawie zabójstwo dla uszczelki pod głowicą. U mnie nigdy nie wyszło poza 99, a normalnie na postoju i spokojnej jeździe jest 95-97. Szybka jazda lub przyspieszanie i spada do 77.

Obstawiam uwalony wirnik pompy.

 

Jakby 108 stopni miało być zabójstwem to byś był o tym stosownie poinformowany czerwoną kontrolką, co więcej wskazówka od temp. płynu jest nadal w pionie co wskazuje na optymalną temp. roboczą, nie jest to temp. podwyższona jeszcze, aczkolwiek do tej granicy już niewiele brakuje.

 

Koledze radzę spojrzeć na chłodnicę czy nie jest zabita syfem. Problemem może być również nie do końca otwarty termostat. Dodatkowo jeśli jest założony jakiś zamiennik chłodnicy to niektóre zamienniki były minimalnie węższe od oryginałów co może skutkować mniejszą wymianą ciepła i przy "butowaniu" może temp. lekko skoczyć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Termostat wymieniłem na ori wahlera. Wcześniej temperatura zachowywała się tak samo z tym, że nie spadała poniżej 97 st. Myślicie, że to wina pompy? Na wolnych obrotach z otworu przelewowego w zbiorniczku tylko lekko sączy się płyn ale gdy wkręcam go na obroty leci już normalnie. Czy to nie jest prawidłowe zachowanie?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Normalne zachowanie pompy.

Przyjrzyj się chłodnicy, czy przepływ powietrza nie jest blokowany syfem, bo jak wtedy dajesz po garach to się nie dziwię, że nie daje rady wtedy schłodzić.

No i podstawa to dobre odpowietrzenie układu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Czy uruchamia się wentylator? Masz wisko? Przecież to podstawa przy takim problemie. Oczywiście układ musi być dobrze odpowietrzony.

Kolega wyżej pisał, że u niego spada do 77 i tak powinno być, u Was rozumiem tego nie ma. Miałem styczność z kilkoma m54 i m52tu, w których temperatura nie spadała a pasuje to do problemu z termostatem. Wiem, że takie cuda są w n52, ale tam jest inna "technologia". Nie upieram się przy swoim, ale trochę mnie to zaintrygowało :roll:

Mój czarnuch

Drugi czarnuch-540i

E32 740IL

Kupię do e46 sedan przedlift:

- maskę cosmosschwarz 303

- osłonę dźwigni automat 51167059413 ("-" do przodu)

- listwę spryskiwaczy mgłowych polift (303 cosmosschwarz)

Najlepiej Dolny Śląsk, tel. 782-784-200.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

108 stopni dla R6, to prawie zabójstwo dla uszczelki pod głowicą. U mnie nigdy nie wyszło poza 99, a normalnie na postoju i spokojnej jeździe jest 95-97. Szybka jazda lub przyspieszanie i spada do 77.

Obstawiam uwalony wirnik pompy.

 

Jakby 108 stopni miało być zabójstwem to byś był o tym stosownie poinformowany czerwoną kontrolką, co więcej wskazówka od temp. płynu jest nadal w pionie co wskazuje na optymalną temp. roboczą, nie jest to temp. podwyższona jeszcze, aczkolwiek do tej granicy już niewiele brakuje.

Temperatura powyżej 100 nie jest dobra dla silników R6. Optymalną, bezpieczną temperaturą dla R6 BMW jest 92 stopnie. Takie termostaty były w M52 na aluminiowym bloku do 98r. Późniejsze wymogi do obniżania emisji spalin sprawiły, że w BMW podniesiono temperaturę do 97, ale tylko przy małych obciążeniach i zastąpiono termostat 92 na ten 97 z grzałką. Także już 97 jest temperaturą nagiętą przepisami odnośnie zużycia paliwa i właśnie po to jest grzałka, żeby na wyższych obrotach i z większym obciążeniem momentalnie obniżyć temperaturę dla bezpieczeństwa. Żeby nie wku..wiać oka kierowcy, zbuforowali wskaźnik między 75-113 stopni, ale pomylili się co do górnej granicy, bo czerwone pole zaczyna się na 125 stopni, natomiast kontrolka przegrzania jest ustawiona na 143 ! stopnie. Co to oznacza, chyba nie muszę tłumaczyć.

Ja u siebie za pomocą PaSofta zmieniłem bufor wskaźnika temperatury, żeby w razie awarii układu chłodzenia można było w porę zareagować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy uruchamia się wentylator? Masz wisko? Przecież to podstawa przy takim problemie. Oczywiście układ musi być dobrze odpowietrzony.

