Skocz do zawartości

Czy w automatach jest i sterownik i komputer ?


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam, chodzi o BMW E34 525TDS automat z 91 roku , ale pewnie innych modeli tez to sie tyczy,

w mojej beemce jest komputer, jest komputer silnika i jest tez komputer skrzyni, i teraz pytanie czy komputer skrzyni czy to jest to samo co sterownik skrzyni ? czy tez sterownik skrzyni to jest cos innego ?

I gdzie te elementy sa umiejscowione w samochodzie ? ( czy sterownik skrzyni jest wewnatrz skrzyni a komputer na zewnatrz, czy jest tylko sterownik w skrzyni i nic wiecej )

 

Wedlug mojej teori sygnaly takie jak np. wartosc obrotow silnika jest zbierany poprzez jakis czujnik z walu korbowego lub innego mechanicznego urzadzenia (nie wiem dokladnie ale to jest nie istotne w tym momencie), jezeli ten czujnik ma juz zmierzona wartosc to wysyla ja do komputera samochodu, nastepnie komputer samochodu wysyla dane do komputera skrzyni a ten je przetwarza i wysyla je do sterownika skrzyni, ktory na podstawie danych wzbudza jakies elektrozawor czy inne urzadzenie do pracy w wyniku czego np. nastepuje przelaczenie biegu na nizszy czy wyzszy, czy dobrze mysle czy jest to innaczej ?

 

dzieki za info,

pozdrawiam

Opublikowano
Witam, chodzi o BMW E34 525TDS automat z 91 roku , ale pewnie innych modeli tez to sie tyczy,

w mojej beemce jest komputer, jest komputer silnika i jest tez komputer skrzyni, i teraz pytanie czy komputer skrzyni czy to jest to samo co sterownik skrzyni ? czy tez sterownik skrzyni to jest cos innego ?

I gdzie te elementy sa umiejscowione w samochodzie ? ( czy sterownik skrzyni jest wewnatrz skrzyni a komputer na zewnatrz, czy jest tylko sterownik w skrzyni i nic wiecej )

 

Wedlug mojej teori sygnaly takie jak np. wartosc obrotow silnika jest zbierany poprzez jakis czujnik z walu korbowego lub innego mechanicznego urzadzenia (nie wiem dokladnie ale to jest nie istotne w tym momencie), jezeli ten czujnik ma juz zmierzona wartosc to wysyla ja do komputera samochodu, nastepnie komputer samochodu wysyla dane do komputera skrzyni a ten je przetwarza i wysyla je do sterownika

 

skrzyni, ktory na podstawie danych wzbudza jakies elektrozawor czy inne urzadzenie do pracy w wyniku czego np. nastepuje przelaczenie biegu na nizszy czy wyzszy, czy dobrze mysle czy jest to innaczej ?

 

dzieki za info,

pozdrawiam

 

 

Sa dwa zasadnicze komponenty - "komputer" automatycznej skrzyni

czyli modul EGS (Elektronisches Getriebe Steuerung) odpowiedzialny

za cala logike przelaczania biegow, adaptacje, tryby zimowe, sportowe,

ekonomiczne i co tam jeszcze.

 

Jest to zewnetrzny modul podlaczony za pomoca wtyku i wiazki

przewodow do sterownika na skrzyni (o tym za chwile) oraz

ECU czyli komputera silnika - komunikuje sie on z ECU dwukierunkowo,

w jedna tak jak slusznie napisales plyna sygnaly o predkosci obrotowej

walu korbowego, predkosci samochodu, oraz polozenia pedalow przyspieszenia, hamulca oraz styku kickdown, a w druga skrzynia

wysyla do sterownika silnika informacje o np. opoznieniu kata

wyprzedzenia zaplonu czy przymknieciu przepustnicy (w niektorych

wykonaniach, nie wiem jak jest konkretnie u Ciebie).

