Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Hej,

 

Poniższy zabieg miał miejsce w E36 Sedan rok 1997, jest to polift. Do jego wykonania potrzebujemy:

 

1. Kierownica podgrzewana z multifunkcją z E38/E39 z przed liftu (moja jest z roku 1998). Ważne by poduszka była jedno nabojowa, to zasadniczy warunek. Inaczej nie będzie ona działać.

2. Taśma z tej kierownicy

3. Końcówka stykowa do podgrzewania kierownicy (w przypadku wersji multifunkcji właśnie z grzaniem koła). Nr BMW 32311091732. Cena w ASO ok. 130zł, na allegro ok. 40-50.

4. Przewody, lutownica, nożyk/nożyczki, rurki termokurczliwe, taśma izolacyjna, klucz torx 30, klucz nasadowy nr 16, śrubokręt krzyżakowy, mały i krótki. Może być szklaneczka whiskey. Całość do zrobienia w około 2 godziny na spokojnie.

 

http://kackiewicz.pl/bmw_old/tutorial/heated_wheel/e36_heated_wheel_5.JPG

http://kackiewicz.pl/bmw_old/tutorial/heated_wheel/e36_heated_wheel_6.JPG

Poduszka airbag z e38/e39 podgrzewana multifunkcja

 

 

Odłączamy akumulator. Zaczynamy od demontażu kierownicy. Za poduszką powietrzną są 2 śruby torx, aby je odkręcić trzeba kierownicę skręcić raz w lewo, raz w prawo. Ustawiamy kierownicę prosto, najrówniej jak się da i ściągamy poduchę, powoli bo trzeba odpiąć 2 przewody: do poduszki i klakson. Następnie kluczem 16 odkręcamy śrubę kierownicy. Ja zblokowałem ją kolanami i żabką z przedłużką poszło gładko. Odpinamy taśmę z wtyczki która mieści się kolumnie oraz ponownie wtyczkę od airbaga. Teraz odkręcamy po jednej śrubce na każdej z obudów kolumny kierowniczej, na górze i na dole. Są one połaczone względem siebie na zatrzaski, delikatnie trzeba je rozciągnąć i schodzą. Powinniśmy ujrzeć coś takiego:

 

http://kackiewicz.pl/bmw_old/tutorial/heated_wheel/e36_heated_wheel_2.JPG

 

Pod wieloklinem, kierownicy widać plastikowy element z okrągłą dziurą. Jest to część wspólna produkowana chyba do E34/E36/E38/E39 i E31 jak dobrze pamiętam i służy właśnie jako mocowanie pod bolec stykowy. W starszych wersjach E36 był tam jeden bolec, chyba do masy dla klaskonu. Po lifcie masa przerzucona została do taśmy, a dziura pozostała w elemencie niezmienna. W ten otwór należy zamontować nasze 2 bolce stykowe, które będą zasilały kierownicę w prąd i masę do podgrzewania. Będą one ślizgały się po taśmie kierownicy:

 

http://kackiewicz.pl/bmw_old/tutorial/heated_wheel/e36_heated_wheel_8.JPG

 

 

Zakładamy nowe koło kierownicy, równo jak była poprzednia. Wtyczka od airbagu wciskamy na miejsce starej, podobnie robimy z wtyczką od taśmy. Poniżej opis przewodów. Masa i klakson to 2 skrajne przewody (brązowy i niebieski). Jako że nie udało mi się dorwać wtyczki z podobnymi wyprowadzeniami, wyciągnąłem przewód biały i fioletowy i do nich dolutowałem przedłużenia. Zostawiłem nienaruszone konektorki, aby na przyszłość ew. wcisnąć je z powrotem i zrobić fachową wtyczkę.

