Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Ech Ci handlarze...

PEŁNY MODEL 2007...

Produkcja 11.2006, rejestracja 12.2006...

Ale pełny model 2007... Co to za brednie.

 

Cena 52 tys zł? Nie za tanio?

Po pierwsze to poproś o fakturę VAT od poprzedniego właściciela - bo idę o zakład, że auto nie ma zapłaconego VATu za granicą.

Przebieg też lekko ponad 200 tys km.

 

A czemu?

Poczytaj tu:

 

Przekręt nr 1: zaniżanie wartości auta, czyli sprzedaż bez VAT

 

1. Zagraniczna firma "słup" kupuje auto i odsprzedaje je do polskiego komisu.

 

Firmy sprowadzające samochody używane kupują auta po cenie netto (przed opodatkowaniem). W ramach transakcji handlarze używają fikcyjnego pośrednika - firmy określanej jako "słup", która jest zarejestrowana np. w Czechach. Kupuje auto i odsprzedaje je do Polski.

 

2. "Słup" nigdy nie rozlicza się z podatku, bo firma przestaje istnieć.

 

Nieuczciwi handlarze są najczęściej powiązani z firmami "słupami", jednak nigdy w sposób oficjalny. Nieuczciwy handlarz wystawia fałszywą umowę kupna-sprzedaży, gdzie jako cenę wpisuje kwotę bez uwzględnienia należnego podatku VAT, który powinien zapłacić "słup".

3. Klient kupuje auto będące przedmiotem przestępstwa skarbowego.

 

Nieuczciwy handlarz nie informuje klienta, że od samochodu nie został zapłacony podatek VAT. Dzięki temu może zaoferować cenę bardziej atrakcyjną niż komis, który prawidłowo rozlicza się z podatków. Kierowca kupujący feralne auto jest zadowolony, bo tanio kupił auto.

 

Konsekwencje dla kupującego:

 

Służby zajmujące się ściganiem przekrętów dotyczących VAT, po numerze VIN mogą łatwo namierzyć ostatniego właściciela auta będącego przedmiotem przestępstwa. Gdy to nastąpi, możemy być pewni, że sprawa skończy się konfiskatą pojazdu. Płatnikiem VAT jest klient, który - nawet jeśli nie wie, że kupił auto bez podatku - powinien go zapłacić.

 

Albo bardziej ŁOPATOLOGICZNIE:

 

Coraz więcej na rynku pojazdów używanych pojawia się aut, które są sprzedawane z ominięciem bardzo ważnego punktu procedury importowej - wpłaty należnego podatku VAT (powinien być naliczony PRZY SPRZEDAŻY samochodu). Procedura importu i sprzedaży takiego samochodu wygląda banalnie prosto - dlatego obecnie trzeba bardzo uważać przy zakupie auta, które pierwotnie było w posiadaniu firmy (np. leasingowej) za granicą. Pokrótce teraz napiszę, jak wygląda zakup i "zalegalizowanie" takiego samochodu:

1. Rejestrowana jest firma z nipem UE, która może dokonywać zakupu samochodów za granicą, płacąc tam kwoty NETTO. Firma rejestrowana jest w Polsce lub za granicą - to ważna informacja - nie należy z góry zakładać, że jeśli sprzedawcą była firma zagraniczna, to wszystko jest w porządku.

2. Właścicielem w/w firmy jest "słup" - czyli osoba, z której ciężko ściągnąć później jakiekolwiek należności z tytułu zaległych podatków, firma po dokonaniu iluś transakcji najczęściej zostaje zlikwidowana i zakłada się następną.

3. Firma dokonuje bezpośrednio, lub przez komis, sprzedaży auta końcowemu nabywcy, wystawiając na niego fakturę VAT-marża, lub fakturę ze stawką VAT: "zw." lub "0%"

4. Nabywca, otrzymując fakturę, dowód opłaty akcyzy, przegląd techniczny, tłumaczenia i opłatę recyklingową, dokona bezproblemowej rejestracji samochodu - bowiem dysponuje wszystkimi niezbędnymi dokumentami do zarejestrowania samochodu, a wydział komunikacji nie sprawdza, czy samochód podlegał obowiązkowi opłacenia podatku VAT, czy też nie. Teoretycznie więc nabywca ma legalnie nabyty i zarejestrowany pojazd.

5. Urząd Skarbowy, na który zarejestrowana była firma, dokonująca sprzedaży auta, z około 3-miesięcznym opóźnieniem otrzymuje wykaz transakcji wewnątrzwspólnotowych, które podlegały opodatkowaniu 23% VAT-em. Firma, która nie uiściła podatku - wzywana jest do wyjaśnienia sytuacji - to może potrwać ok. miesiąc.

