Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam!

 

Chciałem w tym temacie podzielić się moim sposobem na podłączenie tempomatu w moim e36 z 1996r.

Przed montażem szukałem w internecie jakichkolwiek informacji na temat podłączenia tempomatu. Jednak z mizernym skutkiem.

Już byłem w trakcie kupna oryginalnego tempomatu od e36, lecz znalazłem info, że to się nie uda. I tylko możliwość jest uruchomienia tego z instalacją od e39. Tak więc wziąłem się za studiowanie schematów i następnie szukanie części.

 

Moje auto jest z 12.1996r. benzyna 6r ze skrzynią manualną oraz ASC. Jednak sądzę, że w innych autach nie powinno byc problemu.

 

Pierwsza rzecz którą musimy posiadać to kierownica, którą musimy wziąć z e39/e38

Są trzy typy kierownic.

1. od 12/95 do 09/96 kierownica jest połączona z dodatkowym modułem MFL:

http://desmond.imageshack.us/Himg849/scaled.php?server=849&filename=mfl.jpg&res=medium

 

2. od 09/96 do 03/99 moduł ten jest zintegrowany z kierownicą. Nie są potrzebne dodatkowe moduły. Nie mniej jednak w tym okresie był jeszcze jeden mały szczegół.

a) od 09/96 do 09/97 przycisk włączania tempomatu znajdował się w desce rozdzielczej. Na kierownicy był przycisk z literką O do wyłączania tempomatu.

http://desmond.imageshack.us/Himg43/scaled.php?server=43&filename=przycisktemp.jpg&res=medium

http://img191.imageshack.us/img191/5467/93903137.jpg

 

b)od 09/97 do 03/99 przycisk do włączania i wyłączania tempomatu znajdował się już na kierownicy I/O

 

http://img190.imageshack.us/img190/5497/12505799.jpg

 

3. od 03/99 były kierownice z poduszka dwunabojową, które nie pasują do e36 z powodu braku taśmy.

 

Najlepiej zaopatrzyć się w kierownicę z punktu 2. b) ponieważ nie będziemy musieli zakładać dodatkowego modułu i dodatkowego przycisku do włączania tempomatu.

 

Drugą ważną częścią jest moduł sterowania tempomatu. Występowały dwa różne moduły.

 

1. od 09/96 do 09/97 moduł ten był jeśli jest osobny przycisk(ten w desce rozdzielczej) do włączenia tempomatu

2. od 09/97 do 03/99 moduł dla kierownic z przyciskiem I/O(włączanie i wyłączania tempomatu) na kierownicy

 

Moduł z drugiego punktu jest najlepszym rozwiązaniem. Warunkiem jest posiadanie odpowiedniej kierownicy w/w.

Numer tego modułu to: 8 375 497

 

Trzecia część to silniczek tempomatu.

Występowały dwa rodzaje.

Oryginalnie występujący w e36 z okrągłą wtyczką:

http://desmond.imageshack.us/Himg856/scaled.php?server=856&filename=silniczeke36.jpg&res=medium

 

Drugi z e39/e38 z owalną wtyczką:

http://desmond.imageshack.us/Himg684/scaled.php?server=684&filename=silniczeke39.jpg&res=medium

 

numer tego silniczka to: 8 369 027.

 

Kupiłem ten drugi, gdyż miałem pewność, że będzie on działał wraz z modułem. Pewnie ten z okrągłą wtyczka też będzie działał, ale trzeba by przeanalizować schematy i sprawdzić podłączenie.

Kupując silniczek najlepiej zakupić wraz z linką do podłączenia w przepustnicy.

Ważne jest również aby nasza przepustnica miała możliwość podłączenia dwóch linek. Jedna od pedału gazu i druga od tempomatu.

http://img198.imageshack.us/img198/4977/przepustnicai.jpg

 

Potrzebujemy również czujnik sprzęgła. Można go pominąć, ale żeby było to porządnie zrobione również powinniśmy się w niego wyposażyć. To jest dla naszego bezpieczeństwa!! Numer:61318360421

Można znaleźć niedrogo zamiennik.

Uchwyt linki tempomatu, który przykręcamy do kielicha:65718353068

http://desmond.imageshack.us/Himg40/scaled.php?server=40&filename=uchwyte.jpg&res=medium

 

To już wszystkie części, które nam są potrzebne. Ja Wszystko to kupiłem z anglika e39 z 1998r. Z czego miałem pewność, że wszystkie części, które potrzebuję będą dobre. Sprzedający wyciągnął mi moduł, silniczek z linką, czujnik oraz kostki z kawałkami kabli. Dzięki czemu miałem możliwość łatwego podłączenia wszystkiego. Na allegro jest dużo modułów i silniczków lecz niestety nie ma kostek przez co później możemy mieć duży problem z podłączeniem. Dodatkowo mając kostki mamy możliwość szybkiego podłączenia dzięki kolorom kabli. Nie musimy szukać.