 

Na samej skrzyni zamontowany jest zas zespol sterujacy ktory sklada

sie z szeregu zaworow elektromagnetycznych, regulatorow cisnienia

oraz paru niezbednych elementow elektronicznych. Nie ma tu

jednak zadnej wyrafinowanej "logiki" sa to raczej elektromechaniczne

elementy wykonawcze oraz kilka czujnikow.

Punto75>BravoGT>MB260E>MBC280>*PuntoHLX>MBC320>MBE50AMG>VectraC>BMW528 . it's nice to be important but it's more important to be nice

>>> psychop's lab mike.xray.pl

Opublikowano

ok dzieki bardzo za wypowiedz, pytam o to dlatego poniewaz u mnie gdzies zanika sygnal, mianowicie jest tak:

 

samochod stoi zimny, odpalam go, automat przelancza biegi normalnie, jak sie nagrzeje po ok 20 - 30 minutach jazdy to fiksuje i nie chce przelaczyc z 1 na wyzszy bieg, analiza komputerem podlaczonym wykazala ze skrzynia nie dostaje informacji lub dostaje falszywe o predkosci obrotowej silnika, i teraz jak badalem samochod to komputer samochodu dostaje poprawne informacje o obrotach silnika caly czas, nawet po nagrzaniu, tylko teraz nie wiadomo gdzie te informacje gina, czy

 

- komputer samochodu po nagrzaniu wysyla juz zle informacje do komputera skrzyni lub wcale ich nie wysyla

- komputer skrzyni po nagrzaniu zle odbiera informacje od komputera samochodu lub wcale ich nie odbiera

- komputer skrzyni po nagrzaniu zle wysyla informacje do skrzyni lub wcale ich nie wysyla

- skrzynia zle odbiera informacje od komputera skrzyni lub wcale ich nie odbiera

 

zastanawiam sie gdzie najpredzej uderzyc w ktory punkt, zakladam ze informacja sie nie gubi na kablach ani wtyczkach gdyz jezeli np. kabel by byl lekko przerwany to bledy by sie zalaczaly w roznych przypadkach a u mnie za kazdym razem jest tak samo, ze jak sie nagrzeje po ok. 20 minutach to juz ta informacja sie gubi lub jest blednie przekazywana

 

aha na diagnozie jeszcze sie dowiedzialem ze sygnal ten idzie przez jakis pin 43 (sygnał obrotów) { 43 - sygnał obrotów silnika nieprawidłowy}

i jakis pin 14-, 42+ na sterowniku tak mam zapisane na kartecce na tzw. SG, tedy chyba informacja przychodzi, jeszcze tego nie rozszyfrowalem;) , przydala by sie jakas praca magisterska o skrzyniach automatycznych, heh,

Opublikowano

Numerek niekoniecznie musi oznaczac jakis pin sygnal czy cos w tym

rodzaju. Przyszlo mi do glowy jeszcze jedno - wewnatrz skrzyni

zdaje sie tez jest czujnik predkosci obrotowej walka podawczego,

moze on jest uszkodzony. Skrzynia sie nagrzewa, i czujnik zaczyna

swirowac?

 

Aha sterownik AGS powinien byc gdzies obok komputera silnika

Punto75>BravoGT>MB260E>MBC280>*PuntoHLX>MBC320>MBE50AMG>VectraC>BMW528 . it's nice to be important but it's more important to be nice

>>> psychop's lab mike.xray.pl

Opublikowano

dokładnie to cos takiego wykazał komputer:

 

- Fehler in der DME gespeichert

- Motordrehzahlfuehler oder Zuleitungen zur DME defekt.

- Falscher Abtand zwischen Motordrehzahfuehler und Inkrementenrad.

