Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Cześć wszystkim!

 

Troszkę poczytałem to forum, widzę, że nie brakuje tu fachowców i entuzjastów tej marki, w związku z tym zwracam się z prośbą o radę.

 

Moja F30tka (328i xdrive) z czerwca 2013 roku, bezwypadkowa, po przejechaniu 44 tysięcy km wywaliła błąd "System bezpieczeństwa pasażera biernego" skutkującego komunikatem na głównym wyświetlaczu (wrzucę później zdjęcie) i zapaloną czerwoną kontrolką poduszki powietrznej.

 

Auto było dosłownie miesiąc po upływie okresu gwarancji, dotychczas serwisowane (choć to za duże słowo, nic nie było w niej robione poza przeglądem, wymianą płynów i klocków) w ASO, pierwsze co zrobiłem, to umówiłem je na diagnostykę w ASO. W ASO stwierdzili (chociaż z perspektywy czasu sam już nie wiem czy to prawda), że winna była wypięta wtyczka od napinacza pasa bezpieczeństwa pasażera. Wtyczkę wpięli, błąd skasowali, samochód wydali.

 

Następnego dnia z samego rana auto wyrzuca ten sam błąd, kolejna wizyta w ASO - po diagnostyce wyszło, że w jednym momencie napinacz pasa bezpieczeństwa dostał mniejsze napięcie, wzrosła rezystancja i komputer wyrzucił błąd. Sprawdzili napięcia, wyszło na to, że w tym momencie wszystko jest ok, błąd skasowali, auto wydali. Po wyjeździe z ASO (gdzie wcześniej auto stało na parkingu ponad 3 godziny), po dwóch kilometrach trasy komputer zasygnalizował ten sam błąd - system bezpieczeństwa pasażera biernego. Kolejna wizyta w ASO - odpięli jeszcze raz wtyczkę od napinacza, poprawili styki, zabezpieczyli je, wpięli, błąd skasowali, auto wydali teoretycznie sprawne.

 

Sytuacja powtarza się po raz kolejny - auto stało na parkingu ponad 3 godziny, po przejechaniu kilku kilometrów komputer pokazuje ten sam błąd - tym razem diagnoza ASO to wadliwy napinacz pasa bezpieczeństwa - po przebadaniu napinacz wykazywał rezystancję na poziomie 1 oma, gdzie normą powinna być rezystancja pomiędzy 1,5 a 5,5 oma. Napinacz został wymieniony - nowy wykazuje prawidłową rezystancję. Niestety wymiana usterki nie usunęła, co więcej - błędu nie da się wykasować. W ASO poinformowali mnie, że ostatnim etapem na "ścieżce diagnostycznej" jest wymiana sterownika poduszki powietrznej, który najwidoczniej jest uszkodzony, bo z jakiegoś powodu daje za niskie napięcie dla napinacza.

 

Z uwagi na to, że wymiana sterownika poduszki w ASO to wydatek rzędu 2 tysięcy, doradzili mi by poszukać kogoś, kto by się podjął naprawy tego sterownika. Skontaktowałem się z podobno najlepszym zewnętrznym serwisem w okolicach Krakowa - AOH w Krzywaczce, gdzie dostałem trzy propozycje:

1) naprawa sterownika, w zależności od stopnia skomplikowania naprawy - w cenie pomiędzy 350 a 650 zł - z tym, że serwis nie udziela żadnej gwarancji na wykonaną usługę ;)

2) zakup i montaż nowego sterownika - w cenie o 400 zł wyższej niż w ASO :lol:

3) zakup używanego sterownika i montaż za łączną sumę około 750 zł.

Pan z tego serwisu stwierdził, że on, jako doświadczony, często dostaje samochody serwisowane wcześniej w ASO i zdarza mu się znaleźć zupełnie inną przyczynę usterki niż ta, którą wskazało ASO. Dodał, że skoro ASO jest pewne, że to sterownik jest wadliwy - no to na moje ryzyko może to naprawiać... ale oczywiście bez gwarancji, że wyjadę sprawnym autem ;) Zaproponował więc, że za 350 zł może mi zrobić własną diagnostykę i wtedy będziemy pewni, co tak naprawdę się zepsuło. (ja nie wiem skąd on bierze te ceny).

 

Stąd moja prośba Panowie - czy ktoś z Was spotkał się z podobnym problemem? Zarówno ASO, jak i Pan z AOH twierdzą, że nigdy wcześniej czegoś podobnego nie widzieli ;)

Ewentualnie, czy ktoś mógłby się wypowiedzieć, która opcja naprawy będzie najbezpieczniejsza bez nadmiernego obciążania portfela?

Opublikowano

Nie słyszałem o występowaniu tego błędu w f30, ale w poprzedniej generacji pojawiał się dosyć często. Na forum e90 znajdziesz więcej informacji.

Przyczyn błędu może być sporo (uszkodzona wiązka kabli pod siedzeniem, mata siedzenia, złącze napinacza), a w aso nie zawsze chce im się dokładnie szukać. Być może warto zacząć od odpowiedniego zdiagnozowania przyczyny usterki.

2009-2013 E46 330iA; 2013-2014 E91 318dA; 2014-2016 F34 320dA; 2016-2019 F34 330xdA; 2018-2020 G30 540xiA

2020-2023 F98 X4M; 2022-2026 G08 iX3

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Jeżeli ktoś jest zainteresowany - dalszy rozwój wydarzeń:

 

Za radą @ras_f34 udałem się do AOH w Krzywaczce na umówioną diagnozę usterki. Jakie było moje zdziwienie, gdy okazało się, że winny wszystkiemu był jeden mały kabelek (z tego, co zrozumiałem - podczas poprzednich wizyt w ASO, któryś ze "specjalistów" próbował na siłę wcisnąć przewód z dużym pinem w nieodpowiednie gniazdo w kostce pod siedzeniem pasażera, o mało co nie doprowadzając do całkowitego uszkodzenia kostki). Panowie z AOH wymienili zmaltretowany pin, wpięli wszystko w odpowiednie miejsca, skasowali błąd. Potem przeprowadzili testy diagnostyczne pozostałych elementów układu sterowanego przez sterownik poduszki - napinacz, zwijacz, wiązka przewodów, tunel, sterownik) - nie stwierdzając przy tym żadnych usterek. Auto zostało przetestowane w trasie przez Pana Janusza, według licznika auto przejechało prawie 60 km - w różnych odstępach czasu pierwszego dnia po naprawie oraz rano następnego dnia. Efekt - zero błędów.

 

Przykro stwierdzić, że autoryzowany serwis w obliczu prozaicznej usterki, którą sam wywołał, zupełnie sobie nie daje rady. Niestety, prawdopodobnie zupełnie niepotrzebnie poniosłem koszt wymiany, jak się teraz okazuje, sprawnego napinacza pasa bezpieczeństwa.

 

Rada dla wszystkich - zanim coś wymienicie w ASO (nawet jeśli dają bardzo korzystną cenę), sprawdźcie auto w innym, "niezrzeszonym" serwisie ;)

Opublikowano
Dobrze, ze auto zostalo sprawdzone i nie kupowales nowego sterownika poduszki. Uniknales niepotrzebnych kosztow, ktore razem z montazem pewnie przekroczylyby 1000 zl

2009-2013 E46 330iA; 2013-2014 E91 318dA; 2014-2016 F34 320dA; 2016-2019 F34 330xdA; 2018-2020 G30 540xiA

2020-2023 F98 X4M; 2022-2026 G08 iX3

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się

Komentowanie zawartości tej strony możliwe jest po zalogowaniu



Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.