Skocz do zawartości

E46 323i 1999r Problem z zaworem DISA


kamilo1811

Rekomendowane odpowiedzi

witam, mam problem ze słabym dołem samochodu ponieważ zawór disa nie działa poprawnie, zawór sprawdzany w innym aucie działa dobrze a u mnie po podaniu 12v z aku też działa w porządku więc problem jest ewidentnie w sterowaniu zaworu przez ecu, coś podaje złe informacje przez co ecu źle wysterowuje dise. miał ktoś podobny problem lub jest ktoś kto potrafi mi pomóc?

 

Oto link do filmiku z pracy zaworu disa

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Opisz jak działa ta DISA w innym aucie.

Ostatnio u kolegi w E46 323i 99 r. ze zmienionym kolektorem dolotowym na M54B25 wymienialiśmy DISĘ (słaby dolny zakres obrotowy) i później przez chwilę przyglądałem się jej pracy. Przyznam, że zawór podobnie jak u Ciebie zamykał się i otwierał jakby to nazwać... "kiedy tylko chciał", praktycznie niezależnie od położenia pedału gazu. Jednak: na obrotach jałowych po ustabilizowaniu okolic 700 rpm klapka jest zamknięta cały czas. Z kolei na wyższych obrotach ogólnie jest otwarta. Z tym, że bez obciążenia to zupełnie inna bajka niż podczas jazdy. Mimo dziwnego działania podczas pracy "na luzie", po przejażdżce od razu było czuć poprawę "dołu" (jakby przybyło 2-3 setki pojemności). Na tej podstawie wnioskuję, że mapa otwarcia/zamknięcia DISY prawdopodobnie przewiduje nie tylko obroty, ale również obciążenie silnika. Niech ktoś mnie poprawi w razie czego.

Jeśli chodzi o elastyczność to mam porównanie do wyników jakie zmierzone były kiedyś przed SWAPem kolektora ssącego oraz do innej 323i z 99 r., którą posiadałem prawie pół roku i również wymieniana była DISA. Mianowicie - w każdym przypadku, przy sprawnej DISie, auta nie przekraczały podanych niżej czasów (jadąc samemu, oczywiście po płaskiej drodze):

IV bieg, 60-100 km/h: ~8 s

V bieg, 80-120 km/h: ~10 s

Metoda pomiaru widoczna na moim filmiku:

 

Sugerując się tymi informacjami:

http://deutshpower.blogspot.com/2010/10/bmw-adjusting-unit-for-intake-manifold.html

wychodziłoby na to, że przy maksymalnym przyspieszeniu klapka do okolic 4000 rpm jest zamknięta.

kamilo1811, jeżeli podejrzewasz błędne sterowanie zaworem, to wykonaj taki test z DISĄ:

zdejmij cięgno z tego białego/żółtawego elementu, który jest odpowiedzialny za przenoszenie ruchu na klapkę. Drucikiem lub jakimś sznurkiem zablokuj ją, żeby była w pozycji zamkniętej. Kostki zasilania nie wpinaj, żeby nie uszkodzić cięgna lub membrany. Zmierz elastyczność w podobny sposób jak na filmiku (najbezpieczniej jest nagrać video telefonem/aparatem, potem na spokojnie kilka razy obejrzeć i stoperem zmierzyć czas). Chętnie zobaczę wyniki kolejnego egzemplarza 323i :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zawór Disa w innym aucie , co prawda sprawdzany w m52tub28 ale to chyba bez znaczenia działa całkiem inaczej :) mianowicie na biegu jałowym i tak do okolo 3500 rpm zostaje zamknieta a cięgno "zassane", a po przekroczeniu tych obrotów cięgno przesuwa się a Disa otwiera się i tak do maksymalnych obrotów , po zejsciu do obrotów biegu jałowego znów się zamyka i tak w kółko czyli prawidłowo :) w innym aucie na biegu jałowym po wypieciu wtyczki widac ze ciegno sie przesuwa otwierając dise a po wpięciu wtyczki z powrotem disa ponownie jest zamknieta , a w moim aucie na biegu jałowym disa jest cały czas otwarta i po wypieciu wtyczki ciegno sie nie przesuwa

 

Pomiary to :

 

60-100 IV bieg - 7,8 sek czyli około 8 sek

80-120 V bieg - 10,12 sek czyli około 10 sek

Edytowane przez kamilo1811
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

DISĄ steruje komputer silnika :) Wszystkie sygnały z czujników oraz potencjometru położenia przepustnicy odbiera sterownik i na ich podstawie wysyła sygnały do elementów sterujących/wykonawczych. DISA jest jednym z nich.

