Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam ! Ostatnio wymieniałem skrzynie w mojej buni E46 330ci z automatu na manuala . Postaram się opisać wszystko jak należy . Zdjęć nie dodam ponieważ nie byłem w stanie robić zdjęć samemu w czasie przekładki . W moim przypadku miałem skrzynie automatyczną ZF 5HP19 .

 

Zaczniemy od tego co będzie nam potrzebne a trochę tego jest :)

 

-Skrzynia biegów (tutaj ważne jest żeby kupić skrzynie do swojej pojemności ponieważ skrzynie mają delikatnie inne przełożenia . Tutaj link do przełożeń poszczególnych skrzyń http://www.bokchoys.com/differential/GearRatios.htm ) w moim przypadku kupiłem skrzynie od E46 330i .

 

-Kompletny wał z podporą ponieważ manuala skrzynia ma dłuższy wał ( Tutaj również uwaga ponieważ rożne pojemności mają różne wały , rożnią się przede wszystkim grubością i wytrzymałością ) w moim przypadku również kupiłem od tego samego sprzedającego wał od 330i .

 

-Podpora skrzyni biegów

 

-Kompletny wybierak skrzyni biegów

 

-Dyfer ponieważ automat ma inne przełożenie (jest to opcjonalne , ale ja wymieniłem )

 

-Jeżeli wymieniamy dyfer to również musimy kupić inne półosie ponieważ jest inny rozstaw śrub

 

-Komplet pedałów hamulca i sprzęgła wraz z pompką wysprzęglika i przewodami . Przyda się też guma uszczelniająca miejsce w którym przechodzi przewód wysprzeglika przez ścianę grodziową

 

-Czujnik położenia sprzęgła

 

-Wysprzęglik wraz z łapą łożyska

 

-Kompletne sprzęgło czyli koło dwumasowe , tarcza , docisk , łożysko oporowe plus śruby do docisku i koła zamachowego (są dłuższe niż w automacie ) . Tu też proszę szukać do swojej wersji silnikowej ponieważ różnią się siłą docisku .

 

-Łożysko w wał korbowy (70zł Aso)

 

-Mieszek i gałka zmiany biegów

 

-Zegary są inne ale mogą zostać po kodowaniu zgaśnie wyświetlacz biegów

 

-Inna jest też obudowa chłodnicy która niema wyjścia na chłodniczkę oleju automatu

 

No to zaczynamy swap :)

Pierwszą czynnością będzie zorganizowanie miejsca pracy , potrzebujemy kanał i trochę narzędzi , radzę się zaopatrzyć w dużo przedłużek i nasadek gwiazdkowych M10 , M11 , M12 , M14 . Jeżeli mam już zorganizowane miejsce pracy to zaczynamy :)

1.Spuszczamy olej ze skrzyni automatycznej i płyn z chłodnicy .

2.Odkręcamy wydech przy kolektorze , dwie blachy na wysokości podpory wału i 4 śrubki przy wydechu końcowym i odpinamy sondy lambda .

3.Odkręcamy osłonę wału

4.Odkręcamy podesty ochronę pod silnikiem

5.Odkręcamy wał

6.Odkręcamy podporę dyfra (uważać żeby belka nie spadła , należy przy odkręcaniu podeprzeć ją np. lewarkiem ) , dyfer i półosie ,

7.Odpinamy z boku skrzyni przewody elektryczne , odkręcamy cięgno od zmiany biegów , przewody od chłodnicy , odkręcamy podporę skrzyni

8.Odpinamy i wyciągamy przewody od chłodnicy wraz z chłodniczką oleju skrzyni

9.I teraz musimy odkręcić sprzęgło hydrokinetyczne od koła zamachowego . W tym celu ściągamy gumowa zaślepkę w blasze osłaniającą koło zamachowe , znajduje się ona pod kolektorami wydechowymi . W tym okienku mamy do odkręcenia 3 śrubki , należy kręcić kołem zamachowym i po kolei je odkręcać .

