Kolego neon-n3 czy widziałeś ten "rozsadzony" zbiorniczek?... Bo wg mnie to raczej niemożliwe, żeby ten zbiorniczek "rozsadziło". Za to często zdarza się że pęka obudowa chłodnicy w miejscu gdzie "wkładany" jest zbiorniczek wyrównawczy. Żadne nowa uszczelka nie pomoże - trzeba wymienić chłodnicę - bo nie da się jej skleić ani naprawić... Przy takiej awarii cieknie na połączeniu zbiorniczka i chłodnicy - jeżeli "pobawisz" się trochę (myślę, że to jednak nieuniknione) i wyjmiesz chlodnicę płynu chłodzącego - to po dokładnym sprawdzeniu znajdziesz pęknięcie w obudowie na połączeniu ze zbiorniczkiem. Wg mnie gazownik powinien odkupić chłodnicę. Gazownik, przy "wpinaniu" parownika od instalacji gazu w układ chłodzenia - zapowietrzył go (w E39 - przewody do połączenie parownika z instalacją somochodu - są bardzo długie - można nawet powiedzieć, że niespotykanie długie - co wynika przede wszystkim z rozmieszczenia podzespołów w komorze silnika). Odpowietrzenie 'buni" bez tego ustrojstwa jest niełatwe, a z tymi dodatkowymi (cienkimi) przewodami jest jeszcze trudniejsze i widocznie Twój gazownik na tym poległ. Po uruchomieniu silnika, ponieważ układ był zapowietrzony, ternostat nie miał styczności z cieczą chłodzącą - nie otworzył się, ciśnienie w małym obiegu wzrosło i rozwaliło chłodnicę. A po co wpina się układ zasilania gazem w instalację chłodzenia? Gaz w zbiorniku jest w stanie ciekłym - natomiast do cylindrów (przynajmniej w tej instalacji) jest dostarczany w stanie gazowym. Aby ciecz zamienić w gaz - potrzebno jest ciepło. W silniku ciepło najprościej "wziąć" z układu chłodzenia, gdzie to ciepło jest nawet "zbędne" - dlatego parownik wpinany jest w układ chłodzenia w każdym samochodzie - bez wyjatku. (Dlatego do maluchów nie można było zalożyć "gazu" - silnik był chłodzony powietrzem i nie było układu chłodzenia z prawdziwego zdarzenia). Czy parownik w Twoim samochodzie jest po prawej stronie poniżej pompy ABS? Bo to właściwie jedyne miejsce w komorze silnika - gdzie takowy można umieścić. Jesli tak jest to proponowałbym zamontować na górnym przewodzie dodatkowy odpowietrznik. To pomoże odpowietrzyć cały układ - oczywiście po wymianie chłodnicy - bo moim zdaniem, Twoja chłodnica jest pęknięta. (a propos zamiennik to ok. 350zł). Jak już problem będzie rozwiązany - napisz..