 

Ersatzfuntion:

- mechanischer Not lauf

- Maximaldruck

- Stoeranzeige ein

 

Fehler wurde als 2. Fehler erfasst.

keine oder falsche Drehzahlinformation

 

zarejestrowany przy 1248obrotow/min

przy nacisku pedału gazu 29%

 

błąd 43 - sygnał obrotów silnika nieprawidłowy (sygnał wychodzi z 43 pinu)

Motordrehzahlsignal (tol-Signal PIN 43 am SG)

 

błąd 42 - Abtriebsdrehzahlgeber n-ab Festbremsolrehzahl - ueberwachung (PIN 14-, 42+ am SG)

 

Fehler wurde als 1.

Fehler erfast

keine oder falsche Drehzahlinformation

 

Assuge zur Zeit nich gesichert da die Pruefbedingung mementan nich erfuellt ist.

Fehler sporadisch:

Fehler 2 mal aufgetreten.

Motordrehzal 2720/min

Getriebenebersetzung 1 Gong

Moegliche Fehlerursachen:

- Leitung vom jeweiligen Dreh-zahlfuehler zum EGS - SG defekt.

- Drehzahlfuehler defekt

- mechanischer Defekt im Getriebe

- Abschirmung der Leitung defekt

 

Fehlersuche:

- Universaladapter (88-Pol) nur an AG-Kabelbaum nicht an EGS-SG anschliessen.

Widerstand der Drehzahlfuehler pruefen

- Statusabfragen (2) anwaehlen:

Drehzahlsignale bei angehobenen Fahrzeug pruefen

Opublikowano
moze cos z tym czujnikiem co piszesz, musze sie dowiedziec cos wiecej na jego temat

 

We wszystkich komunikatach pojawia sie blad wskazujacy

na uszkodzenie samego czujnika lub wiazki z przewodami czujnika

do EGS (Elektronisches Getriebe Steuerung). SG to to samo

czyli Steuergerat, modul, komputer, sterownik.

 

Czyli jednak jest osobny czujnik. Teraz tylko kwestia gdzie on

sie znajduje - albo w samej skrzyni, albo gdzies na zewnatrz.

Trzeba by na schemacie popatrzec (nie mam:(

Punto75>BravoGT>MB260E>MBC280>*PuntoHLX>MBC320>MBE50AMG>VectraC>BMW528 . it's nice to be important but it's more important to be nice

>>> psychop's lab mike.xray.pl

Opublikowano

hey przeczytalem to wszystko i teraz jezeli dobrze rozumiem to to jest tak ze:

 

- informacje sa zbierane przez jakis czujnik o obrotach silnika ida do komputera silnika a z niego do komputera skrzyni oraz jest takze czujnik, ktory jest umieszczony w skrzyni i on tez zbiera informacje o predkosci obrotowej wału skrzyni biegow i wysyla do komputera skrzyni i tak by to wygladalo ? A nastepnie wszystkie zebrane informacje w komputerze skrzynia sa przetwarzane i na ich podstawie jest wysylana informacja do sterownika skrzyni o np. otwarciu jakiegos elektrozaworu, dobrze mysle ?

 

taka droga rozumujac znalazlem cos takiego:

 

http://www.hondapl.org/technika/automat/automat.html

 

i tam masz taki obraze rys.2 i jest ladnie opisane i to jest dla takiej skrzyni jak ja mam lub bardzo podobnej, i tam jest element opisany

8. czujnik prędkości obrotowej wału skrzyni biegów i to by wynikało na to ze on jest walniety ? bo komputer skrzyni raczej wysyla dobrze informacje do sterownika skrzyni do momentu gdy sam uzyskuje dobre inforamcje, dobrze rozumuje ?