6. W międzyczasie firma, dokonująca "usuwania podatku VAT" z jasnych względów zostaje zlikwidowana.

7. Urząd Skarbowy, na podstawie numeru VIN samochodu będącego przedmiotem postępowania, dociera do końcowego nabywcy i nabywca jest wzywany do Urzędu, gdzie zapozna się z niewesołą dla niego sytuacją. Jej zakończenie może wyglądać następująco:

- właściciel samochodu płaci zaległy VAT z odsetkami (za ok. 4-6 miesięcy, w zależności, jak szybko uda się do niego dotrzeć) i może dalej eksploatować samochód,

- samochód zostaje zatrzymany do momentu zakończenia postępowania karno-skarbowego (a to może trwać np. 2 lata), po czym tak czy inaczej pozostaje obowiązek zapłacenia zaległego podatku VAT.

 

Teraz istotna uwaga - komis, będący pośrednikiem w takiej transakcji, jest prawnie zupełnie czysty. Komisant bowiem nie może w prosty sposób sprawdzić, czy auto, które sprzedawał jako pośrednik, miało mieć VAT opłacony, czy też nie. Importer bowiem nie ma obowiązku przedstawiania faktury zakupu samochodu, aby dokonać transakcji sprzedaży. Dlatego komis nie będzie pociągany do odpowiedzialności prawnej i nikt nie będzie z komisu ściągał żadnych należności.

 

Znana jest procedura - jak więc się ustrzec przed zakupem takiego samochodu (gdzie najczęściej takie auta są to niezłe okazje rynkowe, bo mogą mieć cenę 23% niższą od średniej rynkowej - z racji brakującego VAT-u)?

 

1. Jeżeli firma sprzedaje auto na fakturę z 23% VAT - temat jest prosty - w 100% firma odpowiada za obowiązek odprowadzenia podatku z faktury, którą wystawiła. Fiskus może ścigać wtedy tylko i wyłącznie sprzedawcę (zakładamy, że samochód nie pochodzi z kradzieży, bo wtedy jakkolwiek by go nie sprzedawać - będzie to nielegalne). W tej sytuacji kupujący nie musi się martwić o sprawę podatku VAT.

2. Jeżeli firma sprzedaje auto na fakturę VAT-marża - należy zrobić 2 rzeczy:

a) sprawdzić po numerze VIN, kto był pierwszym nabywcą samochodu - takie informacje znajdują się w bazach dealerów - jeżeli była to firma (najpopularniejsze firmy leasingowe to: Axus N.V, Arval, Lease Plan, BCA) - to zapala się pierwsza lampka ostrzegawcza

b) sprawdzić, kto widnieje jako właściciel w dowodzie rejestracyjnym pojazdu - i tu ważna informacja - dowód musi pochodzić z kraju, z którego został PO RAZ PIERWSZY zakupiony pojazd. Może bowiem się zdarzyć, że ktoś takie auto w międzyczasie "zalegalizuje" np. na Słowacji, albo na Litwie. Weryfikację, czy dowód jest dowodem z pierwszego nabycia auta przeprowadzić można bardzo prosto - każdy dowód rejestracyjny ma datę wydania. Jeżeli więc dowód wydano 14.03.2005 roku, a auto ma datę I-szej rejestracji w dokładnie tym samym dniu (lub parę dni wcześniej) - to jest to dowód z pierwszego nabycia samochodu od dealera. Jeżeli w dowodzie widnieje jako właściciel firma - druga lampka ostrzegawcza.

3. W przypadku, gdy obie w/w weryfikacje dały pozytywną informację (mamy w obu przypadkach firmę jako właściciela pojazdu) - to na 99% sprzedający powinien naliczyć VAT przy sprzedaży samochodu.

 

I teraz kolejna ważna uwaga - powyższa procedura dotyczy tylko i wyłącznie sytuacji, gdy samochód w Polsce sprzedaje FIRMA (bezpośredni importer, komis, itp.). Osoby fizyczne, nabywające pojazd za granicą, płacą tam PEŁNĄ kwotę, obejmującą stawkę VAT obowiązującą w kraju, w którym dokonywana jest transakcja kupna-sprzedaży. Podobnie nabycie samochodu za granicą od osób fizycznych jest w Polsce zwolnione z podatku VAT - tak więc jeśli właścicielem samochodu była za granicą osoba prywatna - nie ma do niej zastosowania powyższy wywód.