10.Teraz odkręcamy skrzynie skrzynię biegów dookoła i wyciągamy ją z auta 

11.Odkręcamy koło zamachowe automatu i to na razie wszystko pod spodem auta

12.Odkręcamy teraz osłonę pedałów , następnie odpinamy przewód czujnika hamulca , odbezpieczamy zawleczkę cięgna hamulca , potem odkręcamy 3 śrubki na klucz 13 i wyjmujemy pedał hamulca automatu .

13.Podnosimy skórzaną osłonę z wyświetlaczem biegów wokół lewarka biegów i odkręcamy plastik z przyciskami od szyb . Odpinamy przewody od sterowania szybami i wszystkie od lewarka zmiany biegów automatu . Odpinamy linkę idąca do kolumny kierowniczej blokująca wyjęcie kluczyka kiedy lewarek jest w innej pozycji niż P . Odkręcamy 3 śruby trzymające wybierak automatu i go wyciągamy .

14.Odpinamy linkę blokującą kluczyk przy kolumnie kierowniczej i ją wyjmujemy .

15.Pod maską odkręcamy osłon e puszki komputerów (4 śrubki nimbusowe M5) koło Serwa w lewym kielichu i odpinamy komputer automatycznej skrzyni . Nie będzie nam już potrzebny więc go wyjmujemy .

16.To tyle z odkręcania , teraz zaczniemy wszystko składać do kupy na nowych częściach 

Swap właściwy czyli składanie 

1.Zacznijmy od chłodnicy , możemy w niej wymienić plastikowa obudowę która niema wyjścia na chłodniczkę automatu lub wsadzić samą chłodniczkę oleju automatu bez przewodów . Przy chłodniczce żeby nie leciał syf warto zaślepić wejścia olejowe .

2.Wbijamy łożysko ustalające wałek skrzyni biegów w wał korbowy , możemy to zrobić przy użyciu np. trzonka młotka .

3.Przykręcamy koło dwu masowe do wału przy użyciu nowych dłuższych śrub pamiętając o odpowiednim momencie dokręcenia śrub . Śruby dajemy na klej .

4.Zakładamy i centrujemy tarczę sprzęgłową

5. Zakładamy i równomiernie dokręcamy docisk sprzęgła . I tutaj bardzo ważna sprawa , sprzęgła montowane w nowszych BMW to LUK w wersji SAC czyli samonastawne . Jeżeli mamy nowe sprzęgło to pół biedy bo wszystko tylko ładnie poskręcamy i na końcu odbezpieczymy fabryczną blokadę . Jeżeli mamy sprzęgło używane to sprawa nieco się komplikuje należy je wcześniej cofnąć . Do tego celu jest specjalny przyrząd ale i bez niego można sobie poradzić . Można zrobić to w taki sposób że kładziemy koło dwu masowe na prasie , nakładamy na to równo docisk (bez tarczy i nie skręcamy ) . Delikatnie prasą wduszamy docisk sprawdzając śrubokrętem w który momencie będzie można cofnąć sprężyny w docisku . Jeżeli już idzie go cofnąć to go cofamy na maxa do końca i trzymając odpuszczamy prasę . Mamy zresetowany docisk gotowy do montażu 

6.Wkladamy łapę sprzęgła wraz z łożyskiem do skrzyni i przykręcamy wysprzęglik .

7.Wkłądamy i przykręcamy skrzynie dookoła .

8.Zakłądamy mechanizm zmiany biegów (wybierak) ,zabezpieczamy go przy skrzyni , a przy nadwoziu musimy wbić gumę trzymającą go w mocowanie .

