Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Witam.

 

Niedawno miałem remont silnika - przytarłem panewki korbowodowe na kiepskim minerale Lotosa. Przy okazji rozbierania silnika do szlifu wału i wymiany panewek zostały wymienione:

- uszczelka dużej i małej miski olejowej

- uszczelka płyty z pompą olejową

- uszczelka pod pokrywą zaworów

- oba simeringi wału korbowego

 

Po tym doświadczeniu, nie zaleję i nie polecę nikomu nigdy polskiegooleju, zwłaszcza mineralnego.

 

Został zalany Castrol Magnatec 10W40. Przejechałem na tym 2000km i:

- olej jest wciąż jasny jak po zalaniu (głowice, dekiel zaworów i miski wyczyściłem jak się dało z nagarów, choć było ich mało)

- stan oleju spadł może i milimetr albo dwa, praktycznie bez zmian

- silnik jest absolutnie suchy

- samochód po odpaleniu puszcza malutkiego dymka (chyba olejowego) - odpalam na LPG

 

Pomyślałem o wlaniu syntetyka, np. Castrol Magnatec 5W40. Można teraz nabyć 5 litrową bańkę tego oleju z niemiec za niecałe 90 zł...

 

Kwestia tylko czy warto i jest po co, czy w sumie nie wystarczy mu półsyntetyk?

 

Bo wg Castrola zalecanym olejem do silnika M40 w E30 jest półsyntetyk:

http://ew5.earlweb.com/recommendations.php?site=8&keywords=e30+m40&vehicle=2028

 

Do syntetyka się przekonałem po rozmowie z bardzo dobrym mechanikiem BMW, który jest zwolennikiem stosowania olejów syntetycznych w każdym BMW i praktycznie każdym samochodzie, gdyż oleje te są pod każdym względem lepsze od pół i mineralnych a jak wiadomo w bajki o tym, iż olej ten dużo lepiej płucze i jest dużo rzadszy już mało kto wierzy...

 

Tłumaczył mi nawet, że np. silnik z którego spłynie całkiem olej w wyniku np. rozbicia miski przejedzie duuuuuuuużo większy odcinek na oleju syntetycznym niż mineralnym i że np. gdy spuści się z silnika olej to gdy był to olej syntetyczny, to na wolnych obrotach, bez oleju, silnik będzie chodził dobre kilka godzin a nawet dłużej i prędzej się zatrze na pierścieniach niż na panewkach. Mało tego, po zgaszeniu i ostygnięciu może być potem wszystko "w miarę" ok.

 

Ponadto na oleju syntetycznym można nawet kilkukrotnie przedłużyć okres między wymianami (oczywiście filtr co 10 000 km) i olej ten wciąż zachowa swoje parametry, gdzie na mineralnym można już spokojnie przytrzeć silnik.

 

Oczywiście nie mam zamiaru robić żadnych eksperymentów na moim świeżo poskładanym silniku, ale jednak czułbym większy komfort, że gdy zapali się kontrolka ciśnienia oleju, mogę spokojnie dolać oleju lub zholować samochód, i nic się nie stało.

 

Chodzi tu o lepszą smarność i odporność na czynniki termiczne i mechaniczne oleju syntetycznego.

 

O to, że nawet lekkobieżny syntetyk 0W30 będzie wciąż dobrze smarował przy przegrzaniu, gdy mineralny 15W50 będzie już się palił i węglił...

 

Mój ojciec, jeździ starą Ładą 2107 1,5 i leje do niej syntetyki (różne, miesza je). Silnik bierze litr na 1000, na rozgrzanym silniku na wolnych obrotach pali się kontrolka oleju, ale silnik chodzi jak pszczółka, nie słychać panewek, jedynie łańcuch rozrządu i nie chce paść!! A przecież producenci tych silników nie wiedzieli co to syntetyk!

 

Na forum w114-w115.org masowo ludzie zmieniają olej z mineralnych i półsyntetycznych na pełne syntetyki i zazwyczaj ludzie obserwują WZROST ciśnienia oleju po rozgrzaniu silnika!! Przez cały ten post nikomu nic się nie stało z silnikiem!

 

http://w114-115.org.pl/forum/viewtopic.php?t=23414

 

Dodam że większość olejów 5W40 to nie są pełne syntetyki, tylko hydrokraki, 100% pełne syntetyki to wszystkie 0W i niektóre 5W.

 

Mineralnego ubywało mi więcej niż półsyntetyka!! Nie zdziwiłbym się, gdyby ciśnienie też miał wyższe!!

 

Chyba wleję tego syntetyka i jestem na 99% pewny, że to mu wyjdzie pod każdym względem tylko na lepsze!

 

Może przesadzam, ale mam świadomość, że w oleju jaki teraz mam w silniku, jest wciąż aż 70% oleju mineralnego, że to tak jakbym dolał do mineralnego litr syntetyka...

