Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam

Ponieważ ostatnio wymieniałem żarówkę w liczniku (podświetlającą licznik kilometrów)zrobiłem opis, aby ułatwić innym użytkownikom tę czynność.

Próbowałem wyciągnąć licznik bez ściągnięcia kierownicy, ale moim zdaniem nie jest to możliwe (proszę mnie poprawić jeżeli komuś się to udało).

 

Po pierwsze, musimy zaopatrzyć się w żarówki, najlepiej to zrobić przed rozebraniem licznika. Żarówki jakie będą nam potrzebne możemy zobaczyć poniżej.

Zdjęcie 1

http://img505.imageshack.us/img505/9234/zdjecie1tp4.th.jpg

Na powyższym obrazku widać jakich żarówek będziemy potrzebować. Są trzy rodzaje:

1) do podświetlania licznika kilometrów i wskaźnika inspekcji (który jest pod licznikiem kilometrów). Są to żarówki z szarą oprawką na 12V i 1,5W. (Na zdjęciu nr 1 (powyżej) widać tylko jedną, bo drugą, która powinna być pod nią wykręciłem)

Zdjęcie 2

http://img155.imageshack.us/img155/9770/zdjecie2kd5.th.jpg

Zdjęcie 3

http://img186.imageshack.us/img186/258/zdjecie3tr7.th.jpg

2) do podświetlenia kontrolek. Są to żarówki z oprawką czarną na 12V i 1,2W

wyglądają tak samo jak te powyżej (zdjęcie nr 2 i 3) tylko, że mają czarną oprawkę.

3) do podświetlania „zegarów” - żarówki 12V 3W z zieloną oprawką i są one większe od poprzednich. Opisy przeczytane z żarówki: OS 12V W3W 37R E1 0031

Zdjęcie 4

http://img87.imageshack.us/img87/6904/zdjecie4qe6.th.jpg

Oprócz żarówek powinniśmy się zaopatrzyć w jeszcze parę „przyrządów”:

1) klucz płaski grzechotka, jak na zdjęciu nr 5

Zdjęcie 5

http://img99.imageshack.us/img99/854/zdjecie5fv1.th.jpg

2) bity (końcówki na śrubokręt) TORX o rozmiarze T25 i T20 (do odkręcenia licznika od deski rozdzielczej oraz poduszki powietrznej od kierownicy)

3) klucz do okręcania kół (u mnie pasował do odkręcenia śruby, która trzyma kierownicę)

4) pisak (do zaznaczenia, w jakim ułożeniu była kierownica)

5) kawałek szmatki

6) płaski śrubokręt

7) kawałek taśmy izolacyjnej

 

 

A teraz przejdźmy do dzieła.

A) bezwzględnie odłączamy akumulator (jak posiadamy alarm to warto wyłączyć syrenę)

B) odkręcamy licznik – odkręcamy dwie śruby, które są na górze, potrzebny nam będzie klucz TORX (gwiazdka) T20.

Zdjęcie 6

http://img132.imageshack.us/img132/1504/zdjecie6yg1.th.jpg

Podważamy licznik śrubokrętem od góry powinien łatwo wyjść

Zdjęcie 7

http://img145.imageshack.us/img145/4537/zdjecie7ts1.th.jpg

C) ustawiamy kierownicę w „pionie”

Zdjęcie 8

http://img249.imageshack.us/img249/6338/zdjecie8uq6.th.jpg

następnie musimy odkręcić dwie śruby TORX T25 z tyłu kierownicy, które trzymają poduszkę powietrzną, a ponieważ mamy ustawioną kierownicę w „pionie” zrobimy to bez problemu. Jedna śruba jest u góry, a druga na dole pod „kolumna kierownicy tam gdzie znajduje się stacyjka”

Zdjęcie 9

http://img145.imageshack.us/img145/9012/zdjecie9ms0.th.jpg

D) po odkręceniu poduszki mamy ją na kablu, ja jej nie odczepiam, tylko odchylam i kluczem do kół odkręcam śrubę, która trzyma kierownicę. Po wyjęciu śruby warto zaznaczyć w jakiej pozycji jest kierownica

Zdjęcie 10

http://img87.imageshack.us/img87/5152/zdjecie10vh5.th.jpg

Następnie zakładamy poduszkę na kierownicę i oklejamy zwykłą taśmą izolacyjną poduszkę i kierownicę, żeby poduszka nie odpadała nam od kierownicy.

