Skocz do zawartości

530DA - czuć spaliny w kabinie - czy to podciśnienia turbo ?


pracof

Rekomendowane odpowiedzi

Witam. Od jakiegoś czasu czuć wyraźnie spaliny w kabinie podczas stawania / ruszania. Podejrzewałem nieszczelność wydechu ale dwukrotnie sprawdzałem na różnych warsztatach i nie stwierdzono nieszczelności układu wydechowego. Proponowano wizytę u mechanika, że niby być może sterowanie podciśnieniami turbiny jest powalone. Ok. 3 tygodni temu w trasie z Łodzi zerwał mi się pasek klinowy napędzający kompresor klimy i pomyślałem, że mógł szkody jakiejś narobić więc zajrzałem pod maskę kierując uwagę na wszelkie wężyki. I faktycznie od grubej 'gruchy' w kierunku turbiny jeden wężyk wisiał luźno. Lecz uwagę moją zwrócił ten wchodzący do 'gruchy' - bo wg schematu powinien lecieć do trójnika , a trójnika tak naprawdę nie było , bo cały wężyk leciał do 'gruchy'. Podłączyłem ten wiszący wężyk z 'gruchy' do czujnika sterującego turbiną lecz zbytniego efektu wonnego nie zauważyłem. Załączam rysunek z opisem. 615.png

Pytanie brzmi :

- dokąd ma lecieć dalej ten wężyk od trójnika (oznaczony na rysunku X) ?

- czy faktycznie sprawa podciśnienia sterowania turbiną ma wpływ na woń spalin w kabinie ?

Pozdrawiam.

Memento Mori :-)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chyba coś niedokładnie sprawdziłeś. Wszystko powinno być jak na załączonym rysunku.

Z akumulatora ciśnienia (plastikowa puszka obok turbiny) idzie wężyk do elektrozaworu sterującego zmienną geometrią turbiny.

A idąc w górę od akumulatora ciśnienia, bardzo długi wężyk idzie do przodu silnika, koło termostatu EGR, przy EGR i wychodzi po prawej stronie silnika, zaraz pod kolektorem dolotowym i tam powinien być wpięty do trójnika, który jest zamontowany na grubszym wężu. Musisz mieć ten trójnik, bo tam jest też podpięte sterowanie podciśnieniowe EGR i poduszek silnika.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odpowiedź. Sprawdzałem dobrze. I jest tak jak na zamieszczonym wcześniej schemacie ... z wyjątkiem tego, że od 'gruchy' leci wprost do wężyka a nie przez trójnik bo ten jest zaślepiony. Ty pewnie pisałeś o tym trójniku z drugiej strony silnika .. tym zaznaczonym na czerwono na poniższym obrazku. Tam jest tak jak na poniższym schemacie.

616.png

Memento Mori :-)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam wrażenie, że obaj mamy rację :)

Tzn. ten wąż z trójnikiem z Twojego pierwszego posta, to ten sam wąż z trójnikiem co w drugim poście.

Ogólnie to idzie tak:

- z pompy vacuum idzie jeden gruby przewód i na nim jest trójnik,

- do trójnika są wpięte trzy przewody podciśnieniowe:

1. najdłuższy idący bezpośrednio do gruchy (akumulatora ciśnienia przed turbiną),

2. krótki do sterowania EGR,

3. średni do utwardzania poduszek silnika (który kawałek dalej rozgałęzia się na dwa).

Niech mnie ktoś poprawi jeśli się mylę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

:) faktycznie to jeden i ten sam. U mnie ten zaślepiony trójnik robi za 'przedłużkę' przewodu i stąd moje błędne myślenie.

Ale interesuje mnie czy bałagan z przewodami podciśnienia (poodpinane lub źle podłączone) może mieć wpływ na spaliny w kabinie ?

Pozdr.

Memento Mori :-)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie - jedno z drugim nie ma nic wspólnego.

Ja miałem dwa przypadki spalin w kabinie:

1. przetarty łącznik elastyczny wydechu (i to się sprawdza chyba u 95% przypadków na Forum),

2. niedociśnięty kanał wlotowy powietrza do nawiewu z filtra pod maską (spalin po otwarciu maski nie było czuć, ale jednak tym kanałem skądś ciągnęło).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze chcę podłubać w tym temacie.

Wczoraj odpiąłem czarno niebieski wężyk od EGR i zostawiłem go luźnym .... i wyraźnie zmniejszyła się woń spalin w kabinie.

Chcę zaznaczyć że spalinami było znacznie czuć podczas stawania/ruszania. Zapytam jeszcze raz ... czy EGR ma w jakimkolwiek stopniu coś wspólnego ze spalinami w kabinie ?. Dodam, że te wonne efekty zaczęły się po zerwaniu paska klinowego napędzającego kompresor klimy. Zaglądałem pod maskę ale tak na pierwszy rzut oka nie zauważyłem zniszczeń oprócz owiniętych na oś pozostałości po pasku. Które miejsca muszę bardziej przylookać ?

W poniedziałek umówiłem się z mechanikami ale chciałbym sam wcześniej wiedzieć o co kaman żeby nie dać się wpuścić w maliny (być trochę bardziej w temacie).

Pozdr.

Memento Mori :-)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy odpiętym wężyku od sterowania EGR-em pozostaje on zamknięty, czyli nie ma obiegu spalin. Możesz mieć nieszczelność gdzieś w układzie EGR i dlatego teraz przestało śmierdzieć.

Zerknij na sam EGR i na przód silnika, gdzie jest termostat - może na złączach się coś obluzowało, a to wszystko siedzi blisko paska osprzętu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.