 

Teraz zabieramy się za układanie instalacji oraz podłączenie wszystkiego.

 

Do tego musimy porozbierać trochę auto. Ja miałem zdjętą deskę rozdzielczą dlatego poszło mi to trochę łatwiej.

Miejsce na moduł tempomatu znajduje się za schowkiem.

http://img39.imageshack.us/img39/6129/miejscetemp.jpg

 

Pasuje tam idealnie. Następnie montujemy silniczek tempomatu. Miejsce na silniczek znajduje się przy puszce filtra powietrza(widoczne na zdjęciu powyżej). jeśli mamy kompletny tempomat z e39/e38 musimy w ASO zaopatrzyć w uchwyt silniczka ponieważ z tych aut nie pasuje do e36. Koszt takiego uchwytu to ok 30-40zł. Jego numer: 65711387003

 

Teraz musimy pociągnąć instalację od silniczka tempomatu do modułu. Niestety nie mam zdjęć, ale postaram się opisać.

Ja prowadziłem instalację wzdłuż błotnika, następnie do puszki bezpieczników. Z niej do wewnątrz auta. W środku już

pod nagrzewnicą na drugą stronę do modułu. Trzeba się pomęczyć trochę, ale jest schludnie i kable idą wraz z inną wiązką.

 

zapożyczone od kolegi krauze55(mam nadzieje, że się nie gniewasz). Opisane położenie instalacji:

http://bmw3er.pl/viewtopic.php?t=17765

 

Założenia kierownicy nie będę opisywał gdyż było to opisywane w innych tematach.

 

Podłączenie kabli według schematu poniżej. Myślę, że widząc schemat każdy będzie już wiedział gdzie, który kabel podłączyć.

 

http://img849.imageshack.us/img849/5536/cruisea.jpg

 

problem z wyświetlaniem dlatego podaję link:

http://img849.imageshack.us/img849/5536/cruisea.jpg

 

1. Przy czujniku hamulca wpiąłem się w kable parę cm przed nim. Zasilanie tempomatu z kabla fioletowo/zółtego i sygnał hamowania z kabla niebiesko czerwonego. Zasilanie można również wziąć z puszki bezpieczników z bezpiecznika F46, ale ten kabel idzie do czujnika. Dlatego łatwiej było mi się podłączyć przy przełączniku.

 

2. PIN 5 modułu jest w przypadku auta ze skrzynią automatyczną. Działanie opisane na schemacie. Niestety nie jestem tego pewny gdyż mam auto z manualna skrzynią.

 

3. Podłączenie kontrolki informującej o włączonym tempomacie. Ja wykorzystałem kontrolkę wywróconego auta(występuje w cabrio) Był to PIN 10 kostki X16. Można również podpiąć się pod PIN 9 kostki X16 jest to kontrolka grzania świec żarowych. Jedynie takie jest rozwiązanie gdyż e36 nie posiada kontrolki tempomatu.

 

4. Podłączenie czujnika sprzęgła. Według mnie ważny element pod względem bezpieczeństwa. W momencie zmiany biegu rozłączy nam tempomat zamiast zwiększać obroty silnika. Aby tempomat był aktywny na tym pinie musimy mieć masę.

 

5. Podłączenie do osobnego przycisku włączenia tempomatu. Jeśli masz kierownice z przyciskiem I/O i moduł od 09/97 do 03/99 pozostawiasz ten PIN wolny

 

6. Pod ten PIN podłączamy sygnał z kierownicy multifunkcyjnej. Jest to kabel w kolorze czarnym.

 

7. Pod ten PIN należy podłączać EGS w przypadku skrzyni automatycznych. Jest on związany z programami (sport, zima). Dokładnie nie wiem, gdyż mam manualną skrzynie.

 

To by było wszystko w kwestii podłączenia tempomatu ze sterowaniem z kierownicy multifunkcyjnej.

Postaram się z czasem go uaktualnić o jakieś zdjęcia. Na tę chwilę to tyle :)

Każdy powinien sobie poradzić. Najgorsza rzecz to skompletowanie część. Później już idzie łatwo. Daję jeszcze link do filmiku jak działa to u mnie :)

 

http://www.youtube.com/watch?v=PlmO-IHs_r4

http://www.youtube.com/watch?v=T085BAcOnvU

 

Pozdrawiam

Piotr :)

  • 4 lata później...

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się

Komentowanie zawartości tej strony możliwe jest po zalogowaniu



Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.