Skocz do zawartości

kopcenie na czarno a wymiana świec żąrowych


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
Witam, od kilku miesięcy borykam się z problemem kopcenia na czarno przy wyprzedzaniu jak i na postoju po wciśnieciu gazu w podłogę. Auto było w serwisie bmw w krakowie, usterka nie została stwierdzona, korekty wtrysków w normie, turbina, przepływka i inne rzeczy w normie. Wczoraj odstawiłem do jeszcze jednego serwisu - próba przelewowa wyszła ok, żadnego odbiegu od normy, ponowna diagnoza komputerowa i dzisiaj dzwonią do mnie o oznajmiają że padniętych jest 5 świec żarowych i że te świece mogą być odpowiedzialne za to kopcenie. Dodam jeszcze że ostatnio zauważyłem przy odpalaniu że trzeba troszkę dłużęj potrzymać żeby zaskoczył silnik i odczuwalne jest lekkie bujanie (leciutkie), żądne wahania obrotów czy nierówna praca silnika nie występuję. Stąd pytanie czy świece żarowe rzeczywiście mogą być przyczyną kopcenia na czarno po wciśnieciu gazu w podłogę, dodam że chmura dymu jest dużaaa.

BMW-Banditen Motor Wagen


INSTRUKCJA E46

http://www.wupload.com/file/194077137/Instrukcja_BMW_E46_PL.pdf

Komunikaty kompa niem-angielsko-polskie

http://www.wupload.com/file/194069634/komuinikaty_bmw.txt



----------------------------------------------------------------------------------------------

Opublikowano

Ze świecami to jest tak, że może w początkowej fazie kiedy silnik nie jest dogrzany to i trochę zakopci mocniej ale nie sądzę aby świece żarowe były powodem kopcenia dużego kiedy silnik jest już zagrzany. Jeśli już to prędzej bym się zainteresował przepływomierzem lub zaworem EGR przy kolektorze ssącym. Może tą diagnozę Ci robili na zasadzie sprawdzenia błędów a z przepływką to jest tak, że nawet jak już źle mierzy to i tak błędu nie będzie bo fizycznie jest obecna i komp nie widzi błędu. Trzeba wtedy przy diagnozie zwrócić uwagę na wielkości mierzone i porównać z tymi właściwymi - wtedy widać czy i o ile przepływka przekłamuje. Zawór EGR jeśli ie domyka/otwiera się właściwie to też będzie mieszał. Również możesz także obejrzeć wszystkie ważne węże powietrzne: filtr - turbo, intercoolet - turbo, intercooler - kolektor ssący/EGR. Jeśli gdzieś jest nieszczelność to łapane na lewo powietrze też będzie zaburzało odpowiednią dawkę powietrzną i może wtedy kopcić.

Ale też ogólnie rzecz ujmując to należy pamiętać, że diesel ZAWSZE będzie trochę kopcił jak się go wkręci na wyzsze obroty jednak musi to być dymek taki półprzezroczysty. Jeśli taki właśnie jest to wszystko jest ok. Gorzej jeśli dym jest czarno-smolisty jak z Ikarusa MPK - wtedy to już znak, że coś się dzieje z mieszanką paliwową lub turbiną.

Pzdr.

Opublikowano

jak kopci na ciepłym silniku to nie świece

poszukaj czy nie masz luźnego węża od turbo lub pękniętego

a i paliwo z koparki daje taki efekt

Opublikowano
chodzi o to że to wszystko było już sprawdzane, w dwóch serwisach i nic nie wykryli, paliwo leje zawsze z bp lub shella, nigdy nie lałem żądnego "marketowego".

BMW-Banditen Motor Wagen


INSTRUKCJA E46

http://www.wupload.com/file/194077137/Instrukcja_BMW_E46_PL.pdf

Komunikaty kompa niem-angielsko-polskie

http://www.wupload.com/file/194069634/komuinikaty_bmw.txt



----------------------------------------------------------------------------------------------

Opublikowano
chodzi o to że to wszystko było już sprawdzane, w dwóch serwisach i nic nie wykryli, paliwo leje zawsze z bp lub shella, nigdy nie lałem żądnego "marketowego".

