Skocz do zawartości

[E36] Kierownica multifunkcyjna podgrzewana


Besol

Rekomendowane odpowiedzi

Hej,

 

Poniższy zabieg miał miejsce w E36 Sedan rok 1997, jest to polift. Do jego wykonania potrzebujemy:

 

1. Kierownica podgrzewana z multifunkcją z E38/E39 z przed liftu (moja jest z roku 1998). Ważne by poduszka była jedno nabojowa, to zasadniczy warunek. Inaczej nie będzie ona działać.

2. Taśma z tej kierownicy

3. Końcówka stykowa do podgrzewania kierownicy (w przypadku wersji multifunkcji właśnie z grzaniem koła). Nr BMW 32311091732. Cena w ASO ok. 130zł, na allegro ok. 40-50.

4. Przewody, lutownica, nożyk/nożyczki, rurki termokurczliwe, taśma izolacyjna, klucz torx 30, klucz nasadowy nr 16, śrubokręt krzyżakowy, mały i krótki. Może być szklaneczka whiskey. Całość do zrobienia w około 2 godziny na spokojnie.

 

http://kackiewicz.pl/bmw_old/tutorial/heated_wheel/e36_heated_wheel_5.JPG

http://kackiewicz.pl/bmw_old/tutorial/heated_wheel/e36_heated_wheel_6.JPG

Poduszka airbag z e38/e39 podgrzewana multifunkcja

 

 

Odłączamy akumulator. Zaczynamy od demontażu kierownicy. Za poduszką powietrzną są 2 śruby torx, aby je odkręcić trzeba kierownicę skręcić raz w lewo, raz w prawo. Ustawiamy kierownicę prosto, najrówniej jak się da i ściągamy poduchę, powoli bo trzeba odpiąć 2 przewody: do poduszki i klakson. Następnie kluczem 16 odkręcamy śrubę kierownicy. Ja zblokowałem ją kolanami i żabką z przedłużką poszło gładko. Odpinamy taśmę z wtyczki która mieści się kolumnie oraz ponownie wtyczkę od airbaga. Teraz odkręcamy po jednej śrubce na każdej z obudów kolumny kierowniczej, na górze i na dole. Są one połaczone względem siebie na zatrzaski, delikatnie trzeba je rozciągnąć i schodzą. Powinniśmy ujrzeć coś takiego:

 

http://kackiewicz.pl/bmw_old/tutorial/heated_wheel/e36_heated_wheel_2.JPG

 

Pod wieloklinem, kierownicy widać plastikowy element z okrągłą dziurą. Jest to część wspólna produkowana chyba do E34/E36/E38/E39 i E31 jak dobrze pamiętam i służy właśnie jako mocowanie pod bolec stykowy. W starszych wersjach E36 był tam jeden bolec, chyba do masy dla klaskonu. Po lifcie masa przerzucona została do taśmy, a dziura pozostała w elemencie niezmienna. W ten otwór należy zamontować nasze 2 bolce stykowe, które będą zasilały kierownicę w prąd i masę do podgrzewania. Będą one ślizgały się po taśmie kierownicy:

 

http://kackiewicz.pl/bmw_old/tutorial/heated_wheel/e36_heated_wheel_8.JPG

 

 

Zakładamy nowe koło kierownicy, równo jak była poprzednia. Wtyczka od airbagu wciskamy na miejsce starej, podobnie robimy z wtyczką od taśmy. Poniżej opis przewodów. Masa i klakson to 2 skrajne przewody (brązowy i niebieski). Jako że nie udało mi się dorwać wtyczki z podobnymi wyprowadzeniami, wyciągnąłem przewód biały i fioletowy i do nich dolutowałem przedłużenia. Zostawiłem nienaruszone konektorki, aby na przyszłość ew. wcisnąć je z powrotem i zrobić fachową wtyczkę.

 

http://kackiewicz.pl/bmw_old/tutorial/heated_wheel/e36_heated_wheel_4.JPG

 

Jeżeli mamy radio fabryczne np. BMW Business CD43 RDS, lub odpowiednik z Mini czy Rovera, to możemy z kierownicy sterować radiem. Wystarczy pod ten biały przewód podpiąć pin 7 z kostki radia.

Zasilanie po zapłonie zmostkowałem z przewodem zasilającym do podgrzewania kierownicy i wpiąłem się w ZIELONY przewód pod stacyjką. Masę dla grzania kiery, pociągnąłem bezpośrednio do karoserii. Czarny przewód poleci do tempomatu. Jak go zrobić jest gdzieś na forum, u mnie pewnie z czasem się pojawi :) :)

 

Podłączamy wszystkie wtyczki od airbaga: klakson, 2 wtyczki multifunkcji i sama poduszka powietrzna. Podłączamy akumulator i odpalamy auto. Nie powinna zapalić się kontrolka airbag, a po 3 sekundach włączy się podświetlenie kierownicy. Po naciśnięciu guzika do grzania kiery zapali się ona na zielono a kierownica powinna się nagrzewać:

 

http://kackiewicz.pl/bmw_old/tutorial/heated_wheel/e36_heated_wheel_7.JPG

http://kackiewicz.pl/bmw_old/tutorial/heated_wheel/e36_heated_wheel_9.JPG

 

Jeżeli guzik nie reaguje, a kiera mimo tak od razu się grzeje - oznacza to błędne podłączenie bolców stykowych. Zamiennie i źle jest zasilanie z masą. Zewnętrzny krąg to masa, wewnętrzny to zasilanie.

Jeżeli działa, wyłączamy wszystko odpinamy aku i skręcamy wszystko na ziher w odwrotnej kolejności. Wszystkie łączenia przewodów lutujemy a następnie izolujemy.

 

WAŻNE: Do grzania kiery używamy grubych przewodów o przekroju najlepiej min. 1 mm. Ja użyłem takiego z zasilania akurat starego żelazka. Chodzi o to że przewody się grzeją i mogą ulec stopieniu a w najgorszym przypadku dojść może do pożaru.

 

Całość po zakończeniu prezentuje się przepięknie:

 

http://kackiewicz.pl/bmw_old/tutorial/heated_wheel/e36_heated_wheel_10.JPG

 

 

Pozdrowienia i do zobaczenia. Zimą nie zmarzną Wam teraz ręce :)

Edytowane przez Besol
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
  • 2 lata później...
  • 3 tygodnie później...
A jak posiadamy inne radio typu Sony,Alpina

Sterowanie nie będzie działało ?

Będzie działać z odpowiednim adapterem. Tutaj np dla radia Pioneer http://Lenkrad Fernbedienung Adapter BMW (runde Pins) für PIONEER Autoradios https://www.amazon.de/dp/B00OFV7FP8/ref=cm_sw_r_cp_apa_4V9tybXK4NE65

 

Wysłane z mojego P9000 przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Mam przedliftowe e38 i kierownice multifunkcyjna a teraz kupiłem kierownice z przyciskiem grzania i też chciałbym zrobić podgrzewana u siebie tylko mam pytanie o to czarne kółko pod kierownicą gdzie jest taśma w środku - ja mam od tylu całe zabudowane czarnym plastikiem a u tutaj widzę że jest blaszka po której jezdzi ta koncówka stykowa - Są jakieś wersje tego czy jak?


ink do mojej kiery:


http://uploadfile.pl/pokaz/1436502---hhvr.html


Z gory dzieki za pomoc

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.