Skocz do zawartości

[E46 330D M57N] Świece żarowe, wymiana na spokojnie


speed_maniac

Rekomendowane odpowiedzi

Hej


Ostatnio wyszło, że mam padniętą jedną świecę żarową.

Jest to pokłosie tego, że przy wstępnym odgruzowywaniu auta mechanik proszony o profilaktyczną wymianę sześciu, wymienił tylko jedną sztukę.


Chciałbym na spokojnie zdjąć plastik, dolot i co tam jeszcze trzeba a potem na spokojnie wymienić wszystkie sześć sztuk.

W związku z tym mam kilka pytań.

Byłbym wdzięczny za info od osób, które szarpały się z tym tematem:

1. Jakie świece kupić: Bosch, NGK, Baru, Meyle? Chodzi o to żeby nie były odlane z szajsu oraz żeby działały jak najdłużej. Cena jest drugorzędna, bo roboty z tym jest od cholery i szkoda miotać się co 2 lata.

2. Czy pod kolektor dolotowy potrzebuję jakiejś uszczelki w M57N 204 kuce?

3. Śruby trzymające kolektor dać te same czy kupić nowe?

4. Polecacie jakiś konkretny klucz/nasadkę 1/2" do świec?

5. Zamówiłem odrdzewiacz Liqui Moly w aerozolu

6. Zakładam że ten proces może trwać po godzinie na świecę albo lepiej.

7. Oglądałem na yt to i owo o świecach żarowych, ale wolę dopytać


Założenia wstępne:

- Zdjęcie gratów dopóki silnik jest jeszcze letni, nie zimny

- Zatkanie kanałów wlotowych powietrza, żeby nie naleciało syfu

- Oczyszczenie okolic świec żarowych z potencjalnego syfu

- Spryskanie odrdzewiaczem

- Delikatne odkręcanie, ponowne spryskanie odrdzewiaczem i delikatne dokręcanie

- Powtarzanie tego kroku do momentu uzyskania względnej ruchomości świecy na gwincie

- Za narzędzie posłuży nasadka w kształcie litery T, którą można złapać po obu stronach, żeby nie przykładać siły pod kątem jak przy użyciu grzechotki

- Po wykręceniu świec przydałoby się wyssać potencjalny syf/pozostałości z otworów odkurzaczem

- Przy wkręcaniu nowych świec na gwinty powinienem dać jakiś smar miedziany lub coś podobnego?

- Jaki moment obrotowy będzie najbezpieczniejszy, żeby nie przesadzić z dokręcaniem? Czytałem o 15-20Nm

- Możecie polecić jakiś zestaw naprawczy lub ew. elementy typu wiertło, gwintownik itp. luzem? Widzę zestawy w zakresie cenowym 230-1600 zł...



Oczywiście, znany jest mi element ryzyka typu urwane kawałki świec itp. Jeśli coś nie pójdzie, to wiertło, gwintownik i wykręcanie awaryjne lub laweta i mechanik...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

1. Tylko beru (oryginał).

2. Są uszczelki, jak Twoje będą w słabym stanie to victor reinz lub elring.

3. Śrub nie wynienia się Moment dokręcania 12 NM, nakrętki 15 NM.

4. 1/2? Nie wiem czy wyczujesz coś przy takim grzmocie jak będzie coś się działo, 1/4 i do dzieła.

5. Zanim zalejesz to przedmuchaj, bo syf później wpłynie do cylindrów. Grunt to odkręcanie na maksymalnie ciepłym silniku.

6. Pierwszy raz załóż sobie 3-4 h spokojnie.

7. Moment dokręcania świec 15 NM - silnik już ma być chłodny.

Mój czarnuch

Drugi czarnuch-540i

E32 740IL

Kupię do e46 sedan przedlift:

- maskę cosmosschwarz 303

- osłonę dźwigni automat 51167059413 ("-" do przodu)

- listwę spryskiwaczy mgłowych polift (303 cosmosschwarz)

Najlepiej Dolny Śląsk, tel. 782-784-200.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

@maniek21112

 

Dzięki za cenne wskazówki.

 

Wyrwaliśmy chwasta, wspólnie z Ziomem mechanikiem.

Dwie sztuki były bardzo oporne ale po godzinie kręcenia w tę i z powrotem obie wyszły. Kolejna stawiała leciutki opór, trzy pozostałe wyszły gładziutko.

Docelowo, wszystkie świece wyszły z żarnikami oraz z gwintami w całości.

 

Sterownik też jest już wymieniony, okazało się że poprzednicy zamontowali zamiennik Huco/Hitachi.

 

Na tą zabawę warto przeznaczyć 4-5 godzin, ponieważ poza samym wykręcaniem świec na spokojnie:

  • trzeba wyrwać sporo plastików
  • wtyków do odpięcia/wpięcia też jest sporo
  • trzeba też przeczyścić kolektor dolotowy przed założeniem nowych uszczelek

 

Zaskoczył mnie bardzo upierdliwy dostęp (od góry) do kontrolera świec. Do tego sam kontroler siedzi praktycznie na bloku silnika, co na pewno nie wydłuża czasu jego eksploatacji... Perfidny design skutkujący smażeniem elektroniki.

 

Warto też wymienić ten pojedynczy przewód z okrągłą wtyczką, który idzie z dołu auta do kontrolera świec. Oryginał kosztuje nieco ponad stówę cebulionów.

Tego przewodu nie wymieni się od góry, potrzebne jest dojście od dołu.

 

Pasty BERU lub LIQUI MOLY do świec są dostępne na necie. Warto posmarować tym gwint oraz powierzchnię styczną w nowych świecach, przed montażem.

 

Oryginalny naprawiony zgodnie ze sztuką kontroler świec do M57 można znaleźć na aukcjach.

Nówka z salonu kosztuje 1100 zł.

 

 

Edytowane przez speed_maniac
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
  • Zasłużeni forumowicze

Dwie małe uwagi, silnik m57 nie ma sterownika świec, Twój ma oznaczenie m57n. Przewód zasilający sterownik spokojnie wymienia się od góry, szczerze to nie wiem jaki miałby być z tym problem.

Mój czarnuch

Drugi czarnuch-540i

E32 740IL

Kupię do e46 sedan przedlift:

- maskę cosmosschwarz 303

- osłonę dźwigni automat 51167059413 ("-" do przodu)

- listwę spryskiwaczy mgłowych polift (303 cosmosschwarz)

Najlepiej Dolny Śląsk, tel. 782-784-200.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@maniek21112

 

Pisząc o M57 miałem na myśli rodzinę silników. Nie mam szczegółowej wiedzy w których występuje ów sterownik, wiem tylko że w M57N jest.

 

Jeśli chodzi o kabel połączeniowy, może trzeba mieć mniejsze dłonie żeby tam sięgnąć a może pokonała nas noc...?

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Ciężko mi powiedzieć w czym mógł być problem, ale najważniejsze, że udało się wymienić.

Mój czarnuch

Drugi czarnuch-540i

E32 740IL

Kupię do e46 sedan przedlift:

- maskę cosmosschwarz 303

- osłonę dźwigni automat 51167059413 ("-" do przodu)

- listwę spryskiwaczy mgłowych polift (303 cosmosschwarz)

Najlepiej Dolny Śląsk, tel. 782-784-200.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.