Skocz do zawartości

Dziwne zachowanie wentylatora klimatyzacji w e39


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam, jako że jest to mój pierwszy post na forum- niektóre fora mają specjalny wątek w którym nowi użytkownicy się witają- nie znalazłem więc korzystając z okazji witam wszystkich :D

Podczas serwisu klimy w niedawno zakupionej e39 525d 2002 mechanik zauważył że po załączeniu klimy wzrasta ciśnienie w układzie- winny wentylator. Obraca się swobodnie a przy uruchomieniu klimy wykonuje ruch o kilka stopni jakby chciał wystartować i na tym kończy swoją pracę. Co ciekawe kiedy został rozpędzony sprężonym powietrzem zaczyna pracować już samodzielnie i nie zatrzymuje się. Czyli mechanicznie zakładam że jest sprawny a winne jest sterowanie, może jakiś czujnik? Czytałem że są różne typy silników, przypuszczam że ze względu na rocznik mam ten z elektroniką w środku. Co może być przyczyną? Elektronika w silniku czy jakiś zewnętrzny sterownik/czujnik? niestety mechanik który zwykle zajmuje się naprawami jest obłożony pracą więc może uda mi się samemu jakoś poradzić? Może ktoś miał juz podobną awarię?

Opublikowano

Wentylator klimy to w E39 temat rzeka. Nie ma "dla mojego rocznika powinno być" - wyjmij i sprawdź, to będziesz miał 100% pewność jaki masz wentylator, bo już nie raz czytałem, że wg katalogu części i serwisu powinno być jedno a siedziało drugie.

 

Ten krótki ruch wentylatora przy uruchomieniu klimy powinien być zawsze. Ale dalej już wcale nie jest powiedziane, że wentylator ma się kręcić przez cały czas działania klimy.

Powinien się uruchamiać w zależności od temperatury w układzie na pierwszy lub drugi bieg.

 

Jak mechanik zmierzył to ciśnienie? Wzrasta, tzn. przekracza jakąś krytyczną wartość, czy co? Bo sam wzrost ciśnienia jest naturalny wraz ze wzrostem temperatury w układzie i tu żadnych cudów nie ma.

Wskazówkę temperatury na zegarach masz w pionie (równo w pionie) podczas pracy klimy, czy wychyla się na prawo, np. w korkach?

 

I jeszcze dla jasności - to nie jest wcale wentylator klimatyzacji. To jest wentylator pomocniczy układu chłodzenia - całego. Ma się włączyć wtedy, kiedy temperatura silnika, czy klimy jest za wysoka.

Opublikowano
Problem wyszedł podczas serwisu klimatyzacji, kiedy jeszcze aparatura do napełniania była podpięta mechanik poprosił żeby włączyć klimę i zauważył że ciśnienie w układzie wzrasta (wskaźnik na maszynie to wskazał) nie wiem jak wysokie było, ale mówił że wentylator powinien już się włączyć, pomogło rozbieganie go kompresorem, wkręcił się na obroty i po odstawieniu sprężonego powietrza już pracował samodzielnie a ciśnienie spadło tak jak powinno. Kiedy wyłączyłem klimę i silnik i za chwilę odpaliłem znowu sytuacja się powtórzyła, wentylator nie włącza się. Auto kupiłem w zimie więc klimę włączałem raz na jakiś czas tylko żeby rozruszać kompresor. Generalnie problemu z temperaturą po wymianie termostatów nie mam- wskaźnik w pionie, ale upałów jeszcze nie przerabiałem.
Opublikowano
I jeszcze dla jasności - to nie jest wcale wentylator klimatyzacji. To jest wentylator pomocniczy układu chłodzenia - całego. Ma się włączyć wtedy, kiedy temperatura silnika, czy klimy jest za wysoka.

 

Wentylator jest owszem dla pomocy wiskozy ale po włączeniu klimy przy normalnych temperaturach używania klimatyzacji przez kierowce powiniem po kilku chwilach sie załąxczyć,na postoju po uruchomieniu praktycznie cały czas pracuje.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Jak z pomocą startuje, to znak że całkiem jeszcze nie padł.

Przy odrobinie chęci można go rozebrać i naprawić - środek wygląda trochę skomplikowanie, ale nawet dla elektronika/elektryka amatora nie powinno być problemu.

