Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

witam, mam problem ze słabym dołem samochodu ponieważ zawór disa nie działa poprawnie, zawór sprawdzany w innym aucie działa dobrze a u mnie po podaniu 12v z aku też działa w porządku więc problem jest ewidentnie w sterowaniu zaworu przez ecu, coś podaje złe informacje przez co ecu źle wysterowuje dise. miał ktoś podobny problem lub jest ktoś kto potrafi mi pomóc?

 

Oto link do filmiku z pracy zaworu disa

Opublikowano

Opisz jak działa ta DISA w innym aucie.

Ostatnio u kolegi w E46 323i 99 r. ze zmienionym kolektorem dolotowym na M54B25 wymienialiśmy DISĘ (słaby dolny zakres obrotowy) i później przez chwilę przyglądałem się jej pracy. Przyznam, że zawór podobnie jak u Ciebie zamykał się i otwierał jakby to nazwać... "kiedy tylko chciał", praktycznie niezależnie od położenia pedału gazu. Jednak: na obrotach jałowych po ustabilizowaniu okolic 700 rpm klapka jest zamknięta cały czas. Z kolei na wyższych obrotach ogólnie jest otwarta. Z tym, że bez obciążenia to zupełnie inna bajka niż podczas jazdy. Mimo dziwnego działania podczas pracy "na luzie", po przejażdżce od razu było czuć poprawę "dołu" (jakby przybyło 2-3 setki pojemności). Na tej podstawie wnioskuję, że mapa otwarcia/zamknięcia DISY prawdopodobnie przewiduje nie tylko obroty, ale również obciążenie silnika. Niech ktoś mnie poprawi w razie czego.

Jeśli chodzi o elastyczność to mam porównanie do wyników jakie zmierzone były kiedyś przed SWAPem kolektora ssącego oraz do innej 323i z 99 r., którą posiadałem prawie pół roku i również wymieniana była DISA. Mianowicie - w każdym przypadku, przy sprawnej DISie, auta nie przekraczały podanych niżej czasów (jadąc samemu, oczywiście po płaskiej drodze):

IV bieg, 60-100 km/h: ~8 s

V bieg, 80-120 km/h: ~10 s

Metoda pomiaru widoczna na moim filmiku:

 

Sugerując się tymi informacjami:

http://deutshpower.blogspot.com/2010/10/bmw-adjusting-unit-for-intake-manifold.html

wychodziłoby na to, że przy maksymalnym przyspieszeniu klapka do okolic 4000 rpm jest zamknięta.

kamilo1811, jeżeli podejrzewasz błędne sterowanie zaworem, to wykonaj taki test z DISĄ:

zdejmij cięgno z tego białego/żółtawego elementu, który jest odpowiedzialny za przenoszenie ruchu na klapkę. Drucikiem lub jakimś sznurkiem zablokuj ją, żeby była w pozycji zamkniętej. Kostki zasilania nie wpinaj, żeby nie uszkodzić cięgna lub membrany. Zmierz elastyczność w podobny sposób jak na filmiku (najbezpieczniej jest nagrać video telefonem/aparatem, potem na spokojnie kilka razy obejrzeć i stoperem zmierzyć czas). Chętnie zobaczę wyniki kolejnego egzemplarza 323i :)

Opublikowano (edytowane)

Zawór Disa w innym aucie , co prawda sprawdzany w m52tub28 ale to chyba bez znaczenia działa całkiem inaczej :) mianowicie na biegu jałowym i tak do okolo 3500 rpm zostaje zamknieta a cięgno "zassane", a po przekroczeniu tych obrotów cięgno przesuwa się a Disa otwiera się i tak do maksymalnych obrotów , po zejsciu do obrotów biegu jałowego znów się zamyka i tak w kółko czyli prawidłowo :) w innym aucie na biegu jałowym po wypieciu wtyczki widac ze ciegno sie przesuwa otwierając dise a po wpięciu wtyczki z powrotem disa ponownie jest zamknieta , a w moim aucie na biegu jałowym disa jest cały czas otwarta i po wypieciu wtyczki ciegno sie nie przesuwa

 

Pomiary to :

 

60-100 IV bieg - 7,8 sek czyli około 8 sek

80-120 V bieg - 10,12 sek czyli około 10 sek

Edytowane przez kamilo1811
Opublikowano
wie ktoś moze co steruje Disą ? przepływomierz, przepustnica czy moze coś innego daje impuls do sterowania disą ? :)
Opublikowano

DISĄ steruje komputer silnika :) Wszystkie sygnały z czujników oraz potencjometru położenia przepustnicy odbiera sterownik i na ich podstawie wysyła sygnały do elementów sterujących/wykonawczych. DISA jest jednym z nich.

Przypomniało mi się, że kiedyś u kolegi w E46 328Ci przyglądaliśmy się działaniu DISY i własnie zależność jej otwarcia/zamknięcia była ściśle zależna od obrotów. Bodajże do około 2900 rpm klapka była zamknięta, a powyżej tych obrotów otwarta. Auto nadal jest w rękach kolegi, więc kiedyś sprawdzę to jeszcze raz dokładniej i napiszę.

