Skocz do zawartości

[E34] przestała działać tylna wycieraczka i spryskiwacz


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Cześć,

 

Otóż, mam taki problem jak w tytule tematu. Żeby uprzedzić od razu odpowiedzi "wiązka" ludzi którzy czytają tylko tytuł napisze o co konkretnie chodzi:

 

- jak kupiłem auto, nie działała w/w wycieraczka i nie paliły się wszystkie światła na klapie ale spryskiwacz działał, przyczyną były wiązki przy zawiasach więc po zrobieniu ich wszystko działało jak należy.

 

- minęło kilka miesięcy i nagle niedawno straciłem pracę tylnej wycieraczki i spryskiwacza (pompka nie pracuje). Z tego co wiem do spryskiwacza w klapie idzie tylko i wyłącznie rurka z płynem (spryskiwacz otwierany ciśnieniem), zatem nawet z obciętymi wiązkami w klapie spryskiwacz powinien działać.

 

Poniżej przedstawię listę czynności które wykonałem a które nie przyniosły żadnego rezultatu:

 

- sprawdzenie czy prąd dochodzi do pompki spryskiwacza w trakcie naciskania na dźwignię przy kierownicy = nie dochodzi :cry:

- sprawdzenie wszystkich bezpieczników (maska, kanapa) omomierzem = 100% sprawne :D

- podmiana manetki na drugą = nie przyniosło rezultatu :cry:

- rozebranie prawej strony bagażnika (między kanapą a otwieraną ściankę) i podmienienie wszystkich 4 przekaźników na takie same + tej centralki od wycieraczki i sprysku (siemens bodajże) = nie przyniosło rezultatu :cry:

 

nie oczekuje tutaj gotowej recepty na rozwiązanie problemu bo tyle ile BMW tyle może być rozwiązań ale chciałbym:

 

jakieś wskazówki co jeszcze mogę sprawdzić albo gdzie szukać od ludzi którzy mieli podobny problem i go rozwiązali albo dotarli dalej niż ja :)

 

dla mnie o tyle jest to dziwne, że przestał działać spryskiwacz którego cała elektryka nie wychodzi poza samochód....

 

Z góry dziękuje za wszelkie wskazówki :)

Opublikowano (edytowane)

Za działanie tylnej wycieraczki i spryskiwacza odpowiada moduł A36 (za prawym,tylnym nadkolem) oraz manetka.Manetkę powinieneś sprawdzić miernikiem.Moduł będzie działał (uruchomi spryskiwacz i/lub silnik wycieraczki) jeśli zostaną spełnione następujące warunki: silniki mają masę ok, oba przewody silnika wycieraczki będą ok, przewód kontroli zamka tylnej szyby będzie ok.

Na mój nos znowu zdechł któryś z trzech przewodów w wiązkach klapy (dwa od silnika wycieraczki,jeden od otwieracza szyby) jeśli ich poprzednia naprawa była słaba.Przerabiałem tak samo ten temat i drugą naprawę wiązek zrobiłem profesjonalnie :twisted:

Edytowane przez omszały głaz
Opublikowano
Za działanie tylnej wycieraczki i spryskiwacza odpowiada moduł A38 (za prawym,tylnym nadkolem) oraz manetka.Manetkę powinieneś sprawdzić miernikiem.Moduł będzie działał (uruchomi spryskiwacz i/lub silnik wycieraczki) jeśli zostaną spełnione następujące warunki: silniki mają masę ok, oba przewody silnika wycieraczki będą ok, przewód kontroli zamka tylnej szyby będzie ok.

Na mój nos znowu zdechł któryś z trzech przewodów w wiązkach klapy (dwa od silnika wycieraczki,jeden od otwieracza szyby) jeśli ich poprzednia naprawa była słaba.Przerabiałem tak samo ten temat i drugą naprawę wiązek zrobiłem profesjonalnie :twisted:

 

więc tak, z racji tego że temat nie daje mi spokoju, poczyniłem następujące kroki i ....

 

- silnik spryskiwacza podłączony na krótko działa - tzn nie spalił się,

- przewód kontroli zamka tylnej szyby też jest ok, gdyż otworzyłem szybę, ruszyłem i BC wywaliło komunikat

- co do sprawnych kabli od silnika wycieraczki to się nie zgodzę do końca ponieważ jak kupiłem auto, wycieraczka nie działała wogóle (przerwany żółto czarny przewód w wiązce klapy) a spryskiwacz działał.

 

- natomiast wpadlem na pewien krok a mianowicie:

jak ściągnąłem tą prawą stronę bagażnika to mamy tak, modul siemensa (od wycieraczek i spryska) i 4 przekaźniki (w sumie 5 bo 2 takie czarne są tak małe że w sumie gabarytami wyglądają jak 1 - ale nie ważne.

