Skocz do zawartości

3.0D - Problem z czyszczeniem AGR/EGR i elektrozaworu Turbo


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam

 

Od pewnego czasu jestem posiadaczem E61 w 231 konnym, trzy litrowym diesel'ku.

Jako że zbliża się przebieg 300kk, a nie mam informacji czy AGR/ EGR był czyszczony, postanowiłem się za to zabrać samemu. Odświeżyłem moją skrzynkę narzędziową, kupiłem środek do czyszczenia (do czyszczenia hamulców - tak mi polecili w serwisie) poczytałem w zasadzie wszystkie posty, jakie wpadły mi w ręce o tematyce AGR/ EGR. Wydawało mi się że w sumie nic nie powinno mnie zaskoczyć, a jednak... :D

 

W zasadzie wszystkie informacje jakie udało mi się uzyskać, dotyczyły zaworów w silnikach 2.0D lub 3.0D lecz z pewną różnicą... Zawór AGR/ EGR przy moim silniku ma dołączoną "przepustnicę", no i pojawił się zonk a nawet kilka.

 

Nie znalazłem informacji, czy można rozdzielić ową przepustnicę i zawór AGR/ EGR. Po zdjęciach wyszperanych w necie, widzę, że prawie zawsze jest to sprzedawane lub ukazywane jako komplet, nawet widać tylko jedną śrubę od tej przepustnicy i próżno szukać innych. Problem jest taki, że cały ten komplet zajmuje więcej miejsca, co przekłada się na utrudniony dostęp do 4 śrub trzymających zawór (tej czwartej, "najgorszej" w ogóle nie widzę... Nie tylko sam ten "dodatek" sprawia problem... Inna jest też rura idąca od zaworu w dół. Jest plastikowe kolanko złączone na spinkę do przepustnicy zaworu, a dalej jest trochę gumowego węża i zaczyna się aluminiowa rura. We wszystkich poradnikach pisano, żeby rozmontować tę rurę i w ten sposób uzyskujemy lepszy dostęp... ale u mnie gumowa część jest złączona z plastikowym kolankiem i aluminiową rurą na objemki bez możliwości demontażu. Musiałbym je przeciąć i później w ich miejsce zamontować już normalne, popularne objemki wielokrotnego użytku z śrubką do regulacji, jednakże, nie znam ich rozmiaru.

 

I takie (dla was pewnie śmieszne) drobnostki odwiodły mnie tymczasowo od tej operacji... :(

 

Czy ktoś mógłby wspomóc trochę w tym zadaniu? Nie chciałbym niczego uszkodzić... Liczę, że znajdą się doświadczeni w tej sprawie mechanicy bądź właściciele tych typów zaworów AGR/ EGR.

 

Prosiłbym o jakieś zdjęcia, filmiki lub dokładniejszy opis demontażu tego zaworu, jakieś triki, typu: Stojąc od przodu, wykręć to i to, obróć w prawo, później od prawej wykręć tak i tak.

 

Zdaję sobie sprawę, że temat wielokrotnie był poruszany, są poradniki, ale nie są one sprecyzowane do tego typu zaworu... Tematy są o tych prostszych zaworach i często przedawnione, zwłaszcza zdjęcia...

 

 

Jeżeli ma ktoś też informacje o czyszczeniu elektrozaworu turbo, to byłbym bardzo wdzięczny... Mniej więcej znam lokalizację, wiem co trzeba zdemontować (chyba, że znowu będzie coś pozmieniane względem innych opisów :D ), ale jak dobrać się do tego filterka wewnątrz? (z tego co się orientuję jest to wewnątrz samego elektrozaworu?) Można to czyścić acetonem, ale potrzebuję czysty aceton czy może być to np rozpuszczalnik lakieru do paznokci? (zawiera aceton)

 

Za wszelkie pomocne posty już z góry dziękuję.

 

Pozdrawiam.

Opublikowano

Witam!

 

Opiszę Ci kolego z własnego doświadczenia.

 

Przepustnicę ( a raczej klapę gaszącą ) możesz bez problemu odkręcić od AGR. Jest przykręcona na trzy śruby. Zdejmujesz rurę od interkulera, odsuwacz ją na bok, troszkę gimnastyki i odkręcasz. Przy tej operacji polecam Ci wymianę uszczelek pomiędzy AGR i kolektorem oraz między Agr a przepustnicą. Ja u siebie przy tej okazji również wymieniłem uszczelkę na rurze z interkulera. Wszystkie te uszczelki można kupić z oryginału w większości lepiej zaopatrzonych sklepów motoryzacyjnych ( oczywiście na zamówienie ).

 

Elektrozaworu do turbo to raczej u siebie nie znajdziesz. Jeśli masz silnik 231 km to masz sterowanie turbiny nastawnikiem elektronicznym. Jedyne elektrozawory to od Agr, klapek w kolektorze i poduszek silnika, ale chyba tylko od Agr ma filterek. Problematyczne jest zdjęcie pokrywki tego filterka na elektrozaworze. Zazwyczaj kończy się uszkodzeniem przynajmniej jednego zatrzasku. Do czyszczenia Agr jak i zaworków na pewno używałem zmywacza do tarcz hamulcowych ( agr oczywiście też czyszczenie mechaniczne ).

 

Pozdr. Emil.

Diagnostyka. Naprawy elektroniki i elektryki. Nawigacje, mapy, język polski. Doposażenia. Specjalizacja seria E.
Opublikowano
Ja tez sie zasranawialem jak dostac soe do tych srub od egru. Moj patent na to jest nastepujacy ☺ i bardzo szybki . Odkrecilem ten metal z przodu co jest zamontowany zamek do maski tam jest cos kolo 8 srub torx uzywalem wkretarki szybko poszlo jakies 2 minuty ☺ dajesz to na bok sciagniete i juz masz dostep do wszystkich srub od egr. Polecam
Opublikowano
dołączę sie do tematu a jak się wyciagnie EGR to nie bedzie jakiegoś bledu na kompie potem?

 

nie będzie błędu bo nie ma tam żadnego czujnika, bynajmniej w mojej 3.0d przed fl

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się

Komentowanie zawartości tej strony możliwe jest po zalogowaniu



Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.