Jeżeli masz program diagnostyczny do BMW, to polecam wejść w odpowiedni moduł i zobaczyć kiedy DISA ma być zamknięta (+12 V na wtyczce). Jeżeli w programie będziesz widział, że napięcie jest podawane cały czas, a cięgno wykonuje nieprzewidywalne ruchy, to będzie oznaczało problemy w dostawie prądu. Jak się zobaczę z kolegami, to z ciekawości zajrzę do tego :)

Opublikowano
będe wdzięczny :) dzisiaj jeszcze raz sie przyjrzałem pracy DISY , i u mnie przy delikatnym dodawaniu gazu do około 4000 rpm disa zostaje otwarta a powyzej tych obrotów ciegno zostaje zassane a zawór zamyka sie i tak do odcięcia a po zejsciu na niskie obroty znów się otwiera czyli odwrotnie do tego jak powinno byc prawidłowo i w efekcie moc spada....
Opublikowano
Kiedyś jak bawiłem się zepsutą DISĄ i przymocowałem drutem klapkę na sztywno w pozycji zamkniętej to w zakresie 4000-5500 rpm silnik miał zadziwiająco dużą zamułkę - kilkukrotnie większą niż otwarta klapka na niskich obrotach. Trzeba było uważać przy wyprzedzaniu :P
Opublikowano
muszę sie pobawic z tym przymocowaniem klapki , u mnie czuć ze dół jest słabszy i góra nieco też a gdy odłącze wtyczke od DISY dół zostaje taki sam natomiast w górnych pariach obrotów czuc ze silnik lepiej ciągnie i jest wtedy poprawa...
Opublikowano
No właśnie, tylko co jest przyczyną tej niepoprawnej pracy zaworka, coś musi wydawać źle informacje do ecu :(
Opublikowano
to najpierw muszę pojechać do kumpla i podłączyc u niego kompa bo niestety własnego nie posiadam :)
Opublikowano
Pomiary to :

 

60-100 IV bieg - 7,8 sek czyli około 8 sek

80-120 V bieg - 10,12 sek czyli około 10 sek

To wyniki z 328 czy Twojego 323?

Opublikowano

Wyniki masz bardzo dobre, nie wiem czego Ty się czepiasz :P Tyle co filmików naoglądałem się na YT, to nawet 328i czy 330i nie schodzą poniżej 9 s na V biegu.

Na niesprawnej DISIE miałem ponad sekundę gorsze czasy i było to czuć.

 

Edit:

Znalazłem stare pomiary na uszkodzonej DISIE:

IV bieg, 60-100 km/h: ~9 s

V bieg, 80-120 km/h: ~11,5 s

Wychodzi 12-15% zamułki. Mniej więcej tyle ile procentowa różnica pojemności między 2,5 a 2,8.

Opublikowano

Dodaje filmik z przyspieszenia mojego 323i, co sądzicie o tym :) jest w normie czy są powody do szukania przyczyn nieprawidłowej pracy zaworu DISA?

 

  • 4 tygodnie później...
Opublikowano
Sprawdziłem u kolegi i INPA pokazuje stan zamknięcia DISY. W 328Ci klapka jest zamknięta poniżej ~2400 rpm dla biegu jałowego. Podczas jazdy z gazem w podłodze DISA otwiera się w okolicy 4000 rmp, czyli tak jak mówi teoria :)
  • 3 lata później...
Opublikowano

Odświeżę temat, bo też mam podobny problem więc nowy temat byłby zbędny.


Po odebraniu samochodu od mechanika zauważyłem, że DISA:

1. "Cyka" po pewnym czasie od odpalenia silnika (raczej kilka minut), prawdopodobnie elektrozawór, prawdopodobna przyczyna w punkcie 4.

2. Nie zamyka się na niskich obrotach.

3. Zamyka się skokowo na wysokich obrotach.

4. Napięcie po przekręceniu zapłonu, na odpalonym silniku lub po aktywacji w INPA gdy DISa jeszcze nie cyka ok. 5,6-5,7V, gdy cyka ok. 6,3V - podejrzewam, że przy tym napięciu elektrozawór zaczyna reagować i próbuje się otworzyć, ale napięcie jest za niskie i stąd to cykanie.

5. Na wysokich obrotach napięcie również wynosi 5,6-5,7V, ale gdy odepnę wtyczkę to DISa się nie zamyka.


Filmik prezentujący problem:


Filmik pokazujący, że po podaniu ok. 12V DISa działa bez problemu:



Gdzie/jak szukać dalej przyczyny?

Nie wiem czy ma to znaczenie lub jest w jakiś sposób powiązane, ale mam też błąd DSC spowodowany błędem szyny CAN: "Lenkwinkel Sensor CAN Bus Fehler, Klemme 30 fehlerhaft."

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się

Komentowanie zawartości tej strony możliwe jest po zalogowaniu



Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.