 

Są przypadki, bardzo sporadycznie spotykane, gdy firma za granicą sprzedaje pojazd w cenie brutto (ze stawką VAT zw. lub 0%). Aby mieć pewność, że w ten sposób dokonano transakcji - należy się skontaktować ze sprzedawcą za granicą, bo znając umiejętności Polaków w kwestii tworzenia nowych faktur VAT, nie mających nic wspólnego z oryginalnymi fakturami, jakakolwiek inna próba sprawdzania oryginalności faktury zakupu pojazdu może się okazać nieskuteczna.

 

I następna uwaga - weryfikacja dokumentów pojazdu w Urzędzie Skarbowym czy też w Wydziale Komunikacji nic nie daje. Sprzedający, przekazując komplet dokumentów niezbędnych do zarejestrowania samochodu, nie przekazuje nabywcy faktury potwierdzającej zakup pojazdu, ani innych dokumentów, które zawierałyby informację, że transakcja miała lub nie miała być opodatkowana stawką 23% VAT. A nawet, jeśli ową fakturę da do wglądu - Urząd Skarbowy ani Wydział Komunikacji nie będzie w stanie w prosty sposób zweryfikować jej autentyczności - wymagany jest w tej sytuacji kontakt z drugą stroną transakcji - czyli firmą sprzedającą za granicą samochód. I raczej mało komu uda się nakłonić jakiegokolwiek urzędnika, aby dzwonił za granicę i konsultował z tamtejszym księgowym takie rzeczy. Wydział Komunikacji natomiast stwierdzi, że kupujący ma pełny komplet dokumentów niezbędnych do rejestracji i potwierdzi, że auto można zarejestrować.

 

A teraz najciekawsze - finalnie straci na całym procederze "unikania VAT-u" tylko i wyłącznie końcowy nabywca samochodu. Posiada bowiem pojazd, który jest przemiotem postępowania karno-skarbowego (nielegalne wprowadzenie pojazdu na rynek) - a więc w łatwy sposób można zwindykować z niego należność - wystarczy zatrzymać pojazd, a następnie wystawić go do przetargu, jeżeli właściciel nie zechce uiścić podatku VAT. Raczej mało prawdopodobne jest, żeby nie sprzedać auta za kwotę, pozwalając pokryć podatek VAT. Dlatego na dzień dzisiejszy nie bardzo Urzędom Skarbowym opłaca się ścigać firmy, dokonujące nielegalnego wprowadzenia pojazdów na polski rynek. Wszakże tak czy inaczej będzie się dało ściągnąć wymaganą należność - jest bowiem co zabezpieczyć na czas postępowania.

 

Wisienką na torcie niech będzie fakt, iż auta, będące przedmiotem takich przekrętów, najczęściej są w doskonałym stanie wizualnym oraz technicznym. Dlatego potrafi to uśpić czujność kupujących - mają bowiem oni święte przekonanie, że nabywają świetny samochód w bardzo atrakcyjnej cenie - trzeba się więc spieszyć, żeby ktoś nie podkupił okazji. I im droższy samochód - tym ryzyko większe - po transakcji więcej zostaje pieniędzy z tytułu niezapłaconego podatku VAT.

Opublikowano

W glowie sie nie miesci jak ludzie sa naiwni ogladajac i interesujac sie przykladowym samochodem z ogloszenia. Mnie samo to, ze jeb...y handlarzyna wymysla z rocznikiem juz by odstraszalo, nie wspominam o kwestiach prawnych, stanie ogolnym samochodu i licznika.... Przykre jest to, ze niestety 90% spoleczenstwa nie znajacy marki, lasi sie na tego typu okazje, ehhh

 

....boo "swiezakom" nie chce sie czyta forum... :? :wink:

Opublikowano

Loona Thoc: dzieki za info. Bede na to zwracał uwagę i będę ostrożniejszy.

 

luko32: czytałem forum czytałem - na autach się nie znam. Staram się być ostrożny. Ale jak zobaczy się coś tanio to zawsze kusi.

 

Na to 2006/2007 też zwróciłem uwagę.

 

Dzięki za pomoc. Szukam dalej.

Opublikowano

Chodzi o to, ze to auto jest swiezo sprowadzone. A wysoki kurs Euro powoduje, ze takie auto nie mogło być kupione jako "igła".

 

W Niemczech takie auto w dobrym stanie z 2006r to około 13 do nawet 15 tys Euro ( z przebiegami ponizej 200 tys).