Kwestia jest taka - czy w temacie przepływki przyglądali się jej wartościom mierzonego powietrza w trakcie jazdy/obciążenia silnika czy tylko na postoju odczytali błędy? Na postoju to sobie można odpuścić diagnozę kompem bo praktycznie nic nie wyjdzie. Trzeba to zrobić w trakcie jazdy kiedy silnik jest pod obciążeniem. Może chociaż podmienili przepływkę na inną i na tej podstawie ją wykluczyli? Jeśli nie jesteś pewien czy to robili to spróbuj sam się z kimś zgadać i podmienić przepływkę na sprawdzenie albo zadzwoń jeszcze w te miejsca i zapytaj co dokładnie robili i w jaki sposób przeprowadzali diagnozę. Generalnie to jest wielkie prawdopodobieństwo, że w ASO tylko sczytali błędy i to było całe ich sprawdzanie. A jak już wcześniej pisałem - źle mierząca przepływka nie wywala błędów.

Pzdr.

Opublikowano

podam sposób sprawdzenia pracy turbiny i elektrozaworu sterującego jej pracą:

żeby sprawdzić pracę turbiny zrób następujący eksperyment ( b.prosty)-- na wolnych obrotach dzwignia sterowania geometrią turbiny jest wciągnięta do środka tej puszki podciśnieniowej na turbinie- turbina wtedy ma niskie doładowanie, w tym momencie zdejmij wężyk podciśnieniowy ( górny, czarny) z zaworu sterującego pracą turbiny( zawór ten jest w pobliżu turbiny, połączony z nią właśnie tym czarnym gumowym przewodem) i jeżeli z turbiną jest wszystko w porządku dzwignia sterująca geometrią turbiny powinna się maksymalnie wysunąć, co powoduje maksymalne doładowanie turbiny, zrób wtedy ( na odłączonym przewodzie i wysunientej dzwigni ) próbną jazdę, jeżeli auto dostanie kopa i przestanie kopcić, to oznacza to , że jest zła praca eletrozaworu sterow. turbiny (nie wolno długo jeżdzić z odpiętym przewodem, bo turbina wtedy przeładowue, co może być szkodliwe) .

Poczytaj także ten temat o przepływce:

http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=25&t=61186

a najlepiej skontaktuj się z kolegą Rogerem z nysy, on napewno Ci pomoże w tej sprawie. Oczywiście przepływkę należy tokże sprawdzać pod obciążeniem. pzdr

Opublikowano

Jeżeli wszystkie zmierzone parametry pracy były w porządku osobiście obstawiałbym EGR. Miałem podobny problem. Wszystko śmigało jak trzeba, a w czasie wyprzedzania robiłem zasłonę dymną za sobą. Nieraz było słychać podczas wkręcania na obroty (na postoju i w ruchu) delikatne "cykanie". Na komputerze żadnych błędów. Wymiana EGR rozwiązała problem. Dodam, że czyszczenie zaworu EGR jest mało miarodajne, na krótką metę. Jedyne słuszne rozwiązanie to wymiana. Ewentualnie niektórzy zaślepiają.

 

Oczywiście warto sprawdzić też turbo oraz przewody powietrzne jak koledzy wcześniej doradzali. No i kwestia świec - w Common Rail pełnią rolę nie tylko podgrzewaczy wstępnych, ale później dogrzewają w celu osiągnięcia lepszej kultury pracy, aż do momentu złapania odpowiedniej temperatury przez jednostkę. Brak dogrzewania (lub nie na wszystkie gary) może powodować lekko wyczuwalną nierówną pracę. Jeśli chodzi o kopcenie - nie ma żadnego związku (chyba, że tuż po odpaleniu po długim kręceniu rozrusznikiem).