Opublikowano
czujnik predkosci obrotowej skrzyni jest z tylu skrzyni, dokladnie nad walem, mocowany od gory, drugi czujnik jest pod rozrusznikiem, ten czujnik ma regulowane polozenie. widzialem tez podobna usterka i okazalo sie ze kolo zam. jest pekniete i czujnik zbieral falszywe dane, poniewaz po rozgrzaniu zmieniala sie odleglosc pomiaru.
Opublikowano
ok musze cos wiecej poczytac o tym kole zamachowym, a czy sa jeszcze jakies inne objawy tego kola zamachowego jak jest popsute ? i jak je sprawdzic ?
Opublikowano
wtedy nie bylo zadnych objawow, na kompie wyskakiwalo mi ze jest blad odczytu, po drugim nowym czujniku , wyjalem skrzynie. ale to jest bardzo rzadka usterka.
Opublikowano

ale wiesz co Ci powiem u mnie samochod byl bity i to dosc ostro wiec moglo kiedys peknac to kolo podczas uderzenie, po drugie podczas odapalania jak bylem na kanala to tak troche metalicznie "cherchaczał" w miejscu wlasnie tam gdzie jest kolo zamachowe i tak nie odpala po 1 sek tylko po 3 sekundach,

 

ale to wiesz, rozne rzeczy juz slyszalem i rozne szlo przyblizycz do moich a potem okazywalo sie ze jednak sie mylilem, ale juz jestem co raz blizej ;)

Opublikowano
czujnik predkosci obrotowej skrzyni jest z tylu skrzyni, dokladnie nad walem, mocowany od gory, drugi czujnik jest pod rozrusznikiem, ten czujnik ma regulowane polozenie. widzialem tez podobna usterka i okazalo sie ze kolo zam. jest pekniete i czujnik zbieral falszywe dane, poniewaz po rozgrzaniu zmieniala sie odleglosc pomiaru.

 

Hej i to by mialo sens - z tego co kolega opisuje to cos w tym rodzaju

powinno byc wlasnie przyczyna

Punto75>BravoGT>MB260E>MBC280>*PuntoHLX>MBC320>MBE50AMG>VectraC>BMW528 . it's nice to be important but it's more important to be nice

>>> psychop's lab mike.xray.pl

Opublikowano

ale teraz takie pytanko, bo jezeli czujnik ten od obrotow by wysylal zle informacje jak sie nagrzeje, to obroty na obrotomierzu powinny mi fiksowac po nagrzaniu sie ? bo z tego czujniki idzie tez linka na obrotomierz, czy nie ?

a moze mi fiksuje ale tak w malutkim zakresie tylko ze ja tego nie widze ? pozdrawiam

Opublikowano
ale teraz takie pytanko, bo jezeli czujnik ten od obrotow by wysylal zle informacje jak sie nagrzeje, to obroty na obrotomierzu powinny mi fiksowac po nagrzaniu sie ? bo z tego czujniki idzie tez linka na obrotomierz, czy nie ?

a moze mi fiksuje ale tak w malutkim zakresie tylko ze ja tego nie widze ? pozdrawiam

 

Jak sadze jest to zupelnie osobny czujnik od tego ktory bada obroty

walu korbowego na silniku.

Punto75>BravoGT>MB260E>MBC280>*PuntoHLX>MBC320>MBE50AMG>VectraC>BMW528 . it's nice to be important but it's more important to be nice

>>> psychop's lab mike.xray.pl

Opublikowano

aha a ten czujnik ktory mnie interesuje to jest w okolicach rozrusznika i kola zamachowego ? gdzies pod rozrusznikiem tak ? i ten drugi to ten umieszczony juz w skrzyni tam blisko tych elektrozaworkow ?

czyli te 2 czujniki bym musial zbadac, a masz moze jakis pomysl jak je zbadac ? jak wymusic na nich jakis sygnal i czekac na odpowiedz innego sygnału ? a moze jakas rezystancje czy jak?

pozdrawiam

Opublikowano
odstawilem samochod do servisu boscha na tydzien, zobaczymy co bedzie, w kazdym badz razie gosciu mowil ze z tym kolem zamachowym to takie przypadki dotycza benzyn

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się

Komentowanie zawartości tej strony możliwe jest po zalogowaniu



Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.