Skocz do zawartości

Projekt "Mini wskaznik temp. silnika w EXX i FXX"


zetro

Rekomendowane odpowiedzi

Panowie,

 

Widze, ze bolaczka w postaci braku wskaznika temp silnika w E90, jak rowniez w nowych F-kach, dotyczy wielu osob.

 

Wczoraj wpadl mi do glowy pomysl zaprojektowania bardzo prostego oraz taniego miniaturowego wskaznika stopnia nagrzania plynu chlodniczego/oleju.

 

Wiem, ze sa dostepne wpinane moduly BlueTooth w zlacze OBD + aplikacja na androida itp.

Ale, wg mnie to nie jest rozwiazanie.

Nie usmiecha mi sie wlaczac za kazdym razem aplikacji, wyciagac telefonu z kieszeni itp.

Poza tym interface bezprzewodowy kosztuje ladnych pare dyszek + wystaje ze zlacza OBD.

 

Ja chce postawic na prostote!

 

W najprostszej wersji modul skladal sie bedzie z mikroprocesora + 3-kolorowej diody sygnalizujacej stopien nagrzania silnika.

Wersja troche drozsza moze posiadac wyswieltacz alfanumeryczny/lcd lub nawet graficzny.

Wesja z dioda ma byc zabudowana w oryginalnej klapce zakrywajacej zlacze OBD.

Wszystko co potrzeba jest na miejscu, w zlaczu OBD, lacznie z zasilaniem.

 

Mam jakies pojecie o programowaniu mikroporcesorow, mam dostep do b. dobrej aparatury elektronicznej, wiec zaplecze jest.

Moim problemem jest interpretacja tego, co nalezy wyslac do modulu DDE i w jakiej postaci, aby ten zwrocil nam dane z temperatura silnika.

 

Niestety nie jestem specem od programowania aplikacji na windowsa i jak na razie utknalem na etapie interpretacji jak zagadac do modulu, w jakiej formie aby dostac informacje zwrotne.

 

Co wiem teraz:

Potrzebuje zagadac do modulu DDE6 ( w przypadku mojego modelu).

Robiac to prze INPE, komunikuje sie ona komendami z modulem w formie podobnych do tych:

 

http://i40.tinypic.com/24yvj35.jpg

 

Komendy te sa zapisane (chyba?) w plikach *.IPO, ktore sa w folderze SGDAT(?).

Probowalem podejrzec w edytorze HEX'owym zaratosc tego pliku.

Jestem w stanie odnalezc komendy, ktore sugeruja, ze szukam w dobrym miejscu:

 

Öltemperatur........[°C]..OEL_TEMP_WERT

 

Te dane sa potem wysylane prze interpreter, ktorym jest EDIABAS, przez interfejs do zlacza OBD i dalej do ECU.

ECU rozpoznaje komende i zwraca dane w postaci "surowej", jako zmienna real, ktora jest potem odpowiednio maskowana i wyswietlana w INPIE jako temperatura.

 

Moim problemem jest sprawdzenie, co trzeba wyslac do modulu (w formie BITOWEJ), tak aby modul zwrocil interesujaca nas wartosc.

Jak juz modul zwroci po OBD w formie binarnej wartosc temperatury, to trzeba ja jedynie odpowiednio "zamaskowac" i TYLE!

Mikrokontroler zabudowany w zlaczu OBD bedzie cyklicznie (np. co 5 sek) wysylal zapytanie do DDE o temperature silnika.

 

Jestem przekonany, ze jestem w stanie zrobic to wszystko w programie mikrokontrolera i wyswietlic temperature silnika na miniaturowym ekranie, badz jako odpowiedni kolor na trojkolorowej diodzie.

 

W skrocie:

Czy ktos jest w stanie powiedziec mi "Jaka komende trzeba wyslac w formie bitowej przez OBD, aby DDE zwrocil zmienna, ktora jest aktualna temperatura silnika?"

 

Po cichu licze na jakis laczony projekt z kims, kto ma wieksze pojecie o EDIABAS'ie i oprogramowaniu diafnostycznym niz ja.

 

Pozdrawiam!

Mam angielsko-jezyczny system = brak polskich znakow diakrytycznych - przepraszam :(
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszytko pięknie ale chciałbyś aby jakiś wskaźnik był przypięty do deski ,lub patrzyc gdzieś do obd jaka jest temperatura ?

Nie widzałem tego ale słyszałem że ktoś na jakimś forum przerobił wskaźnik chwilowego zużycia paliwa tak aby pokazywał temperaturę cieczy chłodzącej i to jest krok w dobrym kierunku ,wiec jesli dało by radę tak zrobic to ja jestem za.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sadze, ze informacja o temperaturze silnika w postaci malej diodki w klapce zlacz OBD bedzie w zupelnosci wystarczajaca.

Np:

Swieci czerowna - temp niska

Swieci pomaranczowa - temp 50*C

Swieci ziolona - temp 87*C

 

Dla mnie wazna jest informacja KIEDY silnik sie juz nagrzal, a nie patrzenie co 10 sek i odczyt aktualnej temperatury - bo po co?

Zakladajac, ze mamy sprawne termostaty, raz nagrzany silnik bedzie oscylowal w okolicach 90*C.

 

Widze niestety, ze malo jest osob, ktore ogarniaja dokladniej temat komunikacji Emulatora EDIABAS z samochodem.

 

Bede chyba zmuszony wkroczyc do samochodu z oscyloskopem i "podsluchac" komunikacje, majac odpalona INPE.

Zagadam jeszcze na forach zagranicznych, moze tam ktos ogarnia cos wiecej niz ja...

Mam angielsko-jezyczny system = brak polskich znakow diakrytycznych - przepraszam :(
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Słuszny projekt "zetro" popieram!

Mnie wkurza brak wskaźnika temp. często jeżdżę na krótkie trasy i nie chcę męczyć silnika jak jest jeszcze zimny a nie znam temp.

Niestety nie mogę Ci pomóc, moja wiedza na temat programowania jest niewielka.

Ale kibicuje "zetro" jak będziesz miał jakieś rozwiązania to informuj.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...

Witam!

Bardzo podoba mi się ten pomysł i popieram pomysłodawce. Bardzo brakuje mi wskaźnika temperatury, a w szczególności gdy odkryłem, że mam zepsute termostaty. Po ich wymianie jestem trochę na to uczulony. Uciążliwe jest też wchodzenie co jakiś czas w ukryte menu. Byłbym zainteresowany takim dodatkowym wskaźnikiem lub ewentualnie małym wyświetlaczem. Kiedyś tam udało mi się zaprogramować mikro kontroler i minimalne pojęcie o elektronice mam.

Czy kolega ruszył już coś dalej w tym projekcie ???

Pozdrawiam!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.