Nie pozwól, aby strach przed porażką powstrzymał Cię przed wejściem do gry.
Opublikowano
i jeżeli z turbiną jest wszystko w porządku dzwignia sterująca geometrią turbiny powinna się maksymalnie wysunąć, co powoduje maksymalne doładowanie turbiny, zrób wtedy ( na odłączonym przewodzie i wysunientej dzwigni ) próbną jazdę, jeżeli auto dostanie kopa i przestanie kopcić, to oznacza to , że jest zła praca eletrozaworu sterow. turbiny (nie wolno długo jeżdzić z odpiętym przewodem, bo turbina wtedy przeładowue, co może być szkodliwe)

 

Coś ci się kolego pomieszało. Odpięty węzyk nie powoduje wysunięcia się cięgna, bo jest ono cofane przez spręzyne w gruszce turbinki. Schowane cięgno to minimalne doładowanie, więc odpięty wężyk to nieaktywne turbo do 3000rpm.

 

Kopcenie na czarno to znak, że silnik nie ma czym oddychać, albo jakiś czujnik go robi w balona ;) (przepływka)

Wiec masz do sprawdzenia cisnienie doładowania (nic o tym nie pisałeś) w zakresie od 1500rpm i przepływkę, którą najlepiej podmienić na sprawną o tym samym numerze OE.

Lejący wtrysk też daje kopcenie, ale nie tak obfite, ale jak widze, probe przelewową juz zrobili.

 

 

PS. Tak jak sobie mysle dalej, to nawet jakbyś miał niedoładowanie w jakimś zakresie, to komputer dostosuje dawkę paliwa dzięki przepływce, która stale nadzoruje ilość dostarczanego powietrza. Pamietam jak jakiś czas jezdzilem bez wpietego czujnika doładowania przy kolektorze, to nic nie kopcił pomimo, że wciskało w fotel dopiero od 3000rpm... Tak więc jeśli wtryski sprawne, to przepływka do wymiany.

Przy uszkodzonych świecach silnik puszcza bąka, ale tylko przy odpaleniu przy obecnych temperaturach, tylko że dym jest wówczas jasny.

 

Hej

Opublikowano
i jeżeli z turbiną jest wszystko w porządku dzwignia sterująca geometrią turbiny powinna się maksymalnie wysunąć, co powoduje maksymalne doładowanie turbiny, zrób wtedy ( na odłączonym przewodzie i wysunientej dzwigni ) próbną jazdę, jeżeli auto dostanie kopa i przestanie kopcić, to oznacza to , że jest zła praca eletrozaworu sterow. turbiny (nie wolno długo jeżdzić z odpiętym przewodem, bo turbina wtedy przeładowue, co może być szkodliwe)

 

Coś ci się kolego pomieszało. Odpięty węzyk nie powoduje wysunięcia się cięgna, bo jest ono cofane przez spręzyne w gruszce turbinki. Schowane cięgno to minimalne doładowanie, więc odpięty wężyk to nieaktywne turbo do 3000rpm.

 

Kopcenie na czarno to znak, że silnik nie ma czym oddychać, albo jakiś czujnik go robi w balona ;) (przepływka)

Wiec masz do sprawdzenia cisnienie doładowania (nic o tym nie pisałeś) w zakresie od 1500rpm i przepływkę, którą najlepiej podmienić na sprawną o tym samym numerze OE.

Lejący wtrysk też daje kopcenie, ale nie tak obfite, ale jak widze, probe przelewową juz zrobili.

 

 

PS. Tak jak sobie mysle dalej, to nawet jakbyś miał niedoładowanie w jakimś zakresie, to komputer dostosuje dawkę paliwa dzięki przepływce, która stale nadzoruje ilość dostarczanego powietrza. Pamietam jak jakiś czas jezdzilem bez wpietego czujnika doładowania przy kolektorze, to nic nie kopcił pomimo, że wciskało w fotel dopiero od 3000rpm... Tak więc jeśli wtryski sprawne, to przepływka do wymiany.

Przy uszkodzonych świecach silnik puszcza bąka, ale tylko przy odpaleniu przy obecnych temperaturach, tylko że dym jest wówczas jasny.