Wisko, czy elektryczny ma tu małe znaczenie, skoro przy 180 km/h temperatura mu rośnie. U mnie na elektrycznym powyżej 100 km/h wiatrak praktycznie idzie spać, a temperatura spada do wspomnianych wcześniej 77 stopni.

Jeżeli jemu przy tak dużych prędkościach idzie do góry, to albo ma przymknięty termostat (który podobno jest nowy), albo wirnik pompy stoi dęba (może być też rozwarstwiony i nie pompuje jak należy), albo chłodnica jest tak zabita liśćmi, że jej nie widać w co wątpię. Może być też kamień wewnątrz chłodnicy i wtedy przepływ jest ograniczony.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wpadasz w lekką histerię.

Pomieszałeś trochę, nie wiesz chyba jakie ograniczenia ma termostat. Temperatura otwarcia termostatu nie oznacza, że on ma utrzymywać taką temperaturę. W M52TU otwarcie jest przy 97°C i później przy lekkich i średnich obciążeniach jest w stanie utrzymać 92-93°C.

Jednak niezależnie od typu termostatu, zastosowanego w układzie chłodzenia silnika, termostat nie jest w stanie utrzymywać jednej, tzw. prawidłowej lub roboczej wartości temperatury pracy silnika - może ją tylko utrzymywać w zakresie możliwej tolerancji. Prawidłowo powinniśmy więc mówić o zakresie temperatur regulowanych przez termostat, który dla określonych warunków pracy silnika jest przyjęty za prawidłowy.

Od dłuższego czasu możliwości dalszego obniżania zużycia paliwa są mniejsze, dlatego konstruktorzy np. BMW i VW, zwiększyli temperaturę silnika pracującego w warunkach małych i średnich obciążeń do 140°C. Przy współczesnych materiałach i olejach silnikowych nie jest ona niebezpieczna dla silnika. Natomiast, gdy silnik pracuje w warunkach dużych obciążeń, temperatura jest obniżana. Taką regulację temperatury silnika umożliwiają termostaty nowszej generacji, których otwarcie, w warunkach określonych w programie sterownika, może być przez niego wymuszone. Takie termostaty dostało już właśnie E46.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja u siebie za pomocą PaSofta zmieniłem bufor wskaźnika temperatury, żeby w razie awarii układu chłodzenia można było w porę zareagować.

Gdzie taką opcję można znaleźć i jak zmienić? Można np. ustawić, że przy 100 stopniach już wzrasta wskazówka? Jakie są możliwości?

 

U mnie przy M52TU również przy przyśpieszaniu (np. autostradą) temperatura idzie w dół nawet do 75-80 stopni, a później znów się normuje na 93. 93 to taka optymalna, czasem podskoczy do 96-97 ale wtedy jest schładzana.

 

Co do autora - sprawdź INPĄ czy wiatrak załącza się na cały zakres pracy. U mnie było tak, że załączał się jedynie na 20% - a np. na 90% nadal kręcił się tak samo. Powodowało to zwiększenie temperatury na postojach (podczas jazdy było w miarę OK). Okazało się, że był uwalony moduł - wystarczyło wymienić wiatrak i po sprawie. Inpa ma fajny tester, że możesz podać zakres od 10%-90% i sprawdzasz czy wiatrak się dobrze kręci.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podepne się pod temat bmw e46 320d polift temperatura wachacz się między 84 a 87 przy ostrzejsym deptaniu temperatura odzie do 94 z tego co czytam to chyba ok ale dla pewności wole się zapytac.

Kupie listwe oslaniajaca próg stahllgrau metalic (400) strona kierowcy sedan 2002rok

721015571

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Powinna trzymać się w przedziale 88-92 stopnie, nawet jak masz też termostat egr to objawy wskazują na główny, tylko kup ori, kiedyś behr był ok (miał zeszlifowane logo bmw) a teraz to mahle/behr (made in italy) i ja swój będę reklamował, bo otwiera się przy 83 stopniach zamiast 88.

Mój czarnuch

Drugi czarnuch-540i

E32 740IL

Kupię do e46 sedan przedlift:

- maskę cosmosschwarz 303

- osłonę dźwigni automat 51167059413 ("-" do przodu)

- listwę spryskiwaczy mgłowych polift (303 cosmosschwarz)

Najlepiej Dolny Śląsk, tel. 782-784-200.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mi średnie spalanie pokazuje 6.5 litra zimą 7.5 cykl mieszany 60%trasa 40%miasto spalanie liczone z dystrybutora komputer oklamuje równo o 1 litr.