E) wyciągamy ostrożnie kierownicę i UWAGA kabel od poduszki jest bardzo krótki musimy uważać, żeby go nie urwać. Trzymamy kierownicę na kolanach i teraz możemy wysunąć licznik dalej, bo nie blokuje nam go kierownica (trochę trudno jest zrobić następne czynności, bo cały czas musimy mieć kierownice na kolanach, najlepiej mieć drugą osobę do pomocy, która by trzymała kierownicę).

F) licznik wysuniemy tylko trochę (bo trzymają go nam z tyłu 3 pęki kabli). Odchylamy go w taki sposób, że prawa strona będzie bliżej nas i próbujemy wyciągnąć z tyłu kable. Kable są połączone do licznika za pomocą wtyczek. Aby odczepić wtyczkę musimy podnieść pałąk od wtyczki (jak spojrzymy na wtyczkę do będziemy wiedzieli jak to zrobić – świetne rozwiązanie te wtyczki)

G) licznik mamy odczepiony musimy go teraz tylko wysunąć, ale będzie nam trochę przeszkadzać osłona plastikowa, która przykrywa od góry stacyjkę. Warto na nią położyć kawałek szmatki, żeby jej nie porysować przy wyciąganiu licznika.

Zdjęcie 11

http://img147.imageshack.us/img147/6124/zdjecie11lz8.th.jpg

Teraz możemy kierownicę, którą mamy na kolanach włożyć z powrotem na swoje miejsce.

H) po wyciągnięciu licznika wymieniamy żarówki.

I) po wymianie żarówek, podłączamy z powrotem licznik do tych trzech wtyczek

UWAGA: ja jeszcze wtedy sprawdzam czy na pewno żarówki będą świecić, jeżeli nie odłączałem poduszki (tzn. jest ona cały czas podłączona) podłączam minusową klemę, przekręcam zapłon i sprawdzam czy wszystkie żarówki świecą w liczniku. Jak świecą to znowu odłączam minusową klemę i zabieram się za składanie czyli:

odklejamy taśmę izolacyjną z poduszki i kierownicy, ściągamy poduszkę z kierownicy. Wyciągamy kierownicę i wkładamy z powrotem na swoje miejsce upewniając się, że prędzej zaznaczone miejsca pisakiem pokrywają się. Wkręcamy śrubę, która trzyma kierownicę kluczem do kół (w moim przypadku).

Następnie zakładamy poduszkę, przykręcamy z tyłu kierownicy dwie śruby TORX T25 oraz przykręcamy licznik do deski rozdzielczej dwiema śrubami TORX T20.

 

Zostaje nam tylko podłączyć minusową klemę do akumulatora (i włączenie z powrotem syrenki)oraz sprawdzenie czy wszystko działa.

Opublikowano
Zegary można bez problemu wyjąć bez odkręcania kierownicy - kierownica musi być prosto, tak, żeby największy otwór był na górze - w ten 'otwór' wsuwamy zegary (oczywiście nie przeciskamy - tylko tak, żeby trochę weszły) - następnie przekręcamy kierownicę - zdaje się w prawo - i już można wyjąć zegary.
Opublikowano
Zegary można bez problemu wyjąć bez odkręcania kierownicy - kierownica musi być prosto, tak, żeby największy otwór był na górze - w ten 'otwór' wsuwamy zegary (oczywiście nie przeciskamy - tylko tak, żeby trochę weszły) - następnie przekręcamy kierownicę - zdaje się w prawo - i już można wyjąć zegary.

 

Witam

 

Nie wiem jaką masz kierownicę, ale przy mojej standardowej (nie sportowej) nie udało mi się wyciągnąć liczników bez ściągania kierownicy.

 

PZDR

  • 2 lata później...
Opublikowano
Odnośnie wyciągania kierownicy przy wyciąganiu zegarów. W moim e34 kiere trzeba przekręcać w lewo myślę, że w pozostałych buniach jest tak samo. Mam poduszkę w kierze i nie trzeba było odkręcać kiery, tylko zegary wyjąć maksymalnie daszkiem w stronę kirownicy, oczywiście wcześniej kierownicę wysunąć maksymalnie do przodu, potem poodpinać kable, kierownicę delikatnie w lewo trzeba dać, zegary ustawić tak aby zjechały po kierunkowskazie i dalej kierownicę kręcić w lewo, aż zegary prawie spadną. to wszystko.
  • 2 miesiące temu...

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się

Komentowanie zawartości tej strony możliwe jest po zalogowaniu



Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.