 

Hej

Kolego arw, nic mi się nie pomieszało, w moim samochodzie tak jest, że jak zdejmę czarny wężyk z elektrozaworu sterującego turbiną, to dźwignia wysuwa się całkowicie, a gdy spowrotem go założę

na elektrozawór , to dźwignia chowa się -- oczywiście robiłem to na wolnych obrotach silnika. Robiłem też próbę polegającą na ominięciu elektrozaworu, w tym celu odłączyłem oba wężyki od elektrozaworu i połączyłem je razem --w ten sposób podciśnienie bezpośrednio podałem na turbinę, dzwignia turbiny została

wciągnięta na stałe , wtedy auto nie miało siły jeździć i kopciło na czarno. Kolego arw sprawdź to, nie zajmie Ci to więcej niż 10 minut.pzdr

Opublikowano
Ale po zdjęciu wężyka turbo dmucha minimalnie (żaluzje w turbo sa najmniejsze). A kierunki przesuwania cięgna pomylilem, faktycznie - bo zaglądałem tam bardzo dawno, co nie zmienia faktu, ze bez wężyka nie ma ryzyka przeładowywania.
Opublikowano
Ale po zdjęciu wężyka turbo dmucha minimalnie (żaluzje w turbo sa najmniejsze). A kierunki przesuwania cięgna pomylilem, faktycznie - bo zaglądałem tam bardzo dawno, co nie zmienia faktu, ze bez wężyka nie ma ryzyka przeładowywania.

skoro przy wciągniętym cięgnie nie ma doładowania, to przy całkowicie wysuniętym cięgnie chyba doładowanie jest maksymalne( występuje to położenie cięgna przy zdjętym czarnym wężyku, wtedy gdy na gruszkę sterowania nie działa podciśnienie a tylko ciśnienie atmosferyczne), a każde inne pośrednie położenie cięgna świadczy o doładowaniu wyższym od minimalnego lub niższym od maksymalnego.

Kolega mars pisze tylko o kopceniu na czarno przy przyspieszaniu z tego wniosek , że z przyspieszeniem i prędkością jest ok., to oznacza też to, że turbina i wszystkie urządzenia z nią związane działają poprawnie.Wydaje mi się , że w takim przypadku problem kopcenia tkwi w zaworze EGR ( kolega Janiak), łatwo to sprawdzić poprzez wyłączenie go z pracy ( należy zaślepić czarnoniebieski wężyk podciśnieniowy dochodzący do zaworu EGR- 10 minut pracy), jeżeli niestety nie nastąpi poprawa ,to trzeba szukać gdzie indziej. pzdr

Opublikowano

To nie tak, ze nie ma doładowania - jest doładowanie, ale w innym zakresie obrotów. Tłumacze szczegółowo:

Przy braku podcisnienia na gruszce, cięgno jest wysunięte i tym samym łopatki wirnika (ja to nazywam żaluzjami) mają najmniejszą powierzchnie.

Gdy podcisnienie sie pojawia i ciegno cofa się, żaluzje się rozkladają. I teraz jak przyspieszasz i osiagasz te 1750rpm, żaluzje rozkladają sie na max, żeby wirnik rozpedzil sie do odpowiedniej predkosci przy umiarkowanym ciśnieniu spalin (niskie obroty silnika).

I teraz gdy przekroczysz 3000rpm i żaluzje się nie schowają (za pomocą upuszczanego podciśnienia), turbo bedzie przeładowywało, bo cisnienie spalin przy tych obrotach silnika bedzie zbyt duże do tej powierzchni łopatek wirnika - więc żeby utrzymać doładowanie i uniknac przeladowania, sterownik silnika zmniejsza powierzchnię łopatek za pomocą upuszczanego podcisnienia i obroty wirnika w turbince stabilizują się.

 

Pomysl, jakby to bylo wg twojej idei - uszkodzil sie elektrozaworek, albo jest gdzies przerwa w polaczeniu podcisnienia i zaluzje masz otwarte maksymalnie? daj spokoj.

 

a EGR polecam przeczyścić, moze i tak być, ze się nie domyka i spaliny wracają z powrotem. Ale silnik tez by nie mial swojej mocy.