 

i teraz patrząc na te przekaźniki od strony przodu auta mamy 2 przekaźniki wyżej i 2 niżej, zacznijmy od tego pierwszego zółtego patrząc od strony przody auta:

 

przekaźnik żółty o końcówce numeru 301 z przewodami w podstawce:

- gruby czerwono-biały przewód na którym jest prąd po przekręceniu kluczyka w stacyjce,

- gruby fioletowo-szary na który zostaje przekazany prąd z czerwono-białego i idzie w konsekwencji na moduł,

- cienki fioletowo biały

- cienki brązowo czarny

 

przekaźnik diodowy szary lub zółty o końcówce 105 lub zamiennie 397 (może być i taki i taki) z przewodami w podstawce:

- cienki fioletowo-szary na którym jest prąd po przekręceniu kluczyka - styk 85

- cienki brązowo biały - styk 86

- cienki brązowo czarny - styk 86b

- cienki brazowo czarny - styk 87

- cienki .... styk 30

 

i teraz kiedy wyciągne przekaźnik 105 i styk 86 czyli środkowy na przekaźniki podłącze do masy za pomocą kabelka z żaróweczką wycieraczka i spryskiwacz dziala jak marzenie (żaróweczka się ledwo tli), jak włożę przekaźnik, słyszę że przekaźnik zapracuje - nie dziala....

Opublikowano
Teraz zobaczyłem że schematy z różnych lat w tej kwestii się różnią diametralnie.Podaj miesiąc produkcji,zakładam że chodzi o auto z Twojego profilu.
Opublikowano

tak, chodzi o moje auto. Po vinie jest to grudzień 91 ale w Niemcowni zarejestrowali je jako rocznik 92. Będę mega wdzięczny za pomoc.. sam posiadam schematy do auta z 94 roku i już widzę że mi się kolory kabli nie pokrywają a znowu w schematy które znalazłem z rocznika 91 i 92 nie zawierają touringów...

 

 

edit:

a jednak zawierają touringi - znalazłem schemat tego całego tyłu czyli 2 przekaźników, modułu, manetki i nawet kolory kabli się pokrywają z jednym wyjątkiem (kabel po którym jest napięcie na kluczyku na przekaźniku K91w to kabel czerwono-szary - strona 6162.0-00 i 6162.0-01 więc spróbuje dzisiaj albo jutro jeszcze pomotać.

 

jakbyś otworzył sobie ten schemat to chodziło mi to że dotykając do masy styk 86 na tym 5 stykowym przekaźniku wszystko zaczyna działać bo omijam styk 30 w przekaźniku - no chyba że źle rozumiem.

Opublikowano
Po vinie jest to grudzień 91 ale w Niemcowni zarejestrowali je jako rocznik 92.

Rocznik faszyści liczą od 1.10 do 31.09,czyli auto z grudnia 91 to dla nich model 92 i taki schemat obowiązuje.

Edit: ten konkretny schemat obowiązuje 7/91-9/92

 

Jak zapodasz masę na ten diodowy przekaźnik (styk 86),to robisz to co powinien zrobić przekaźnik K91w - jak on działa to zapodaje właśnie masę na ten styk i przekaźnik diodowy (K92) się włącza.Oba przekaźniki są zasilane z bezpiecznika f18 przewodami fiolet-biały.Przekaźnik K91w masę ma z manetki (w dwóch pozycjach) a pompka również z manetki w poz. skrajnej.

Sprawdź te masy miernikiem (omomierzem) w podstawce przekaźnika i w silniczku.Sprawdź przekaźnik K91w (i jego zasilanie).Sprawdź miernikiem diodę w przekaźniku K92.

 

Edit: faktycznie w moim modelu jest ten układ znacznie uproszczony ;)

Opublikowano

dzięki za pomoc kolego :)

 

temat na 99% już praktycznie rozwiązany i zaraz Ci powiem co jest tą na 99% przyczyną.

 

Jak masz przed sobą ten schemat to zobacz sobie (nie wiem na którą kartkę) ale tam właśnie gdzie jest narysowany schemat tego 5 nóżkowego przekaźnika a pod nim narysowany jest "rear window openning switch" i teraz kiedy podawałem do masy styk 86 to to omijałem tak naprawdę działanie tego "rear switch'a". Do "rear switch'a" schodzi kabel brazowo-zolty. Z racji tego ze pod tego switcha podłączona jest również lampka z bagaznika ktora u mnie działa po otwarciu szyby poczatkowo załozyłem że switch działa i robi mase bo miał zrobić mase. Jak widac na schemacie ten switch jest 2 sekcyjny i jest w pewnym stopniu zabezpieczeniem żeby w momencie otwartej klapy nie napryskac sobie do auta i na pusto nie krecic silnikiem nie sprzęgniętym z wycieraczką.