 

Gdyby Euro było po 3,7 to np

 

13k x 3,7 = 48 tys zł (plus opłaty)

 

teraz 13k x 4,25 = 55 tys zł

 

Mozliwe, ze auto jest bezwypadkowe, ale moze przebieg mieć np 300 tys km, wtedy handlarz mogł takie auto kupic za 9-10 k Euro.

 

np (12 2005) http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?id=156415063&lang=de&__lp=1&scopeId=C&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&makeModelVariant1.makeId=3500&makeModelVariant1.modelId=17&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&fuels=DIESEL&minFirstRegistrationDate=2005-01-01&maxFirstRegistrationDate=2005-12-31&ambitCountry=DE&negativeFeatures=EXPORT&categories=Limousine&pageNumber=1

Opublikowano
auto poleasingowe, cena średnia, takie auto kupisz w niemczech za 11 000 euro bezwypadkowe z paroma duperelami do zrobienia typu: filtr dpf, hamulce, olej itd.
Opublikowano
możecie zdekodować VIN: CP77756

 

Wielkie dzięki

 

Dane pojazdu

 

Art. Wartość

Numer podwozia WBANJ31050CP77756

Kod typu NJ31

Typ 520D OL (EUR)

Typoszereg E E61 ()

Seria 5

Rodzaj konstrukcji TOUR

Układ kierowniczy LL

Drzwi 5

Silnik M47/T2

Pojemność skokowa 2.00

Moc 120

Napęd HECK

Skrzynia biegów MECH

Kolor SILBERGRAU METALLIC (A08)

Tapicerka STOFF FLUID/BEIGE 3 (ALBA)

Data prod. 2006-03-27

 

 

 

Wyposażenie

 

Kod Nazwa (interfejs) Nazwa (ETK)

S1CAA SELECTION COP RELEVANT VEHICLES Dummy-SALAPA

S302A ALARM SYSTEM Instalacja alarmowa

S423A FLOOR MATS, VELOUR Dywaniki podłogowe Velours

S441A SMOKERS PACKAGE Pakiet dla palących

S442A CUPHOLDER Uchwyt do napojów

S493A STORAGE COMPARTMENT PACKAGE Zespół schowków

S502A HEADLIGHT WASHER SYSTEM Spryskiwacze reflektorów

S522A XENON LIGHT Światło ksenonowe

S524A ADAPTIVE HEADLIGHTS Adaptacyjne doświetlanie zakrętów

S540A CRUISE CONTROL Tempomat

S609A NAVIGATION SYSTEM PROFESSIONAL System nawigacji Professional

S644A PREP. FOR. MOB. PH. BLUET. INTERF. Instalacja tel. kom. z Bluetooth

S698A AREA-CODE 2 Area-Code 2 do DVD

S818A MAIN BATTERY SWITCH Główny wyłącznik akumulatora

S843A ENGINE LAYOUT Redukcja mocy

Kod Nazwa (interfejs) Nazwa (ETK)

S863A EUROPE/DEALER DIRECTORY Spis dealerów, Europa

S868A LANGUAGE VERSION DUTCH Wersja językowa, niderlandzki

S877A DELETION CROSS-OVER OPERATION Brak obsługi krzyżowej

S886A DUTCH/OWNERS HANDBOOK/SERVICE BOOKLET Instrukcja obsługi, jęz. holenderski

S8SAA COUNTRY SPEC. RELEASE OF NAVIGATION Aktywacja nawigacji charakt. dla kraju

S8SPA COP CONTROL Sterowanie COP

S9AAA EXTERNAL SKIN PROTECTION Zabezp. zewn. pokrycia z tworzywa szt.

 

 

 

Wyposażenie seryjne

 

Kod Nazwa (interfejs) Nazwa (ETK)

S216A SERVOTRONIC Wspomaganie układu kier. Servotronic

S2RAA LT/ALY WHEELS TRAPEZE STYLING 134 BMW alloy wheel, trapezoid style 134

S4ALA INTERIOR TRIM FINISH. TITANIUM DARK Listwy wewnętrzne tytanowe ciemne

S548A SPEEDOMETER WITH KILOMETER READING Licznik kilometrów

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
no to zdaje się gratulacje z zakupu :cool2:

1.VIII.1944 - 3.X.1944 Pamiętamy 63 Dni Chwały

Opublikowano

A dziękuję bardzo :)

Dzisiaj wpłacona zaliczka. Myślę że w przyszłym tygodniu odbiorę autko.

Nie mogę się doczekać :D :norty:

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się

Komentowanie zawartości tej strony możliwe jest po zalogowaniu



Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.