Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Jak w temacie, czy można znaleźć uszkodzony miernikiem? Nie jestem elektronikiem, ale mam dostęp do miernika i w zasdadzie do drugiego LCM, z tym, że w jednym LCM nie działa regulacja poziomu świateł, a w drugim wsteczne i kilka kontrolek na desce, łącznie z dźwiękiem. Gdyby można było znaleźć uszkodzony element, to mógłbym go przelutować. Napiszcie jak można je zmierzyć, czy moduł musi być podłączony? Na wyjętym mierzyłem omomierzem każdy scalak, wszystkie nóżki, ale nie było żadnych wachnięć, cały czas na mierniku 1. Może jest inny sposób

:?:

był E34 525i, E39 528i

jest E60 530d

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Wiesz co, gdybyś miał problem typu "świeci mi cały czas światło mijania (lub inne)", to dałbym Ci wskazówki, czego szukać i w jaki sposób (zwarty tranzystor). Jednak w takim przypadku popieram powyższą wypowiedź kolegi.
Kai
Opublikowano
A może któryś tranzystor właśnie siadł - mimo wszystko, nawet jeśli to nie będzie miało nic wspólnego z tranzystorem, to napisz mi jak to sprawdzić, czy nie jest zwarty. Dzięki.

był E34 525i, E39 528i

jest E60 530d

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
A może któryś tranzystor właśnie siadł - mimo wszystko, nawet jeśli to nie będzie miało nic wspólnego z tranzystorem, to napisz mi jak to sprawdzić, czy nie jest zwarty. Dzięki.

 

Oook...

 

Musisz dysponować multimetrem (ustawionym na pomiar rezystancji lub lepiej na pomiar diód) lub miernikiem rezystancji.

Jeżeli sprawdzasz tranzystor bipolarny, to między kolektorem, a emiterem nie ma prawa być przejścia. Natomiast między bazą a emiterem oraz między bazą a kolektorem powinno wskazać spadek napięcia około 0,4-0,8V (w zależności od tranzystora). Teraz jeszcze jest kwestia kierunku przyłożenia końcówek miernika. W jedną stronę przewodzi, a przykładając je na odwrót - nie przewodzi. Do tego dołożę jeszcze, że są tranzystory NPN i PNP - one mają odwrotne polaryzacje i w nich to przewodzenie/nieprzewodzenie jest dokładnie na odwrót.

Jeżeli sprawdzasz tranzystor polowy (MOS-FET), to dla wyłączonego tranzystora nie powinno być przewodzenia między żadnymi z trzech końcówek (dren, źródło i bramka).

I teraz jeszcze zaskoczenie... niektóre tranzystory mają wbudowane diody zabezpieczające. Między kolektorem a emiterem (lub źródłem a drenem) jest dioda w kierunku przeciwnym do przewodzenia. To dość często myli "pionierów elektroniki" i zaliczają taki tranzystor do "zepsutych".

I jeszcze jedno zaskoczenie... niektóre tranzystory bipolarne są w układzie Darlingtona (połączenie szeregowe w celu zwiększenia wzmocnienia prądowego). W takich sztukach spadek napięcia między bazą a emiterem może wynosić do 1,6V i nadal są sprawne...

 

Uuuu, no to się rozpisałem. Myślę, że podstawą jest wiedzieć, z jakim tranzystorem masz do czynienia, bo od tego zależy weryfikacja i interpretacja wyników pomiarów.

Kai
Opublikowano
Kai, dzięki za pomoc, w zasadzie nic mi to nie mówi, bo tak jak pisałem, nie jestem elektronikiem. Ale jedyne co zrozumiuałem, to mierzenie dla diód. I być może sprawa się wyjaśniła, ponieważ w LCM-A jest 15sztuk tranzystorów po 5 przy dwóch dużych kościach i poniżej jednej są 3, a drugiej 2. Tranzystrory wyglądają na to, że są dwóch rodzajów, a z opisów na nich, że chyba trzech. Mierząc każdy z 15sztuk na dwóch nóżkach nie ma odczytu, natomiast jeden z nich na wszystkich ma odczyt, choć jest kilka sztuk takigo samego opisu na tranzystorach i tak jak napisałem wyżej jeden tylko ma odczyt na wszystkich. Czy jest ok, nie wiem, ponieważ nie znam się? Ale dzisiaj wyciągnę drugi LCM i sprawdzę ten sam scalak w ten sam sposób i albo będę mądrzejszy o minimum wiedzy praktycznej, albo głupszy w temacie elektorniki na całej lini :?

był E34 525i, E39 528i

jest E60 530d

Opublikowano
Kai, dzięki za pomoc, w zasadzie nic mi to nie mówi, bo tak jak pisałem, nie jestem elektronikiem. Ale jedyne co zrozumiuałem, to mierzenie dla diód. I być może sprawa się wyjaśniła, ponieważ w LCM-A jest 15sztuk tranzystorów po 5 przy dwóch dużych kościach i poniżej jednej są 3, a drugiej 2. Tranzystrory wyglądają na to, że są dwóch rodzajów, a z opisów na nich, że chyba trzech. Mierząc każdy z 15sztuk na dwóch nóżkach nie ma odczytu, natomiast jeden z nich na wszystkich ma odczyt, choć jest kilka sztuk takigo samego opisu na tranzystorach i tak jak napisałem wyżej jeden tylko ma odczyt na wszystkich. Czy jest ok, nie wiem, ponieważ nie znam się? Ale dzisiaj wyciągnę drugi LCM i sprawdzę ten sam scalak w ten sam sposób i albo będę mądrzejszy o minimum wiedzy praktycznej, albo głupszy w temacie elektorniki na całej lini :?

 

Falcone, bedzie naprawde lepiej jak oddasz to elektronikowi, jak poszedl tranzystor to moglo tez pojsc kilka rzeczy naokolo niego, albo stwierdzisz ze jest zly, wlozysz inny i dopiero mozesz namieszac, naprawde to nie jest czesto takie proste jak by sie mgolo wydawac :)

Nigdy nie kłóć się z idiotami, sprowadzą Cię do swojego poziomu i pokonają doświadczeniem.
Opublikowano
OSD - wiem o tym, że tak jest, bo dałem znajomemu koledze "pracę domową", koleś ma pojęcie jako takie, znalazł gdzieś schemat tego tranzystora i stwierdził, że to nie jest takie proste, biorąc pod uwagę elementy, które mogą byc obok na płycie. Tak jak pisałem wcześniej mam drugi LCM, w którym tylko nie działa regulacja poziomu świateł i na nim śmigam. Dzięki za odpowiedzi.

był E34 525i, E39 528i

jest E60 530d

  • 5 miesięcy temu...
Opublikowano

Witam serdecznie wszystkich forumowiczów. Nie jestem jeszcze biegły w tematach na forum, daltego pomocy poszukam właśnie tu. Mam BMW E39 z 97r. i występuje u mnie problem z długimi światłami. Po podłączeniu ich świecą się nawet bez klucza w stacyjce. Gdy go kupowałem powiedziano mi, że to wina przekaźnika w module świateł. Możliwe, że to tylko walnięty tranzystor (ew. jakiś przekaźnik)?

 

Dziękuję i POZDRAWIAM

///Mpower

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się

Komentowanie zawartości tej strony możliwe jest po zalogowaniu



Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.