9.Przykręcamy dolną podporę skrzyni

10. Przykręcamy , dyfer wraz w półosiami , następnie wał .

11.Przykręcamy osłonę wału a następnie wydech i osłony pamiętając o podłączeniu sond lambda

12. Przykręcamy w środku pedały sprzęgła i hamulca . Możemy podpiąć od razu przewód czujnika hamulca . Musimy również podłączyć przewód metalowy do wysprzęglika , otwór wychodzący jest w podłodze pod dywanem na wysokości pedału gazu , zaślepiony jest plastikową nakładką . Musimy również wyprowadzić przez ścianę grodziową przewód od pompki sprzęgła do zbiorniczka płynu hamulcowego . W moim przypadku otwór był zaślepiony plastikową zaślepką , jak nie jest musimy go wywiercić (jak wiercić widać po wyjęciu serwa ponieważ BMW to zaznaczyło ) . Należy pamiętać o założeniu gumowego uszczelnienia . Po tym zabiegu odpowietrzamy sprzęgło .

13. Wokół lewarka zmiany biegów zabezpieczamy przewody od wybieraka automatu i przypinamy opaską gdzieś z boku . Podłączamy sterowanie szybami i przykręcamy osłonę , następnie zakładamy mieszek i gałkę biegów .

14. No to mechanicznie mielibyśmy koniec została elektryka , musimy podłączyć czujnik biegu wstecznego który znajduje się z boku skrzyni oraz czujnik pedału sprzęgła . Potem zostanie kodowanie auta by wiedział że ma teraz skrzynie manualna a nie automat .

15. Podłączenie czujnika światła cofania i PDC . Należy zaopatrzyć się w kostkę czujnika wstecznego biegu na skrzyni biegów . Znajduje się on po prawej stronie skrzyni biegów . Kostka ma dwa piny , czyli dwa przewody . Prowadzimy więc dwa przewody od tego czujnika do skrzynki w której znajdują się komputery skrzyni i silnika (w lewym kielichu obok serwa ) . Podłączenie jest dość proste ponieważ automatyczna skrzynia biegów wykorzystywała przekaźnik do sterowania światłami biegu wstecznego . Skrzynia manualna niema tego przekaźnika . . Przekaźnik znajduje się właśnie w skrzynce komputerów . Wystarczy go wyjąc i pod pin 30 i pin 87 (piny przekaźnika ) podłączyć przewody czujnika ze skrzyni które poprowadziliśmy . Wsteczny gotowy .

16 . Podłączenie czujnika sprzęgła jest też dość banalne . Kabelki dość łatwo jest puścić bo od czujnika sprzęgła puszczamy go do skrzynki komputerów . Pomocne są schematy elektryczne ogólnie dostępne w Internecie np. WDS . Są dwie wersje czujnika na 3 piny i na 4 piny .

 

W wersji 3 pin podpinamy następująco :

Pin 1 czujnika sprzęgła podłączamy do masy

Pin2 czujnika sprzęgła podłączamy do pinu 23 we wtyczce A60004 komputera silnika DME

Pin 3 czujnika sprzęgła podłączamy do pinu 26 we wtyczce A60004 komputera silnika DME

 

Wersja 4 pinowa podobnie :

 

Pin 1 czujnika sprzęgła podłączamy do masy

Pin2 czujnika sprzęgła podłączamy do pinu 23 we wtyczce A60004 komputera silnika DME

Pin 3 czujnika sprzęgła podłączamy do pinu 26 we wtyczce A60004 komputera silnika DME

Pin 4 czujnika sprzęgła zostaje wolny , chyba że mamy wersje USA to ciągniemy go do Pinu 8 w module EWS

 

To tyle z elektryki , wystarczy teraz złożyć osłonę nad pedałami .

Auto gotowe lecz nie będzie kręciło i będą palić się błędy skrzyni , i kontroli trakcji . Musimy auto zakodować od nowa zmieniając w module EWS , IKE i ZKE i DSC skrzynie z automatycznej na manualną . Ja to zrobiłem pa softem , ale można zrobić to również NCS-em . Najepiej zmieć kod fa i przekodować całe samochód . Auto teraz powinno zapalić bez najmniejszych problemów . Warto też napomknąć że powinno się zmienić programem Winkpf soft w sterowniku na wersje od manualnej skrzyni biegów lecz nie jest to konieczne . W razie pytań proszę pisać . Pozdrawiam Dawid

  • 4 miesiące temu...
  • 2 tygodnie później...
Opublikowano
Dawid20.Ile roboczogodzin zajela ci przekladka?

chcialbys sie podjac takiej operacji przy mojej odplatnie...?