Ale zastanawiało mnie to właśnie ze jadąc tak 100km/h ze stałą prędkością temp nie przekracza 90 jeszcze to dokładnie sprawdzę. A właśnie to jaka temp. będzie optymalną kiedy termostat powinien się otwierać? Ja nie wiem kiedy był wymieniany mam te auto 18 miesiecy i ja go nie wymienialem zima idzie zamierzałem wymienić plyn chłodniczy to i termostat można by było jak się okaże że nie dogrzewa. :cool2:

Kupie listwe oslaniajaca próg stahllgrau metalic (400) strona kierowcy sedan 2002rok

721015571

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wpadasz w lekką histerię.

Pomieszałeś trochę, nie wiesz chyba jakie ograniczenia ma termostat. Temperatura otwarcia termostatu nie oznacza, że on ma utrzymywać taką temperaturę. W M52TU otwarcie jest przy 97°C i później przy lekkich i średnich obciążeniach jest w stanie utrzymać 92-93°C.

Jednak niezależnie od typu termostatu, zastosowanego w układzie chłodzenia silnika, termostat nie jest w stanie utrzymywać jednej, tzw. prawidłowej lub roboczej wartości temperatury pracy silnika - może ją tylko utrzymywać w zakresie możliwej tolerancji. Prawidłowo powinniśmy więc mówić o zakresie temperatur regulowanych przez termostat, który dla określonych warunków pracy silnika jest przyjęty za prawidłowy.

Od dłuższego czasu możliwości dalszego obniżania zużycia paliwa są mniejsze, dlatego konstruktorzy np. BMW i VW, zwiększyli temperaturę silnika pracującego w warunkach małych i średnich obciążeń do 140°C. Przy współczesnych materiałach i olejach silnikowych nie jest ona niebezpieczna dla silnika. Natomiast, gdy silnik pracuje w warunkach dużych obciążeń, temperatura jest obniżana. Taką regulację temperatury silnika umożliwiają termostaty nowszej generacji, których otwarcie, w warunkach określonych w programie sterownika, może być przez niego wymuszone. Takie termostaty dostało już właśnie E46.

W e46 przy termostacie 97, temperatura nie zdąży wyskoczyć dalej niż 99, bo wentylator zrobi taki huragan pod maską, że "chłodnicę wygnie". Na postoju, gdy nie działa grzałka, termostat utrzymuje pomiędzy 95-98, czasami 99. Mam w tej chwili tak ustawiony wskaźnik, że wskazówka wychyli się poza pion przy 100. Nigdy się nie wychyliła.

Temperatury 140 możesz włożyć między bajki, bo nie ma obecnie takich silników w samochodach. Dochodzą czasami do 120, ale są to z reguły silniki R4, V6 i V8, bo trudno je przegrzać. BMW też dawało termostaty 105 do e46 M43 i zobacz, uszczelki pod głowicą lecą, a ten sam silnik w e36 miał termostat 95 i przegrzać go, to był problem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja u siebie za pomocą PaSofta zmieniłem bufor wskaźnika temperatury, żeby w razie awarii układu chłodzenia można było w porę zareagować.

Gdzie taką opcję można znaleźć i jak zmienić? Można np. ustawić, że przy 100 stopniach już wzrasta wskazówka? Jakie są możliwości?

 

U mnie przy M52TU również przy przyśpieszaniu (np. autostradą) temperatura idzie w dół nawet do 75-80 stopni, a później znów się normuje na 93. 93 to taka optymalna, czasem podskoczy do 96-97 ale wtedy jest schładzana.

Pobierz programik do edycji http://www.bmwpnpc.com/silbervogel/E46%20Temp%20Gauge%20Hex%20Generator.exe

W Pasofcie wybierz moduł IKE, odczytaj eeprom, zrób sobie kopię po odczytaniu na wszelki wypadek. W ściągniętym programie wybierasz przedlift PFL i polift FL, kliknij "visualize hex..." pokaże Ci aktualne temperatury na wskaźniku, wpisz w okienka jakie Cię interesują i kliknij "convert..." na dole. Kody w okienkach zostaną zmienione. Następnie w Pasofcie, w module IKE masz okno z tabelą z kodami, odnajdujesz linijkę z tymi kodami, które były wyświetlone w programie do edycji przed zmianą i zastępujesz je tymi po zmianie. Wgrywasz eeprom i masz zaktualizowany wskaźnik. Ja ustawiłem pion 90-100, kreska przed pionem na 75, kreska za pionem na 105, czerwoną kontrolkę na 110.

Przy okazji Pasoftem zmieniłem inspekcję olejową na 10 tys.km.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.