Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam Panowie i Panie,

 

dzisiaj podchodzimy do zabawy pod tytułem wymiana tuleji tylnej belki w BMW E39 Touring - wszystkie wersje silnikowe. Temat napewno wszystkim bardzo dobrze znany i o ile tuleje są tanie to z wyminą warsztaty szaleją, palniki, ściąganie całego tylnego zawieszenia i ... wie co jeszcze.

 

Poniżej zamieszam mini-poradnik, własnego autorstwa, sprawdzony na własnej skórze, własnym aucie.. Ale do dzieła.

 

Co nam będzie potrzebne:

- 4 nowe tuleje najlepiej firmy LEMFORDER (ja płaciłem 158 zł/szt. i trafiłem na oryginalne BMW ze startym znaczkiem)

- podnośnik łapowy (najlepszy bo najwięcej miejsca) lub najazdowy lub od biedy kanał

- pas transportowy

- WD-40 lub Pure Solze lub inny pentrator

- opalarka, zwykła najzwyklejsza jak do okien

- *specjalny super hiper "smar" LEMFORDER'a do montażu nowych tuleji ;)

- zestaw ściągaczy (widoczny na zdjęciach został wykonany przez moją osobę, z dokładnymi wymiarami i pasuje tylko i wyłącznie to tych tuleji, zestaw składa się ze szpilki od dowolnej długości - ta ma akurat 1m, talerza do wciskania tuleji, talerza do wyciskania tuleji, talerza do wyciskania środka tuleji - opcja, nie został użyty, młotek osiowy, ucho do zaczepienia pasa) ZESTAW JEST NA SPRZEDAŻ OBECNIE.

- podnośnik do skrzyń biegów albo coś podobnego,

- duuuuuża kobyłka, trójnóg - cokolwiek solidnego o co można zaczepić pas i zaprzeć u góry o auto,

- beznzyna ekstrakcyjna lub coś czyścikowatego,

- szmatka

 

Lecimy:

1. na początek należy spryskać penetratorem śruby, następnie miejsca gdzie tuleja wchodzi w belkę - z dołu łatwo, z góry trudno, wedle uznania, nie jest to w sumie wymagane jakoś szczególnie oraz jak kto woli to nalożyć na górę tuleji w/w smar Lemfordera.

http://imageshack.us/a/img196/7682/v7no.jpg

 

2. wybieramy sobie najpierw stronę od której chcemy zacząć, przykładowo niech będzie to lewa strona auta i przykładowo zaczniemy od tuleji przedniej. Odkręcamy całkowicie śrubę wybranej tuleji (np. lewa przednia) - tak wygląda zużyta oryginalna tuleja z 10/97

http://imageshack.us/a/img13/7389/e3lb.jpg

 

UWAGA !!! i popuszczamy śrubę tuleji (np. lewa tylna) widząc że cała w tym przypadku lewa strona belki idzie w dół. Śrubę popuszczamy na tyle żeby można było z góry nad tuleje której śrubę totalnie odkręciliśmy nałożyć talerz do wyciskania

http://imageshack.us/a/img10/3064/jq4l.jpg

UWAGA !!! Ta operacja jest na tyle niebezpieczna że może doprowadzić do śmierci jeżeli nam sanki spadną na łeb zatem w przypadku odkręcenia całkowicie 2 śrub jednej strony a nie daj boże 4.

 

3. teraz jak już mamy zalożony talerz do wyciskania, od dołu przez tuleje wkręcamy szpilkę z młotkiem osiowym i uchem do pasa

http://imageshack.us/a/img16/2089/9q57.jpg

 

4. teraz montujemy dół układu czyli trojnóg lub cokolwiek innego pod co możemy złapać się pasem i co podeprzemy pod belkę

http://imageshack.us/a/img94/5734/tk6h.jpg

 

5. teraz bierzemy, napinamy całość pasem tyle ile się da tak jak byśmy chcieli już wyrwać tą tuleje, dla przypomnienia: trójnóg zaparty gdzieś o tylną belkę u góry a do niego podczepiony pas a z drugiej strony podczepiony pod ucho na szpilce.

 

6. bierzemy opalareczkę i przez około 1,5 - 2 minuty grzejemy sobie jedno miejsce w belce - byle aluminiowe, nie trzeba tego wypalać ani żeby bylo czuć gumę, poprostu można ze stoperem w ręku te 2 minuty pogrzać w jednej widoczny punkt (przy tuleji prawej przód uważać na rurę od wlewu paliwa do zbiornika).

http://imageshack.us/a/img40/3005/ef6c.jpg

 

7. po podgrzaniu walimy młotem osiowym i praktycznie za pierwszym razem a jak nie to za drugiem tuleja po kawałku wychodzi z belki :D :D :D - mi się udało jedną wyciągnąć w 3min - odliczając oczywiście czas na przeniesienie konstrukcji. Na poniższym zdjęciu widać też prowizoryczne podparcie trójnoga - nie podpierać na spawach tylko. Jak już idzie można się wspomóc pasem żeby nie hałasować :P

http://imageshack.us/a/img43/9561/mcz9.jpg

 

8. SUKCES, tuleja wyszła, bierzemy benzynkę ekstrakcyjną lub inny czyścik i pucujemy gniazdo tuleji w belce :D:D:D:D:D:D

 

9. jak już mamy przygotowane gniazdo, bierzemy nową tuleje i smarujemy ją specjalnym super hiper "smar" LEMFORDER'a do montażu nowych tuleji ;) - NIE UŻYWAĆ OLEJU itp

http://imageshack.us/a/img818/4465/bwa1.jpg

 

10. mocujemy ręcznie tuleje w gnieździe na tyle ile rady damy wcisnąć ręką (tylko 1-2cm) pamiętając o orientacji - strzałki na górze tuleji pokazują kierunkiem przód/lub tył auta - generalnie strzałki muszą być równoległe do auta.

 

11. następnie podkładamy talerz do wciskania (specjalny kształ zapewnia że nie pchamy tylko za metalowy wewnętrzny rdzeń ale również za zewnętrzny metal zatopiony w tuleji

http://imageshack.us/a/img822/4974/adxk.jpg

 

12. teraz podjeżdżamy podnośnikiem do skrzyń, centrujemy i hops - wciskamy do oporu

http://imageshack.us/a/img42/385/kb17.jpg

http://imageshack.us/a/img825/4166/v5tg.jpg

http://imageshack.us/a/img12/5368/7viv.jpg

 

no i tuleja siedzi, załapujemy śrubę i bierzemy się za drugą tuleje z tej samej strony wykręcając całkiem już poluzowaną wcześniej śrubę...

 

Mi ta cała operacja, wymiany 4 tuleji zajęła 2,5h z czym godzinę można odliczyć na szukanie opalarki, wypakowanie auta, wjechanie na podnośnik, mycie rąk itp :D :D :D - samej pracy to może 80 - 90 minut.

 

13. na koniec, wszystkie śruby dokręcamy momentem 200Nm

 

Pozdrawiam

efendi

  • 1 rok później...
Opublikowano

Witam ja z braku odpowiednich narzędzi do wyciagania wymyslilem takie cos ,wychodzily bez problemu

http://images66.fotosik.pl/320/7c3c398e71b35121med.jpg

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się

Komentowanie zawartości tej strony możliwe jest po zalogowaniu



Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.