 

Pozdro

 

 

PS: Dla wszystkich zainteresowanych tematem, aby raz na zawsze douczyli się w temacie oleju, polecam DOKŁADNE przeczytanie W CAŁOŚCI tego materiału:

 

http://http://www.p12.neostrada.pl/oleje.pdf

 

To właśnie po umieszczeniu tego materiału (autorem jest konstruktor silników Mercedesa i pracownik Liqui Moly) forumowicze od Merców masowo zaczęli wymieniać swoje oleje na syntetyki :)http://[/url]

Edytowane przez pawel_e30
Opublikowano

 

Tłumaczył mi nawet, że np. silnik z którego spłynie całkiem olej w wyniku np. rozbicia miski przejedzie duuuuuuuużo większy odcinek na oleju syntetycznym niż mineralnym i że np. gdy spuści się z silnika olej to gdy był to olej syntetyczny, to na wolnych obrotach, bez oleju, silnik będzie chodził dobre kilka godzin a nawet dłużej i prędzej się zatrze na pierścieniach niż na panewkach. Mało tego, po zgaszeniu i ostygnięciu może być potem wszystko "w miarę" ok.

 

to by tez nalezalo miedzy bajki wsadzic, zwlaszcza po tym co pokazalo TVN Turbo po wlaniu "ceramizera", na ktorym mialo sie dac przejechac 500km po spuszczeniu oleju a zrobili 5 czy jakos tak i silnik byl sie zakleszczyl ;)

 

z reszta Twojego postu co do wyzszosci syntetyka nad mineralnym sie zgadzam - w ogole sie dziwie, po cholewkes wlewal po remoncie polsyntetyk

zh
Opublikowano

Bo szlifowałem tylko wał na czopach korbowodowych oraz dałem tam nowe panewki + wymieniłem przy okazji wszystkie uszczelki jakie się dało. Nie dotykałem sworzni, panewek głównych, pierścieni, pompy oleju...

 

Zauważyłem że jedynym półsyntetycznym olejem spełniającym normę BMW Spezialol (obowiązywała w czasach M40) jest olej Liqui Moly 10W40 (lekkobieżny - bez dodatku MoS2). Pozostałe to same syntetyki...

 

Odnośnie silnika bez oleju, to wiadomo, że jeśli chodzi o JAZDĘ, to będą to różnice typu np. 200m dla minerała i 3km dla syntetyka. Chodzi mi o to, że mechanik ten doświadczalnie dokańczając stare silniki sprawdził, że na syntetyku po spuszczeniu oleju na wolnych obrotach (bez dodawania gazu) silnik jest prawie nie do zajechania, i dopiero jak spuści wode z silnika, to się przyciera na pierścieniach i gaśnie, po czym odpala, zalewa wodą, i wszystko od nowa :cool2:

 

Na wolnych obrotach uderzenia w tłok od spalania mieszanki są bardzo słabe i panewki są słabo obciążone, więc spokojnie zgodziłbym się, że wystarczy tam trochę filmu syntetycznego oleju, który się w tych warunkach nie zetrze do sucha zbyt szybko...

 

Gość z forum w114-115.org przejechał bez oleju (syntetyk) 6km i silnik wyszedł z tego bez szwanku (o dziwo!)

 

PS: Jednak ta strona z doborem oleju Castrola to bzdura! Dla E30 M40 i E36 M40 podają zupełnie inne oleje :norty:

Opublikowano

Jednak dalej Cię ciągnie do experymentów-kiedyś założyłeś temat że zmieniasz z minerala na pełny syntetyk-pisali Ci goście że to się może lipą skończyć w tylo letnim silniku, i do tego jeszcze z tego co pamiętam zalałeś syntetyk lotosa.

Teraz lekki remoncik zrobiłeś i zamiast go zalać porządnym półsyntetykiem i jeździć jeździć jeździć to dalej kombinujesz.

Zalał byś 10W40 valvoline albo shell i nie wydaje mi się żebyś miał problemy czy z odpaleniem w zimie czy ze smarowaniem (choć wiadomo że syntetyk będzie lepszy). Wtedy Ci parę osób odradzało lotosa ale ty mówiłeś że jest git jest git i silnik trafił szlak. Teraz zalałeś magnatec, który wcale nie cieszy się jakimiś znakomitymi opiniami, aczkolwiek dziadowski raczej nie jest ale bardziej mnie valvoline czy shell przekonuje-jakieś pewniejsze oleje.

 

Ja myślę że powinieneś zrobić jeszcze parę tyś na tym oleju co masz, potem zmienić na bardziej polecany półsyntetyk i nie będziesz miał problemów, jak zostaniesz na magnatecu też silnik nie umrze-przecież ludzie jeżdżą na tym także, ale na syntetyka bym nie zmieniał.

  • 4 tygodnie później...
Opublikowano
WłAśNIE PAWEL_E30 , zdaje się że opisywałeś kiedyś wątek przejścia z minerała na syntetyk i chyba nie zakończyło się to zbyt pomyślnie?czy się mylę?

UWAGA!Brak dachu!

"Nie ma na świecie przyjaźni, która trwa wiecznie. Jedynym wyjątkiem jest ta, którą obdarza nas pies." /Konrad Lorenz/

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się

Komentowanie zawartości tej strony możliwe jest po zalogowaniu



Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.