Opublikowano
Witam. Podepne się pod temat żeby nie zaśmiecać. Czy wiatrak ma bezpiecznik albo przekaźnik ? Jeśli tak to gdzie go szukać ? Pozdrawiam.
Opublikowano

Chciałbym go naprawić zamiast wymieniać bo elektrycznie jest sprawny, pracuje cicho i wydajnie, wydaje mi się że problemem jest sterowanie. Rozebrać i złożyć przód myślę że bym potrafił, tak na elektryce się nie znam i nie bardzo wiem jak go zdiagnozować- może podłączenie komputera wykaże co jest przyczyną. Tak czy inaczej napiszę kiedy elektryk znajdzie przyczynę- może komuś się przyda.

Czy wiatrak ma bezpiecznik albo przekaźnik ?
Z tego co patrzyłem, to jest duży bezpiecznik i dostęp od niego jest od spodu po stronie pasażera pod wsuwaną maskownicą pod schowkiem
Opublikowano
Witam. Podepne się pod temat żeby nie zaśmiecać. Czy wiatrak ma bezpiecznik albo przekaźnik ? Jeśli tak to gdzie go szukać ? Pozdrawiam.

 

Za dodatkowy wentylator odpowiadają 4 bezpieczniki ukryte w schowku nad nogami pasażera, nr 7-20A, 20-7,5A, 22-30A, 75-50A

Ten post wyraża moją opinię w dniu dzisiejszym.Nie może on służyć przeciwko mnie w dniu jutrzejszym,ani każdym innym następującym po tym terminie.Ponadto zastrzegam sobie prawo zmiany poglądów bez podania przyczyny.
Opublikowano
No ja niestety tematu nie zgłębiałem dalej ze względu na brak czasu. Z tego co czytałem wcześniej a mogę się mylić to te oporniki były w przypadku starszych egzemplarzy, choć ta reguła bywa zawodna :) W przypadku tych nowszych jeśli dobrze rozumiem to ich rolę przejmowała elektronika w silniku wentylatora, te nowsze mają 3 a starsze 4 piny- tyle teorii :) Postaram się na dniach ruszyć ten temat i podzielę się wnioskami.
Opublikowano

Hej.

Tylko pamiętaj że jeżeli ten wentylator jest na trzy piny to nie podłączaj go "na krótko" bo ruszy ale ostatni raz.

 

Powodzenia Wojtek.

Opublikowano
Niestety komputer nie wykazał błędów, wszystkie bezpieczkiki dobre łącznie z tymi dużymi. Zastanawia mnie co go uruchamia w przypadku wlaczenia klimatyzacji- czy czujnik ciśnienia? Czy możliwa jest jego awaria która nie wyswietla się w komputerze? Jeśli rozumuję poprawnie może warto go zmostkować? Aaa i sprawdzałem wtyczkę, u mnie są 3 kable. Rozmowa z fachowcem przez telefon i szybka diagnoza- najpewniej cały wentylator do wymiany :/ czy mogę sprawdzić coś jeszcze zanim zdejmę zderzak i spróbuję dać silnik do ewentualnej naprawy? Wolę wyczerpać wszystkie możliwości zanim unieruchomie auto na kilka dni :/
Opublikowano

Jak masz 3 piny to masz problem.

Sam silnik wentylatora moze byc dobry ale sterownik zamontowany

na wentylatorze skonczyl swoj zywot-czesc niewymienialna.

Jeszcze sie nie spotkalem zeby to ktos naprawil-rozbierali,probowali,ale nikomu

sie nie udalo,to jest taka plytka z elektronika zalana silikonem i juz przy probie

otworzenia jej wszystko sie sypie.

 

Jeszcze moze byc padniety panel klimy jak nie wywala zadnego bledu

bo byly tez takie przypadki.Trzeba by podmienic panel klimy na chwile.