Przypomniało mi się, że kiedyś u kolegi w E46 328Ci przyglądaliśmy się działaniu DISY i własnie zależność jej otwarcia/zamknięcia była ściśle zależna od obrotów. Bodajże do około 2900 rpm klapka była zamknięta, a powyżej tych obrotów otwarta. Auto nadal jest w rękach kolegi, więc kiedyś sprawdzę to jeszcze raz dokładniej i napiszę.

Jeżeli masz program diagnostyczny do BMW, to polecam wejść w odpowiedni moduł i zobaczyć kiedy DISA ma być zamknięta (+12 V na wtyczce). Jeżeli w programie będziesz widział, że napięcie jest podawane cały czas, a cięgno wykonuje nieprzewidywalne ruchy, to będzie oznaczało problemy w dostawie prądu. Jak się zobaczę z kolegami, to z ciekawości zajrzę do tego :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

będe wdzięczny :) dzisiaj jeszcze raz sie przyjrzałem pracy DISY , i u mnie przy delikatnym dodawaniu gazu do około 4000 rpm disa zostaje otwarta a powyzej tych obrotów ciegno zostaje zassane a zawór zamyka sie i tak do odcięcia a po zejsciu na niskie obroty znów się otwiera czyli odwrotnie do tego jak powinno byc prawidłowo i w efekcie moc spada....
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kiedyś jak bawiłem się zepsutą DISĄ i przymocowałem drutem klapkę na sztywno w pozycji zamkniętej to w zakresie 4000-5500 rpm silnik miał zadziwiająco dużą zamułkę - kilkukrotnie większą niż otwarta klapka na niskich obrotach. Trzeba było uważać przy wyprzedzaniu :P
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

muszę sie pobawic z tym przymocowaniem klapki , u mnie czuć ze dół jest słabszy i góra nieco też a gdy odłącze wtyczke od DISY dół zostaje taki sam natomiast w górnych pariach obrotów czuc ze silnik lepiej ciągnie i jest wtedy poprawa...
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wyniki masz bardzo dobre, nie wiem czego Ty się czepiasz :P Tyle co filmików naoglądałem się na YT, to nawet 328i czy 330i nie schodzą poniżej 9 s na V biegu.

Na niesprawnej DISIE miałem ponad sekundę gorsze czasy i było to czuć.

 

Edit:

Znalazłem stare pomiary na uszkodzonej DISIE:

IV bieg, 60-100 km/h: ~9 s

V bieg, 80-120 km/h: ~11,5 s

Wychodzi 12-15% zamułki. Mniej więcej tyle ile procentowa różnica pojemności między 2,5 a 2,8.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...
  • 3 lata później...

Odświeżę temat, bo też mam podobny problem więc nowy temat byłby zbędny.


Po odebraniu samochodu od mechanika zauważyłem, że DISA:

1. "Cyka" po pewnym czasie od odpalenia silnika (raczej kilka minut), prawdopodobnie elektrozawór, prawdopodobna przyczyna w punkcie 4.

2. Nie zamyka się na niskich obrotach.

3. Zamyka się skokowo na wysokich obrotach.

4. Napięcie po przekręceniu zapłonu, na odpalonym silniku lub po aktywacji w INPA gdy DISa jeszcze nie cyka ok. 5,6-5,7V, gdy cyka ok. 6,3V - podejrzewam, że przy tym napięciu elektrozawór zaczyna reagować i próbuje się otworzyć, ale napięcie jest za niskie i stąd to cykanie.

5. Na wysokich obrotach napięcie również wynosi 5,6-5,7V, ale gdy odepnę wtyczkę to DISa się nie zamyka.


Filmik prezentujący problem:


Filmik pokazujący, że po podaniu ok. 12V DISa działa bez problemu:



Gdzie/jak szukać dalej przyczyny?

Nie wiem czy ma to znaczenie lub jest w jakiś sposób powiązane, ale mam też błąd DSC spowodowany błędem szyny CAN: "Lenkwinkel Sensor CAN Bus Fehler, Klemme 30 fehlerhaft."

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.