 

Zatem przerwe musi miec kabel z przekaźnika do tego switcha. Sprawdziłem to następująco: kluczyk na zapłon, przekaźniki na miejsce wszystkie i teraz kabelkiem w postaci (grocik----żarówka-----krokodylek) zrobiłem połączenie: krokodylek do karoserii (śrubka) a grocik od dołu w podstawkę przekaźnika pod styk gdzie wychodzi wspomniany wyżej kabelek brązowo-żółty. Naciśnięcie manetki i wycieraczka wraca do życia, dalej spryskiwacz zaczyna lać. Zatem wiem że uszkodzony mam kabel. Poszedłem tropem tego kabla i on sobie z podstawki przekaźnika wchodzi do przedziału pasażerskiego, pod kanape tak jak idzie wiązka, dalej "ześlizguje" się z kanapy w dół (i tutaj teoretycznie trop się urywa).

 

W tym miejscu zostaje mi ten 1% niepewności ale rozbierając wcześniej innego Touringa do ostatniej blaszki zauważyłem że jak dalej jak kable schodzą z kanapy na podlogę to część z nich idzie dołem wzdłuż progu (tak jest z jednej i drugiej strony auta) a inne idą dołem przy kanapie żeby spowrotem wejść "pod kanapę ale z lewej strony auta i tam we wiązce znalazłem taki sam kabel o tym samym przekroju, który następnie przez bagażnik idzie z lewej strony przy lewym zawiasie do klapy. A skoro na schemacie do tego switcha ma dojść taki kolor kabla a switch wiemy dobrze że jest w klapie to musi to być ten kabel i jutro już to sprawdzę bo dziś już mnie noc zastała.

 

Teraz wypadało by zadać pytanie po co Wróg ciągnął kabel do switcha przez pół auta i puszczał wiązką z drugiej strony zamiast polecieć po najkrótszym kablu... nie wiem - jedynie przychodzi mi do głowy pomysł że dlatego że w prawej wiąze już i tak ładny kokon idzie i jakby tak mysleli "aaa dodamy jeszcze jeden kabelek, aa i jeszcze jeden bo bliżej" to by się klapy nie dało zamknąć :)... No nic, jutro to rozdłubię i rezultat umieszcze na forum z jakąś może gotową receptą po tak dogłębnym przeanalizowaniu schematu.

 

Pozdrawiam

Opublikowano

A widzisz,dobrze typowałem przewód kontroli otwarcia szyby,zawsze w końcu się okazuje winna jedna z wiązek klapy :twisted:

Problem z kolorami przewodów w tych wiązkach polega na tym że wiązki oryginalne mają częściowo inne kolory niż wiązki naprawcze,a po tylu latach raczej nie ma prawa tam być oryginałów.Rzuć okiem tutaj: http://www.bmwe34.net/E34main/Maintenance/E34Touring/Data/E34%20Touring%20harness%20wiring.pdf

Koniecznie sprawdź również ten switch (mikroprzełącznik),zdarzył mi się zdechły w połowie,co się naszukałem i oczywiście głównym podejrzanym była wiązka,a okazał się raz działający,a raz nie switch (akurat chodziło o otwieranie tylnej szyby,on jest mało używany i śniedzieje)

Opublikowano

dzisiaj to rozbiorę po pracy :) tzn najpierw dobiorę się do wiązki --> kable z tego co widzę mam jeszcze oryginalne przynajmniej ten brązowo-zółty bo leci tą wiązką.

 

Co ciekawe pewnie w/w kabel się przerwał albo popsuł się ten mikro przełącznik, bo na chwilę obecna kiedy nie działa wycieraczka i spryskiwacz to mimo wszystko tylna szyba się otwiera i światełko w bagażniku się zapala :)

 

Ale skoro tak jest to wyłącznik musi być dobry bo na wyłącznik idzie zasilanie z nitki oświetlenia według schematu i on zapracuje otwierając szybę ale że kabelek jest przerwany to nie zwiera masy do działania wycieraczki :)

 

zawiłe to ale żeby się okazało że to to :D

Opublikowano

problemem okazał się na szczęście ów w/w kabelek brązowo żółty który z przekaźnika K92 (styk 87) idzie przez pół auta do lewej wiązki. Wiązki mam jeszcze oryginalne gdyż kolory kabli pokrywają się z tymi schematowymi.

 

omszały głaz --> dziękuje za zaangażowanie w mój problem i pomoc :cool2: .

 

Pozdrawiam.

 

temat do zamknięcia :mrgreen:

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się

Komentowanie zawartości tej strony możliwe jest po zalogowaniu



Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.