Opublikowano
Nie bardzo mam z kim podmienić panel, z resztą chyba już prościej jest zbadać sygnał na wyjściu z wtyczki przy samym wentylatorze :/ a klima sama w sobie działa- auto kupiłem niedawno i mało korzystałem, w czasie jazdy występuje chłodzenie skraplacza więc nawet nie wiedziałem że mam jakiś problem, choć pewnie gdybym stanął w upale w korku pewnie szybko bym się o nim dowiedział ;) Stąd nie kierowałem podejrzeń w stronę panelu klimy. Podejmę próbę naprawy wentylatora- w końcu i tak niczym nie ryzykuję, a jeśli się nie będzie dało, lepiej nowy zamiennik czy używkę oryginał? Jest różnica diesel/benzyna?
Opublikowano

Jak po wlaczeniu klimy on wykonuje taki krotki ruch to on moze byc

sprawny-to jest taki test.Jak by byl padniety to by sie woogule nie ruszyl i wywalilo

by blad w kompie.Jeszcze bym sprawdzil czujnik w chlodnicy i ten panel klimy(nawet go wykrecic i usunac

ten kurz co sie tam w srodku nazbieral na takim malym wentylatorku).

Ten wentylator trzeba by kupic nowy bo uzywki to loteria,a ten sterownik-modul jest nie wymienialny.

Jak by byl 4pinowy nie bylo by problemu :)

Opublikowano
Jak po wlaczeniu klimy on wykonuje taki krotki ruch to on moze byc

sprawny-to jest taki test.Jak by byl padniety to by sie woogule nie ruszyl i wywalilo

by blad w kompie (....)

 

Niekoniecznie jest sprawny. Mój wykonywał ruch testowy a dalej już się nie kręcił. Więc ten pierwszy obrót nie jest wyznacznikiem sprawności wentylatora.

 

Najprościej podpiąć pod komputer (inpa, ista D) i wysterować wentylator klimatyzacji - jeśli ruszy (nie ruch testowy ale zacznie pracować) jest sprawny i problemu trzeba szukać gdzieś indziej. Jeśli nie ruszy - wiadomix, że do wymiany...

Opublikowano
Dzięki za link, widziałem już i byłem w szoku jak bardzo skomplikować mozna wentylator ;) może uda się naprawić. Dziwi mnie to że wiatrak ożywa kiedy rozkreci się go do odpowiednich obrotów, tak jakby sprawny był tylko ostatni bieg..
Opublikowano
Z tego co piszą, to nie tylko w e39 taki silnik wentylatora jest :) Rozwiązanie może i dobre, ale zabezpieczenie przed czynnikami zewnętrznymi słabe.
Opublikowano
Wymień wentylator i będzie ok, one maja takie objawy gdy uszkodzony jest sterownik , potrafią tez się załączać samoczynnie auta na postoju.Najprawdopodobnie uszkodzil się modul odpowiadający za pierwszy bieg wentylatora
Opublikowano
Dokładnie tak, takie coś jak pierwszy bieg tam nie istnieje. To jest płynna regulacja przez PWM a silnik jest 5 fazowy, więc potrzebuje procedury rozruchu, aby ruszyć. Prawdopodobnie, jeśli wentylator próbuje ruszyć, ale blokuje się w jednej pozycji, to uwalony silnik, moduł lub jego część odpowiadająca za rozruch. Ja się postaram wyjąć swój wentylator na warsztat, bo skoro i tak nie działa, to po co go wozić :D
Opublikowano

W ruch poszedł oscyloskop- okazuje się że sygnał to jakiś szum, dla pewności sprawdziliśmy w e46 gdzie wiatrak działa, tam sygnał jest dobry, taki jak należy. Moje pytanie, co go generuje? Gdzie szukać przyczyny? Z ciekawości podłączyłem mój wiatrak do wtyczki z e46 i zachowuje się tak samo, czyli kilka stopni w jedną, za chwilę parę stopni w drugą i nic dalej. Mam problem z inpą wiec na razie odpada, bo widzę że można go testowo wysterować, ale skoro jest zły sygnał to nie wiem czy test zadziała.

 

No i sprawa nieco się wyjaśniła. Po podpieciu mojego samochodu do wentylatora w e46 zaczął on działać a a oscyloskop pokazał prawidłowy wykres. To dziwne bo e46 dawała dobry sygnał nawet bez wpięcia wentylatora. Wiatrak do wymiany- już wykrecony, spróbujemy naprawić. Ktoś miał do czynienia z zamiennikiem i wie jak się sprawdza?

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się

Komentowanie zawartości tej strony możliwe jest po zalogowaniu



Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.