Witam, już od jakiegoś czasu mam problem z automatyczną skrzynią biegów. W skrócie: auto to BMW E90 335i z 2007 roku, skrzynia 6HP21X.
Na podstawie własnych obserwacji i informacji znalezionych w internecie podejrzewałem, że przyczyną może być konwerter. Objawy, które zauważyłem:
• Przy lekkim przyspieszaniu (na biegach 1–4) obroty dochodzą do 2000 rpm i utrzymują się na tym poziomie. Dopiero na 5. i 6. biegu widać zmianę, choć słychać, że skrzynia próbuje zmieniać biegi. Czasem także wydaje się, że obroty lub praca silnika falują, choć na obrotomierzu tego nie widać. Interpretuję to jako próbę zmiany biegu i działanie sprzęgła.
• Po odpuszczeniu gazu obroty od razu spadają poniżej 1000 rpm (jak przy wrzuceniu na luz), a po ponownym dotknięciu gazu wracają na właściwy poziom.
• Przy zwolnieniu i ponownym dodaniu gazu pojawia się chwilowe opóźnienie, a czasem obroty najpierw rosną, zanim skrzynia zareaguje.
Wszystkie te objawy występują wyłącznie na początku jazdy (ok. 2 minuty po odpaleniu) i tylko na trybie “D”. W trybie “S” oraz przy zmianie biegów łopatkami problem nie występuje. Jedynie pierwszy punkt zdarza się także później, ale tylko przy mocniejszym wciśnięciu gazu (~70%). Przy pełnym gazie działa normalnie.
Mechanik nie jest w stanie jednoznacznie określić przyczyny, a firma zajmująca się regeneracją konwerterów stwierdziła, że te objawy nie wskazują na jego awarię. Wydaje mi się to jednak nienormalne – z tego, co pamiętam, kiedyś nie widziałem czegoś takiego. Zainteresowałem się tym tematem, ponieważ obawiam się, żeby przez to nie doszło do uszkodzenia czegoś innego.
Jeśli to skrzynia, to czy lepiej szukać drugiej na wymianę, czy próbować naprawiać? Otwieranie skrzyni i konwertera może okazać się kosztowne, a na razie nie chciałbym inwestować w to większych pieniędzy.
Około rok temu miałem już problem ze skrzynią, konkretnie z wstecznym biegiem: link do tematu. Wtedy również został wymieniony olej w skrzyni.
Z góry dziękuję za pomoc i wszelkie sugestie.