Skocz do zawartości

"Ciekawe" zachowanie DSC (dla ekspertów od DSC/Geometrii :-)


yansvanhorn

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

 

W mojej cywilnej maszynie:

 

E46 Touring,

Rozstaw kół (sumarycznie) +30 przód, +40 tył,

Koni Sport + H&R,

Camber kit z przodu,

Poliuretany w zawieszeniu.

Brak błędów w DIS

Geometria (mierzona jakieś 0.5-1 rok temu)

- zbieżność przodu: +0.07, -2 negatyw

- zbieżność tyłu: +0.13, -2 negatyw

 

Mam do czynienia z "ciekawym" zachowaniem DSC. Podczas szybkiej jazdy wykorzystującej w sporym zakresie przyczepność opon (prędkości 140-180kmh w zakrętach odpowiadającym tym na zakopiance - Kraków - Myślenice - Lubień) czasem zaczyna uaktywniać się DSC - próbując korygować tor jazdy! Jako, że znam ten samochód bardzo dobrze - wiem, że nie jest to związane z limitem przyczepności i nie jest wymagana korekta ponieważ samochód jedzie poprawnie. Zauważyłem, że efekt "wzmagany" jest gdy nastąpi gwałtowniejsza zmiana balansu - wywołana np. poprzecznymi nierównościami (dociążanie/odciążanie)

Co ciekawe - przy jeździe z niższymi prędkościami (do 80-100km/h), niezależnie od sposobu pokonywania zakrętów - nawet takich gdzie mamy do czynienia z dużymi przeciążeniami ~1G problem nie występuje praktycznie nigdy... w związku z czymi przypuszczam, że ma to związek z prędkością pojazdu lub czymś co zależy od prędkości i być może zmiany balansu (czujnik przeciążeń/prędkości obrotowej pojazdu).

 

Samochód orginalnie wyposażony był w opcję S226A (sport suspension settings) - co podobno ma wpływ na ustawy DSC - ktoś potwierdzi ?

 

Czy DSC jest systemem "uczącym się" w miarę pokonywanych kilometrów ? (W DIS'ie widziałem Learning Curves dla różnych zakresów prędkości) ?

 

Czy lekka rozbieżność pomiędzy ustawieniem czujnika położenia kierownicy a zbieżnością mogla by dawać efekt przy dużej prędkości ? (zarówno zakrętu w prawo jak i w lewo)

 

Nie miałem okazji zweryfikowąc jeszcze poprawności ustawień geometrii - natomiast samochód jeździ poprawnie - kierownica ustawiona na wprosta, brak ściągania, skakania w koleinach. To jest temat na najbliższą przyszłość.

 

Jakieś inne pomysły ? Coś co można sprawdzić DIS'em ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podczas szybkiej jazdy wykorzystującej w sporym zakresie przyczepność opon (prędkości 140-180kmh w zakrętach odpowiadającym tym na zakopiance - Kraków - Myślenice - Lubień) czasem zaczyna uaktywniać się DSC - próbując korygować tor jazdy!

Nie wiem czy myślę o tych samych zakrętach ale jeżeli tak jest to chętnie bym zobaczył (oczywiście nie jako pasażer) jak lecisz 180 w zakręcie :cool2:

Twierdzisz że samochód jedzie poprawnie a DSC się załącza. Wg. mnie wcale nie jest to takie oczywiste. Najprawdopodobniej właśnie auto jedzie poprawnie bo DSC zadziałało.Oczywistym jest też fakt, że układ kontroli trakcji inaczej zareaguje przy 30km/h a inaczej przy 120km/h(delikatniej)

Zawsze możesz sprawdzić zachowanie auta przy tym samym zakręcie z tą sama prędkością, np: 180km/h( :mrgreen: :cool2: ) z DSC i bez DSC.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może koledze bardziej chodzi o łagodny łuk niż zakręt ;)

Miałem podobny problem:

 

http://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic.php?f=69&t=167894

 

Ale tak jakby znowu się pojawiał od czasu do czasu... :think:

Może kompleksowe czyszczenie wszystkich czujników i kół zębatych pomogłoby :idea:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja bym jeszcze wziął pod uwagę wysokość bieżnika, bo jeżeli jest dostatecznie duża różnica między kołami to DSC zaczyna świrować.

 

Opony roczne, wszystkie identyczne... nie sądze aby była różnica w stopniu zużycia. Ale podejrzewałem różnice w ciśnieniu - niestety też ślepy trop :-(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podczas szybkiej jazdy wykorzystującej w sporym zakresie przyczepność opon (prędkości 140-180kmh w zakrętach odpowiadającym tym na zakopiance - Kraków - Myślenice - Lubień) czasem zaczyna uaktywniać się DSC - próbując korygować tor jazdy!

Nie wiem czy myślę o tych samych zakrętach ale jeżeli tak jest to chętnie bym zobaczył (oczywiście nie jako pasażer) jak lecisz 180 w zakręcie :cool2:

Twierdzisz że samochód jedzie poprawnie a DSC się załącza. Wg. mnie wcale nie jest to takie oczywiste. Najprawdopodobniej właśnie auto jedzie poprawnie bo DSC zadziałało.Oczywistym jest też fakt, że układ kontroli trakcji inaczej zareaguje przy 30km/h a inaczej przy 120km/h(delikatniej)

Zawsze możesz sprawdzić zachowanie auta przy tym samym zakręcie z tą sama prędkością, np: 180km/h( :mrgreen: :cool2: ) z DSC i bez DSC.

 

Nie zgadzam się raczej z tym: jedzie poprawnie bo DSC zadziałało... jestem w połowie zakrętu, czuję za samochód jedzie poprawnie (żadnych oznak nadsterowności ani podsterowności) a tu nagle zaczyna dohamowywać koło i odcina mi przepustnice :-/

 

Teraz byłem 3-dni na Słowacji - jakież oni mają rewelacyjne górskie drogi - przejechałem około symarycznie ~100km serpentyn w czasie deszczu, a dzisiaj na sucho i co ciekawe... praktycznie wogóle brak problemów z DSC. Uruchamiało się bardzo sporadycznie (może 5razy na setki zakretów) w dość "dziwnych" momentach.

 

PS: Odcinek kraków-myślenice ma mniejsze promienie zakrętów, zatem tutaj prędkości bliżej 120-140. Odcinek Myślenice-Lubień - 180 możliwe nawet na tych 90-tkach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może koledze bardziej chodzi o łagodny łuk niż zakręt ;)

Miałem podobny problem:

 

http://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic.php?f=69&t=167894

 

Ale tak jakby znowu się pojawiał od czasu do czasu... :think:

Może kompleksowe czyszczenie wszystkich czujników i kół zębatych pomogłoby :idea:

 

Pilot zawsze dyktuje zakręt... 1 do 6 :->

 

Czujnikom się przyjrzę... jakiś czas temu oglądałem te z przodu przy okazji wymiany amortyzatorów... wyglądały normalnie. Sprawdzę jeszcze wskazania z DIS'a w czasie jazdy.

 

PS: U Ciebie wygląda to albo problem z geometrią albo błędnie zaprogramowane położenie centralne kierownicy - Zawsze należy zrobić adaptację po ustawieniu zbieżności.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.