 

Koło 2 dni do ogarnięcia , wymiana na PW , ps , półosiek nie potrzeba zmieniać , wystarczy flansze w dyfrze zamienić .

  • 2 lata później...
  • 5 miesięcy temu...
Opublikowano
Drodzy koledzy ja mam e46 325 192km w manualu , chciałbym mieć automat , czy ktoś się chce zamienić?
  • 1 rok później...
Opublikowano

Witam Cię David .

Jestem tu nowy i potrzebuje pomocy co do ews.

Robiłem swap z bmw e46 323ci na silnik 330i , i mam cały ews komputer i kluczyki od 330i automat .

Problem polega na tym że nie mogę odpalić tzn, nie kręci nie ma żadnej reakcji tak jak by nie dostawała sygnału do rozrusznika.

Czytałem że podaj tam plus do pinu 6 ale to nic nie daje a mam ews 3.

Pomożesz w temacie . Słyszałem że trzeba zrobić mostek na ews ale nie wiem gdzie i oszukać skrzynie ponieważ ona wykrywa że jest na biegu i nie chce odpalić.

Opublikowano
Żeby odpalić trzeba przekodować EWS na manual.

lub zmostkować dwa przewody we wtyczce do EWS. Są one grube ( reszta jest cienka) - jeden idzie prosto z rozrusznika, drugi prosto ze stacyjki.

Opublikowano

Witam .

 

Mam jeszcze jeden problem ponieważ silnik został zmieniony z bmw 323ci na 330i z instalacją silnika 330i więc reszta instalacji została od 323ci,

a w instalacji 330i jest taka wtyczka którą nie wiem gdzie podłączyć i czy ktoś ma może jakiś schemat gdzie piny z tej wtyczki podłączyć do instalacji 323ci.

Wtyczka wygląda tak:

 

kostka jest 8pin i składa się z :

jeden czarny grubszy przewód pin1

brązowo zielony pin2

brązowo szary pin3

niebieski pin4

niebiesko szary pin5 żółto czarny pin6

pin 7 i 8 wolne.

 

Wstawił bym zdjęcie ale nie wiem jak to się robi.

 

Pozdrawiam .

Opublikowano
Nie masz pojęcia o elektryce a robisz swap . 323 to silnik M52B25TU czyli ma jeszcze przepustnice na linke , 330 to M5430 z elektroniczną przepustnicą , i gazem elektronicznym . Między innymi to musisz pociągnąć . Jak był w automacie to wiązka jest delikatnie inna od manuala
Opublikowano

Tak przepustnica już zmieniona pedał gazu również zmieniony i podłączony.

Skrzynia biegów była manualna. Została tylko jeszcze tak kostka bo wszystko już siedzi w aucie i jest podłączone.

Jedynie ta kostka bez której nie odpalę auta.

  • 4 lata później...
Opublikowano
Odgrzebując kotleta - mógłby ktoś powiedzieć w jaki sposób (na jaki FA) zmienić za pomocą ncs expert kod w całym aucie żeby było legitnie przekodowane auto na manual?
Opublikowano

Usunięte wcześniej nie przeze mnie u mechanika ale wciąż im (mi) świeci błąd od DSC,


blad 00017 - błąd kodowania


Kodowanie DSC wygląda następująco, może jednak coś źle jest?

CODIERWERT

wert_01

HBA_DSC_5_7

wert_03

CODIERWERT_DSC5.7

wert_14

HILLDESC_DSC_5_7

aktiv


Nie robiłem flashowanie dde, to konieczne?

  • 9 miesięcy temu...
Opublikowano
Cześć, w mojej 330i pada automat, czy ktoś ogarnął jaki szacunkowy koszt konwersji na manual? Ile taka zabawa może kosztować i czy w ogóle jest ktoś chętny wykonać to odpłatnie ? Jak coś to proszę o info

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się

Komentowanie zawartości tej strony możliwe jest po zalogowaniu



Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.