 

http://kackiewicz.pl/bmw_old/tutorial/heated_wheel/e36_heated_wheel_4.JPG

 

Jeżeli mamy radio fabryczne np. BMW Business CD43 RDS, lub odpowiednik z Mini czy Rovera, to możemy z kierownicy sterować radiem. Wystarczy pod ten biały przewód podpiąć pin 7 z kostki radia.

Zasilanie po zapłonie zmostkowałem z przewodem zasilającym do podgrzewania kierownicy i wpiąłem się w ZIELONY przewód pod stacyjką. Masę dla grzania kiery, pociągnąłem bezpośrednio do karoserii. Czarny przewód poleci do tempomatu. Jak go zrobić jest gdzieś na forum, u mnie pewnie z czasem się pojawi :) :)

 

Podłączamy wszystkie wtyczki od airbaga: klakson, 2 wtyczki multifunkcji i sama poduszka powietrzna. Podłączamy akumulator i odpalamy auto. Nie powinna zapalić się kontrolka airbag, a po 3 sekundach włączy się podświetlenie kierownicy. Po naciśnięciu guzika do grzania kiery zapali się ona na zielono a kierownica powinna się nagrzewać:

 

http://kackiewicz.pl/bmw_old/tutorial/heated_wheel/e36_heated_wheel_7.JPG

http://kackiewicz.pl/bmw_old/tutorial/heated_wheel/e36_heated_wheel_9.JPG

 

Jeżeli guzik nie reaguje, a kiera mimo tak od razu się grzeje - oznacza to błędne podłączenie bolców stykowych. Zamiennie i źle jest zasilanie z masą. Zewnętrzny krąg to masa, wewnętrzny to zasilanie.

Jeżeli działa, wyłączamy wszystko odpinamy aku i skręcamy wszystko na ziher w odwrotnej kolejności. Wszystkie łączenia przewodów lutujemy a następnie izolujemy.

 

WAŻNE: Do grzania kiery używamy grubych przewodów o przekroju najlepiej min. 1 mm. Ja użyłem takiego z zasilania akurat starego żelazka. Chodzi o to że przewody się grzeją i mogą ulec stopieniu a w najgorszym przypadku dojść może do pożaru.

 

Całość po zakończeniu prezentuje się przepięknie:

 

http://kackiewicz.pl/bmw_old/tutorial/heated_wheel/e36_heated_wheel_10.JPG

 

 

Pozdrowienia i do zobaczenia. Zimą nie zmarzną Wam teraz ręce :)

Edytowane przez Besol
  • 2 tygodnie później...
  • 2 lata później...
Opublikowano
Pytanie mam e36 fl - zakupiłem poduszkę z e39 przed fl - podłączyłem po starej taśmie - nie działa - więc jaką taśmę muszę dokupić - dziękuję
  • 3 tygodnie później...
Opublikowano
A jak posiadamy inne radio typu Sony,Alpina

Sterowanie nie będzie działało ?

Będzie działać z odpowiednim adapterem. Tutaj np dla radia Pioneer http://Lenkrad Fernbedienung Adapter BMW (runde Pins) für PIONEER Autoradios https://www.amazon.de/dp/B00OFV7FP8/ref=cm_sw_r_cp_apa_4V9tybXK4NE65

 

Wysłane z mojego P9000 przy użyciu Tapatalka

  • 1 rok później...
Opublikowano

Mam przedliftowe e38 i kierownice multifunkcyjna a teraz kupiłem kierownice z przyciskiem grzania i też chciałbym zrobić podgrzewana u siebie tylko mam pytanie o to czarne kółko pod kierownicą gdzie jest taśma w środku - ja mam od tylu całe zabudowane czarnym plastikiem a u tutaj widzę że jest blaszka po której jezdzi ta koncówka stykowa - Są jakieś wersje tego czy jak?


ink do mojej kiery:


http://uploadfile.pl/pokaz/1436502---hhvr.html


Z gory dzieki za pomoc

  • 2 tygodnie później...

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się

Komentowanie zawartości tej strony możliwe jest po zalogowaniu



Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.