Generalnie, gdy kopci na czarno - jest to oznaka zbyt dużej dawki ropy w stosunku do zapotrzebowania i paliwo nie spala sie calkowicie.

Opublikowano

kolego arw, z tego co wiem to łopatki wirników ( w turbinie są 2 wirniki- jeden po stronie spalin i drugi po stronie doładowania) są nieruchome i w przeciwieństwie do tego co twierdzisz nie zmieniają swojego położenia. Żaluzje, które wpływają na zmianę wydajności spalin napędzających wirnik turbiny znajdują się natomiast wokół wirnika po stronie spalin , są zamocowane w obudowie turbiny i to one zmieniając swoje położenie regulują wydajność pracy turbiny. Żaluzje te mają 2 skrajne położenia( jak drzwi do mieszkania): są otwarte - słaby strumień spalin lub są zamknięte - maxymalny strumień spalin, tym 2 skrajnym położeniom odpowiada oczywiście położenie cięgna sterującego , ponieważ są to sprawy czysto mechaniczne to łatwo się domyśleć, że gdy cięgno jest schowane, to żaluzje są otwarte, a gdy cięgno jest maksymalnie wyciągnięte ( przy braku podciśnienia-zdjęty czarny wężyk) to żaluzje są zamknięte i wydajność turbiny po stronie spalin też jest maksymalna.

W przypadku za dużego doładowonia turbiny komputer sterujący pracą silnika napewno ograniczy wartość doładowania.

Opublikowano
EGR zaślepiony, dodatkowo wymieniony filtr powietrza, usunięta drobna nieszczelność wężyka oprowadzającego paliwo do silnika, dymienia nadal występuję, auto nie straciło mocy, na dniach szykuję również wymianę filtra paliwa. Filtr odmy + filtry pyłkowe wymienione ok. 3 miesiące temu. Na dniach wymiana również tych świec żarowych - zamówione 6 szt. BERU. Jeśli to wszystko nie pomoże to będę szukał kogoś z mojej okolicy (KRAKOWA) do podmiany przepływomierza i tego zaworu co steruje podciśnieniem przy turbinie. W końcu może uda mi się dojść do tego co jest odpowiedzialne za to kopcenie

BMW-Banditen Motor Wagen


INSTRUKCJA E46

http://www.wupload.com/file/194077137/Instrukcja_BMW_E46_PL.pdf

Komunikaty kompa niem-angielsko-polskie

http://www.wupload.com/file/194069634/komuinikaty_bmw.txt



----------------------------------------------------------------------------------------------

Opublikowano

:arrow: mar_s:

Mozemy się umówić na podmianę przepływki.

 

ponieważ są to sprawy czysto mechaniczne to łatwo się domyśleć, że gdy cięgno jest schowane, to żaluzje są otwarte, a gdy cięgno jest maksymalnie wyciągnięte ( przy braku podciśnienia-zdjęty czarny wężyk) to żaluzje są zamknięte

No są. Ale powtarzasz tylko moje słowa w inny sposób.

 

i wydajność turbiny po stronie spalin też jest maksymalna.

 

Bredzisz i tyle. Nie mam żadnego interesu, żeby ci to tłumaczyć. Kto ma to zrozumieć, to już dawno zrozumiał, jak wytężył choć trochę swój umysł.

  • 3 miesiące temu...
Opublikowano
U mnie zasłone dymną robi tylko przy pierwszym, ewentualnie jeszcze drugim gwałtownym przyspieszaniu, (kickdown bo to automat) potem już OK, czy ja go za mało gonię? Ogólnie nie mam sposobności przekroczenia 3000 obrotów w codziennej jeździe. Może być problem z EGR ewentualnie przepływomierz czy to normalne wydmuchanie sadzy jeśli się za bardzo oszczędza? :D
Opublikowano

To normalne, że jak się jeździ w mieście to nie goni się tak auta i jak potem na trasie się przyciśnie to pierwsze 2-3 buty powodują wydmuchanie z układu wydechowego zalegającej "pajęczyny". :wink:

Pzdr.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się

Komentowanie zawartości tej strony możliwe jest po zalogowaniu



Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.